Frezen ontdoen van alu
Moderator: Moderators
-
herbieferbie
Frezen ontdoen van alu
Heb hier ooit eens gelezen dat er een manier was om de aluminium , aanslag of hoe noem je dat van je frezen te kunnen verwijderen door ze een tijdje ergens in te leggen, een chemisch goedje, maar kan het niet terug vinden.
Op werk hadden ze het over natronloog ???
Op werk hadden ze het over natronloog ???
Re: Frezen ontdoen van alu
Klopt, of van die korrels gootsteen ontstopper, dat is precies het zelfde.
Maar veruit het meeste breek je er heel makkelijk zo vanaf, even met een klein schroevendraaiertje er onder steken vanaf de bovenkant van het brok aluminium zodat het los komt en dan er af breken.
Maar veruit het meeste breek je er heel makkelijk zo vanaf, even met een klein schroevendraaiertje er onder steken vanaf de bovenkant van het brok aluminium zodat het los komt en dan er af breken.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
NaOH
Gootsteenontstopper in korrelvorm, caustic soda.
Ook goed om aluminium te deanodiseren.
Of om mat te maken voor het anodiseren bij sommige legeringen.
Buiten doen, die dampen wil je niet inhaleren.
Gootsteenontstopper in korrelvorm, caustic soda.
Ook goed om aluminium te deanodiseren.
Of om mat te maken voor het anodiseren bij sommige legeringen.
Buiten doen, die dampen wil je niet inhaleren.
HG gootsteenontstopper is ook voor het grootste deel NaOH,
Voordeel is al vloeibaar dus spat niet bij zelf aanmaken.
Mocht je zelf willen aanmaken, eerst bak met water daarna pas korrels toevoegen.
Is exotherm proces dus gaat spatten en dat wil je echt niet.
Verder rubberen handschoenen gebruiken en met veel water na afloop afspoelen.
Goedje kun je meerdere keren gebruiken maar anders gewoon door de wc spoelen.
Als je het netjes wilt doen en ph neutraal maken giet je er wat azijn bij dan neutraliseer je de base.
Voordeel is al vloeibaar dus spat niet bij zelf aanmaken.
Mocht je zelf willen aanmaken, eerst bak met water daarna pas korrels toevoegen.
Is exotherm proces dus gaat spatten en dat wil je echt niet.
Verder rubberen handschoenen gebruiken en met veel water na afloop afspoelen.
Goedje kun je meerdere keren gebruiken maar anders gewoon door de wc spoelen.
Als je het netjes wilt doen en ph neutraal maken giet je er wat azijn bij dan neutraliseer je de base.
Voor je het weet wordt een titreerkolom indicatorvloeistof en een magneetroerder ook nog eens belangrijk voor onze hobbyAls je het netjes wilt doen en ph neutraal maken giet je er wat azijn bij dan neutraliseer je de base.
Voor mijn freesjes volstaat een borrelglaasje met een gram NaOH korrels wel. Neutraliseren komt wel weer als we eens rabarber eten
-
herbieferbie
- Bjornski1976
Iemand wel eens een ultrasoon reiniger hiervoor gebruikt?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Nog geconcentreerder
korrels
Nasty spul, dat wel. Laboratoriumbril is ook aan te bevelen.
En niet zomaar in de gootsteen of natuur gooien.
Je kan er zoutzuur bij kopen om de boel te neutraliseren. (Moet je wel de ph kunnen meten)
Het spul tast ook organische materialen aan en de reactie produceert hitte.
Zal een bruinige/zwarte drab op het aluminium maken. Dat zijn de sporen van andere metalen (o.a. koper) in het aluminium die niet oplossen
korrels
Je kan er zoutzuur bij kopen om de boel te neutraliseren. (Moet je wel de ph kunnen meten)
Zal een bruinige/zwarte drab op het aluminium maken. Dat zijn de sporen van andere metalen (o.a. koper) in het aluminium die niet oplossen
Je kunt het ook allemaal moeilijker maken dan het is..
Koop ergens een potje van die caustic soda korrels, van De Parel ofzo. Een verfwinkel heeft het sowieso. Je kunt ook vast wel HG ofzo kopen en extra betalen voor het water wat erbij zit en het merkje. Maar de korrels zijn handig, compact in de overvolle middeltjeskast, en ook nog superbruikbaar voor slecht doorlopende afvoeren.
Beetje water in een, euh, iets. Jampotje, glas, whatever. Scheut korrels erbij. Freesjes erin en even laten bubbelen. Oplossing van caustic soda vervolgens door het doucheputje spoelen; pakt het nog mooi even de haren- en zeepresten aan dus dubbel lol van het spul. Klaar. Ingewikkelder word het niet.
Kwa veiligheid is het simpel; het spul is niks gemener voor je lijf dan bijvoorbeeld chloor of ammoniak. Bril op je tetter want spatten doen pijn aan de oogjes, niet aan likken, na het roeren met je vinger die wel even afspoelen, eerst fors verdunnen voor je het opdrinkt, en het zal wel goed komen. Je hoeft er geen compleet chemisch lab voor te bouwen in ieder geval.
Koop ergens een potje van die caustic soda korrels, van De Parel ofzo. Een verfwinkel heeft het sowieso. Je kunt ook vast wel HG ofzo kopen en extra betalen voor het water wat erbij zit en het merkje. Maar de korrels zijn handig, compact in de overvolle middeltjeskast, en ook nog superbruikbaar voor slecht doorlopende afvoeren.
Beetje water in een, euh, iets. Jampotje, glas, whatever. Scheut korrels erbij. Freesjes erin en even laten bubbelen. Oplossing van caustic soda vervolgens door het doucheputje spoelen; pakt het nog mooi even de haren- en zeepresten aan dus dubbel lol van het spul. Klaar. Ingewikkelder word het niet.
Kwa veiligheid is het simpel; het spul is niks gemener voor je lijf dan bijvoorbeeld chloor of ammoniak. Bril op je tetter want spatten doen pijn aan de oogjes, niet aan likken, na het roeren met je vinger die wel even afspoelen, eerst fors verdunnen voor je het opdrinkt, en het zal wel goed komen. Je hoeft er geen compleet chemisch lab voor te bouwen in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Helaas wel want je hebt het niet in de gaten tot het te laat is en dit is het gevaar van natronloog met name sterke concentratie:DaBit schreef: 21 mei 2024 12:19 Kwa veiligheid is het simpel; het spul is niks gemener voor je lijf dan bijvoorbeeld chloor of ammoniak.
Altijd bril en handschoenen dragen en goed na en afspoelen.
100 keer gebeurt er niets dan 1 keer ben je de sjaak.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NatronloogNatronloog is sterk corrosief voor de huid en de ogen.
Contact met de huid leidt tot weefselbeschadiging, roodheid, jeuk en ernstige brandwonden.
De schadelijkheid is terug te voeren op het feit dat natriumhydroxide de in de huid aanwezige vetten verzeept.
[media]https://nl.wikipedia.org/wiki/Natronloo ... e_burn.png[/media]
Het is met dergelijke anorganische goedjes net zoals met haaien en wespen; de angst ervoor is groter dan-ie rationeel gezien zou moeten zijn. Zoutzuur, zwavelzuur, natronloog, ze hebben haast een mythische gevaarlijkheids-status, vrijwel gelijk aan die van een haai. Kom er in de buurt en gij zult Uw leven niet zeker zijn.
Met organische goedjes is de angst dan vaak juist weer kleiner dan-ie zou moeten zijn, net zoals met het onschuldig ogende plantje berenklauw. Lekker snuiven aan die benzine want dat ruikt zo prettig. Mooi bosje bloemen plukken, inclusief die mooie witte bloemetjes
Dus ja, je hebt gelijk dat natronloog in hogere concentraties een corrosief goedje is. Zeker, je kunt er chemische verbrandingen van oplopen (maar dan moet je het al best bont maken). En jazeker, als je het spul op/in je lijf krijgt op een plek waar geen huid zit dan word het heel snel heel onplezierig.
Maar daar staat tegenover dat het spul niet bijster giftig is, geen dampen produceert waar je langzaam seniel van wordt, het spul niet door je huid heen migreert om meteen in je bloedbaan te komen, geen allergie opwekt, enzovoorts.
Bij teveel contact heb je een wond, en that's ongeveer it. Dat is dan een chemisch veroorzaakte wond ipv een mechanisch veroorzaakte wond, maar toch gewoon een wond. Zit die wond in je ogen, dan is dat vervelender dan wanneer die wond op je vinger zit.
Het klopt verder dat het spul je huid verzeept; dat voel je ook duidelijk als je ermee in aanraking komt want dan krijg je superglibberige vingers en wat later ontstaat een licht branderig gevoel (je hebt het dus wel degelijk in de gaten...).
Maar net zoals bij vele andere anorganische corrosieve stoffen zoals zwavelzuur, salpeterzuur, zoutzuur, kaliloog, natronloog, bla duurt het best lang voordat technische concentraties echt schade aanrichten. Als ik mijn hand ophou en jij giet er een beetje natronloog in, dan kan ik ermee naar de gootsteen lopen, rustig mijn hand afspoelen, de glibberigheid even bestuderen, en een paar uur later is er geen probleem meer.
Handschoenen vind ik persoonlijk een slecht idee; als daar ooit wat in kruipt door een gaatje of sneetje dan blijft het zitten en ben je er pas achter dat het in je handschoen zit als het echt begint te steken (don't ask..). Verder nodigen ze uit tot respectloos gedrag 'want toch handschoenen aan' en je kunt ongemerkt je hele omgeving onder de corrosieve rommel smeren; ben je alsnog het bokje als je de handschoenen uitgedaan hebt en je onderarm in een verdwaalde druppel legt.
Dan heb ik liever dat ik voel dat er iets nat word; dan kan ik namelijk gewoon mijn handen afspoelen en klaar.
Hou gewoon de veiligheidsmaatregelen aan die je met elk stuk serieus gereedschap aan dient te houden (dus niet met je zatte kop, bril op, ...), en maak er verder geen drama van. Wederom persoonlijke mening.
Ik ga er verder geen welles-nietes spelletje van maken; de TS kan zijn eigen mening wel vormen inmiddels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ik maak er ook geen drama van, ik gebruik het zelf ook vaak.
Ik vind alleen dat je de juiste PBMs moet gebruiken, dat is alles.
Ik vind alleen dat je de juiste PBMs moet gebruiken, dat is alles.
Prima spulletje, had een motorscooter met een vies warmgelopen cilinder/zuiger. De hele cilinderwand onder een gesmolten smurrie van aluminium. Even flink in de weer geweest met een tandenborstel en caustic soda, hoonsteentje en door heen en rijdt weer als nieuw.MeMoRy schreef: 20 mei 2024 13:51 Nog geconcentreerder
korrels
Vroeger toen ik klein was.... ik zal een jaar of 10 zijn geweest verdiende ik een redelijk zakcentje bij bij mijn opa, die handelde in antiek.
Ging ik zaterdags kasten aflogen, emmer goed heet water, flinke scheut caustic soda er in even wachten tot het een beetje uitgebruist was en die prut op een geverfde eikenhouten kast smeren, tijdje in laten trekken, flink met een bezem vegen om inmiddels opgeloste lagen weg te vegen en onderliggende lagen ook een flinke lik mee te geven. Na een tijdje kwam er dan mooi blank hout tevoorschijn, flink afwassen met kraanwater want anders bleef het hout wit uitslaan van de troep die er in was getrokken en er later alsnog uitkwam. Na het afwassen goed laten drogen, beetje schuren, in de wasbeits, flink oppoetsen met een harde borstel en opa had weer een kast die hij kon verkopen. En ik natuurlijk weer een zakcentje.
En beschermingmiddelen? Een doek om spettertjes uit je gezicht te vegen maar meer ook niet, wel van die dikke handschoenen aan en oude kleren natuurlijk.
Ging ik zaterdags kasten aflogen, emmer goed heet water, flinke scheut caustic soda er in even wachten tot het een beetje uitgebruist was en die prut op een geverfde eikenhouten kast smeren, tijdje in laten trekken, flink met een bezem vegen om inmiddels opgeloste lagen weg te vegen en onderliggende lagen ook een flinke lik mee te geven. Na een tijdje kwam er dan mooi blank hout tevoorschijn, flink afwassen met kraanwater want anders bleef het hout wit uitslaan van de troep die er in was getrokken en er later alsnog uitkwam. Na het afwassen goed laten drogen, beetje schuren, in de wasbeits, flink oppoetsen met een harde borstel en opa had weer een kast die hij kon verkopen. En ik natuurlijk weer een zakcentje.
En beschermingmiddelen? Een doek om spettertjes uit je gezicht te vegen maar meer ook niet, wel van die dikke handschoenen aan en oude kleren natuurlijk.