Frezen ontdoen van alu

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Huub Buis
Donateur

Re: Frezen ontdoen van alu

Bericht door Huub Buis »

herbieferbie schreef: 20 mei 2024 09:48 Heb hier ooit eens gelezen dat er een manier was om de aluminium , aanslag of hoe noem je dat van je frezen te kunnen verwijderen door ze een tijdje ergens in te leggen, een chemisch goedje, maar kan het niet terug vinden.
Op werk hadden ze het over natronloog ???
Ik gebruik daarvoor een 10% natronloog oplossing (gootsteenontstopper korrels). Dat bewaar ik in een klein plastic medicijnpotje (die deksels sluiten goed). Daar stop ik één frees in die ik een nacht laat staan. Daarna de frees met lauw water afspoelen.

Voor de rest, zoals gezegd, bril dragen en de korrels in porties bij het water voegen en het flesje voorzichtig "schudden" zodat de korrels oplossen. Ik zet het potje in de gootsteen met wat water om te koelen.

Mocht je wat in de ogen krijgen, meteen naar de douche het oog 10 minuten uitspoelen (oog open houden met één hand) met een zachte straal lauw warm water.

Krijg je wat op de handen, dan goed wassen met water gedurende 1 minuut. Is alles klaar, dan ook de handen wassen met water gedurende één minuut.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Heerlijk hoe als je mensen een kleine waarschuwing wil geven over mogelijke gevaren van het gebruiken van iets en bijna altijd een wild gebrul losbarst van "onzin! niets gevaarlijks aan!" "vroeger poetste ik mijn tanden ermee!" "ik bepaal zelf wel wat gevaarlijk is!"... :roll:
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

MeMoRy schreef: 22 mei 2024 08:49 Heerlijk hoe als je mensen een kleine waarschuwing wil geven over mogelijke gevaren van het gebruiken van iets en bijna altijd een wild gebrul losbarst van "onzin! niets gevaarlijks aan!" "vroeger poetste ik mijn tanden ermee!" "ik bepaal zelf wel wat gevaarlijk is!"... :roll:
Praktijk ervaring heet dat 8) Volgens mij heeft niemand hier gezegd dat het spul NIET gevaarlijk is, alleen dat het in de praktijk erg meevalt.

Het is als met die haai waar Dabit het over had, vast heel gevaarlijk! Maar jaarlijks komen er vele malen meer mensen om het leven doordat ze een kokosnoot op hun hoofd krijgen dan door een haai. Toch zie je in tropische oorden nooit iemand met een helm op langs de boulevard flaneren :mrgreen:
Floppy

Bericht door Floppy »

Soms is het hier toch echt wel om te lachen.
Het spul wat verkocht wordt als gootsteenontstopper mag je dus niet zomaar in de gootsteen gooien!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

MeMoRy schreef: 22 mei 2024 08:49 Heerlijk hoe als je mensen een kleine waarschuwing
Bij jou is het een kleine waarschuwing en da's wel prima. Maar niet zelden word het gevaar wel erg uit z'n verband getrokken en word er driftig verwezen naar een gegoogeld lijstje met alles wat er mis kan gaan.

Wat dat betreft slaat diwaterstofmono-oxide nog steeds alles. Dat spul zorgt jaarlijks voor vele duizenden doden en we hebben er allemaal inmiddels een aardige concentratie van in ons weefsel, bij geboorte al. Maar de aandacht ligt meer bij PFAS en Tata dan bij dat spul. :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 22 mei 2024 15:42 Wat dat betreft slaat diwaterstofmono-oxide nog steeds alles. Dat spul zorgt jaarlijks voor vele duizenden doden en we hebben er allemaal inmiddels een aardige concentratie van in ons weefsel, bij geboorte al.
Geen slapende honden wakker maken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Jij gebruikt het spul ook in je bedrijf? En vervolgens stiekum tussen de plantjes lozen en het de bodem in laten lopen zeker... :roll:
Je weet dat de chemische eigenschappen van dat spul een hoofdfactor in bodemerosie zijn?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

DaBit schreef: 22 mei 2024 16:07 Jij gebruikt het spul ook in je bedrijf? En vervolgens stiekum tussen de plantjes lozen en het de bodem in laten lopen zeker... :roll:
Daar betaal ik gewoon verontreinigingsheffing voor hoor. En veel meer dan ik eigenlijk vervuil. :evil:
Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker »

Dat is dan in ieder geval nog lokaal aan te pakken, maar de emissie van dat spul onder invloed van zonlicht schijnt ook enorm te zijn en dat heeft direct een wereldwijd effect.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Breaker schreef: 22 mei 2024 16:52 Dat is dan in ieder geval nog lokaal aan te pakken, maar de emissie van dat spul onder invloed van zonlicht schijnt ook enorm te zijn en dat heeft direct een wereldwijd effect.
Als ik het goed begrijp is dus zonlicht het grote probleem?
Plaats reactie