Hoe twee compressoren parallel aan te sluiten ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur

Re: Hoe twee compressoren parallel aan te sluiten ?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 21 mei 2024 12:18 Ik heb de mijne destijds bij Toolmania in Sittard gekocht, ondanks mijn specifieke problemen nooit spijt van gehad.
Ja dat zou dan deze worden

https://www.toolmania.nl/en/50-liter-pr ... 61859.html

Verbruik is 2200W ipv 1500W met ongeveer dezelfde netto l/min.
Wie begrijpt het nog ;-)
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Plaatje fout of beschrijving fout? Voor zover ik weet zijn die lownoise compressorblokken zo'n 750W per stuk. 2 stuks is dan 1500W, 3 stuks 2250W
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 21 mei 2024 15:19 Plaatje fout of beschrijving fout? Voor zover ik weet zijn die lownoise compressorblokken zo'n 750W per stuk. 2 stuks is dan 1500W, 3 stuks 2250W
Ja mee eens.
Dat zou betekenen dat de laatste van toolmania een foute beschrijving zou hebben en eigenlijk 2HP 1500W moet staan.

Ze lijken ook allemaal veel op elkaar.
Komt dit allemaal uit dezelfde chinese fabriek ? Iemand die dit weet en of er nog kwaliteits of garantie verschil zit tussen HBM / AIrpress / Toolmania ?
Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker »

Kjelt schreef: 21 mei 2024 11:08 Welk terugslagventiel heb je gebruikt?
Zoiets:
https://tameson.nl/products/clp7-m-b-cv ... uitendraad

Ik heb enkele muurplaten gemonteerd en de compressor aanvoer komt hier van onderaf. De gele slang gaat naar de volgende muurplaat met de kleine compressor. (Zou nog een dikkere leiding kunnen worden maar voldoet voor nu.)

Afbeelding
Die heb ik dit weekend gebouwd ...
Toch netjes hoor!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Bedankt Breaker, ik zie nu ook G1/2 - G1/2 versies 8)
Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker »

DaBit schreef: 21 mei 2024 15:19 Plaatje fout of beschrijving fout? Voor zover ik weet zijn die lownoise compressorblokken zo'n 750W per stuk. 2 stuks is dan 1500W, 3 stuks 2250W
Volgens mij zijn die dubbel cilinder blokken er in twee varianten, 1,5PK of 2PK, dit zal dan 2* 1,5HP zijn, dus 2200W.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Breaker schreef: 21 mei 2024 20:53 Volgens mij zijn die dubbel cilinder blokken er in twee varianten, 1,5PK of 2PK, dit zal dan 2* 1,5HP zijn, dus 2200W.
Ok maar waarom is de netto opbrengst dan ongeveer gelijk aan de 2HP 1500W concurenten?
Je verwacht dan toch 20-30% hogere opbrengst?
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Eigenlijk is zo,n low noise ding het net ( helemaal ) niet.
1 fase pittige aanloop stroom nag je eigenlijk wel een aparte groep voor aan gaan leggen.
niet al te veel opbrengst en een redelijk beroerde inschakelduur.
Pak dan een langzaam loper. iets met een 1500 toeren 3 fase motor en een 3a4 keer reductie op de V snaar.
geïsoleerde kist eromheen met de lucht aanvoer naar buiten, en de inlaat van de compressor goede demper er op.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 21 mei 2024 23:45 Eigenlijk is zo,n low noise ding het net ( helemaal ) niet.
1 fase pittige aanloop stroom nag je eigenlijk wel een aparte groep voor aan gaan leggen.
niet al te veel opbrengst en een redelijk beroerde inschakelduur.
Klopt als je gedurende langere tijd meer lucht nodig hebt ben je beter af met een schroefcompressor maar die zijn meteen 10x zo duur.
Ik heb een gewone olie directe zuigercompressor voor als ik meer lucht nodig heb maar dat is denk ik nog geen 20% van de tijd.
Die is zo lawaaierig dat je voor de gewonen normale lage lucht dingen prima een low noise er naast kunt zetten.
Ik ga het wel zien en aanloopstroom van die grote is vele malen hoger dan van die kleinere low noise ;-)
geïsoleerde kist eromheen met de lucht aanvoer naar buiten, en de inlaat van de compressor goede demper er op.
Tenzij je een vrij grote kist maakt lijkt me dat niet de levensduur ten goede komen, de reden dat de duty cycle 20/80 bij low noise is en 50/50 bij olie compressoren is de temperatuur van de cilinderkoppen. Bij een geisoleerde kist wordt dat er niet beter op.

Wat iemand anders (geloof P1 engineering) eerder aanhaalde is dat je de duty cycle kunt verhogen door aktieve koeling op de cilinderkoppen te zetten. Ik heb het niet nodig, grotere bedrijven kopen een schroefcompressor.
herbieferbie

Bericht door herbieferbie »

Ik heb ( nu die het weer doet/gemaakt is ) de compressor buiten naast het haardhout gezet, net als mijn 200 liter ketel ernaast, dikke stroomkabel, geen centje pijn meer en heerlijk stil en meer ruimte over . maar ja die mogelijkheid moet je maar net hebben natuurlijk.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 22 mei 2024 11:56 Ik heb ( nu die het weer doet/gemaakt is ) de compressor buiten naast het haardhout gezet, net als mijn 200 liter ketel ernaast, dikke stroomkabel, geen centje pijn meer en heerlijk stil en meer ruimte over . maar ja die mogelijkheid moet je maar net hebben natuurlijk.
Lijkt me voor de relatie met de buren en de lange termijn voor de machine zelf geen goede plaats buiten maar wellicht heb je geen directe buren.
RoBie

Bericht door RoBie »

herbieferbie schreef: 22 mei 2024 11:56 Ik heb ( nu die het weer doet/gemaakt is ) de compressor buiten naast het haardhout gezet, net als mijn 200 liter ketel ernaast, dikke stroomkabel, geen centje pijn meer en heerlijk stil en meer ruimte over . maar ja die mogelijkheid moet je maar net hebben natuurlijk.
Door de hogere luchtvochtigheid buiten zul je wel meer water in je ketel krijgen verwacht ik. Dus regelmatig aftappen of er een afblaasventiel met timer op monteren.
herbieferbie

Bericht door herbieferbie »

Buren ver weg idd, af en toe ff tappen :-)
Plaats reactie