Hoe twee compressoren parallel aan te sluiten ?
Moderator: Moderators
Hoe twee compressoren parallel aan te sluiten ?
Even om te checken, een vraag over compressoren aansluiten .
Op dit moment heb ik een direct aangedreven lawaaierige 2,5kW twee cilinder 100 liter compressor met gok 280l/minuut netto, 50/50 Dutycycle (dus mag maar de helft van de tijd draaien)
die vooral als er constant een flinke luchtstroom geleverd moet worden tijdens het frezen of tappen net voldoet.
In 80% van de gevallen zou ik echter aan een 50 liter 1.5kW 4 cilinder low noise compressor meer dan voldoende hebben.
Stel dat ik deze laatste aanschaf voor het normale gebruik en de oude er bij schakel voor als het moet (of ze oms de beurt laat schakelen zodat ik continu een luchtstroom kan verbruiken)
Hoe zou ik dit dan moeten aansluiten ?
Mijn gedachte:
Haal van beide compressoren de filter/drukregelaar combi af en sluit beide tanks parallel aan.
Voorwaarden:
- de geteste druk van beide tanks is gelijk of hoger dan de hoogste drukafslagklepdruk van beide compressoren.
- de tanks van iedere compressor wordt door de drukafslagklep van de cilinders gescheiden, als een compressor geen stroom heeft is die tank dus te zien als een losse geisoleerde druktank
- beide compressoren moeten individueel van stroom geschakeld worden.
Ze kunnen wel gelijktijdig van stroom voorzien worden, alleen als de druk zakt, zal dan de compressor wiens drukafslagklep als eerste aktiveert al het werk moeten doen.
- Compressor mag alleen van de stroom afgeschakeld worden als zijn drukafslagklep is afgeslagen
- achter de verbonden tanks komt een filter/drukregelaar voor de bedrijfsdruk.
Vragen die ik nog heb:
1) klopt dit en mag dit zo opgelost worden of mis ik iets ?
2) van de direct aangedreven compressor weet ik dat de dutycycle 50/50 is dus 50% van de tijd draaien anders verbranden de cilinders.
van een low noise compressor lees ik dat deze gevoeliger zijn voor oververhitting/verbranding aangezien ze rubberen zuiger"ringen" hebben.
Weet iemand wat de dutycycle van een low noise compressor is ?
3) wat als er een keer per ongeluk een compressor van de stroom wordt afgeschakeld terwijl zijn drukafslagklep nog openstaat ? Wat voor schade of gevolgen kan dit hebben ?
Op dit moment heb ik een direct aangedreven lawaaierige 2,5kW twee cilinder 100 liter compressor met gok 280l/minuut netto, 50/50 Dutycycle (dus mag maar de helft van de tijd draaien)
die vooral als er constant een flinke luchtstroom geleverd moet worden tijdens het frezen of tappen net voldoet.
In 80% van de gevallen zou ik echter aan een 50 liter 1.5kW 4 cilinder low noise compressor meer dan voldoende hebben.
Stel dat ik deze laatste aanschaf voor het normale gebruik en de oude er bij schakel voor als het moet (of ze oms de beurt laat schakelen zodat ik continu een luchtstroom kan verbruiken)
Hoe zou ik dit dan moeten aansluiten ?
Mijn gedachte:
Haal van beide compressoren de filter/drukregelaar combi af en sluit beide tanks parallel aan.
Voorwaarden:
- de geteste druk van beide tanks is gelijk of hoger dan de hoogste drukafslagklepdruk van beide compressoren.
- de tanks van iedere compressor wordt door de drukafslagklep van de cilinders gescheiden, als een compressor geen stroom heeft is die tank dus te zien als een losse geisoleerde druktank
- beide compressoren moeten individueel van stroom geschakeld worden.
Ze kunnen wel gelijktijdig van stroom voorzien worden, alleen als de druk zakt, zal dan de compressor wiens drukafslagklep als eerste aktiveert al het werk moeten doen.
- Compressor mag alleen van de stroom afgeschakeld worden als zijn drukafslagklep is afgeslagen
- achter de verbonden tanks komt een filter/drukregelaar voor de bedrijfsdruk.
Vragen die ik nog heb:
1) klopt dit en mag dit zo opgelost worden of mis ik iets ?
2) van de direct aangedreven compressor weet ik dat de dutycycle 50/50 is dus 50% van de tijd draaien anders verbranden de cilinders.
van een low noise compressor lees ik dat deze gevoeliger zijn voor oververhitting/verbranding aangezien ze rubberen zuiger"ringen" hebben.
Weet iemand wat de dutycycle van een low noise compressor is ?
3) wat als er een keer per ongeluk een compressor van de stroom wordt afgeschakeld terwijl zijn drukafslagklep nog openstaat ? Wat voor schade of gevolgen kan dit hebben ?
- P1-Engineering
- Donateur
Re: Hoe twee compressoren parallel aan te sluiten ?
Zou het vooral niet te complex proberen te maken. :)
Heb zelf al zo'n 3 jaar een vergelijkbare opstelling en ze zitten simpelweg samen aan hetzelfde buffervat gekoppeld.
De kleine compressor gaat lopen wanneer de druk onder de 8 bar komt. Wanneer de druk onder de 7 bar komt springt de grote bij.
Qua koeling heb ik een set ventilator op de koelkoppen van de compressoren geplaatst, dit scheelt al behoorlijk. Plan is nog om ze misschien watergekoeld te maken met de oude chiller van de freesmachine, om ook in de zomer vol te kunnen blijven draaien.
Heb zelf al zo'n 3 jaar een vergelijkbare opstelling en ze zitten simpelweg samen aan hetzelfde buffervat gekoppeld.
De kleine compressor gaat lopen wanneer de druk onder de 8 bar komt. Wanneer de druk onder de 7 bar komt springt de grote bij.
Qua koeling heb ik een set ventilator op de koelkoppen van de compressoren geplaatst, dit scheelt al behoorlijk. Plan is nog om ze misschien watergekoeld te maken met de oude chiller van de freesmachine, om ook in de zomer vol te kunnen blijven draaien.
Hoe heb je dit gedaan dat ze op een andere druk inschakelen ?De kleine compressor gaat lopen wanneer de druk onder de 8 bar komt. Wanneer de druk onder de 7 bar komt springt de grote bij.
Ik heb even op mijn drukafslagklep gekeken maar zie zo gauw geen instelling om de druk in te stellen.
Hier hetzelfde; lekker simpel houden. Ik had ook 2 compressortjes die gewoon met een Y-stuk aangesloten zaten. Bij weinig vraag zette ik 1 compressor aan, bij verfspuiten of luchtgereedschap beiden. Aan de druk niks gedaan, laat ze maar doen wat ze willen doen.
Ik meen dat ik naderhand nog een eenwegklepje tussen 1 van de compressors en het Y-stukje gezet heb zodat ik niet voor even blazen 2 tanks op druk hoef te brengen.
Ik meen dat ik naderhand nog een eenwegklepje tussen 1 van de compressors en het Y-stukje gezet heb zodat ik niet voor even blazen 2 tanks op druk hoef te brengen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- P1-Engineering
- Donateur
Bij die van mij regel je het instelpunt dmv veerspanning, simpelweg wat ringetjes toegevoegd om hem later te laten inschakelen. Standaard is 6 bar uit mijn hoofd.Kjelt schreef: 19 apr 2024 16:39![]()
Hoe heb je dit gedaan dat ze op een andere druk inschakelen ?De kleine compressor gaat lopen wanneer de druk onder de 8 bar komt. Wanneer de druk onder de 7 bar komt springt de grote bij.
Ik heb even op mijn drukafslagklep gekeken maar zie zo gauw geen instelling om de druk in te stellen.
- spinningwheels
- Contacteer:
pressostaat zit veer in. met stelschroef . dat is de afschakeldruk.Kjelt schreef: 19 apr 2024 16:39
Kleine veer regel je mee bij hoeveel bar drukval het ding weer inschakelt ( zit niet op allemaal )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Lees hier net dat de arbeid / rust verhouding bij stille compressoren 20 / 80 is.
Dat is lager dan ik had gedacht.
Voorbeeld:
https://airpress.nl/stille-olievrije-co ... 50-l-36504
Dat is lager dan ik had gedacht.
Voorbeeld:
Ook in grotere installaties zit dit naar mijn weten ook gewoon zo geregeld.P1-Engineering schreef: 19 apr 2024 15:53 Zou het vooral niet te complex proberen te maken. :)
Op de zaak staat een 5kw toerengeregelde compressor te draaien met daarnaast een 5kw schottencompressor als backup/extra
op het moment dat de druk onder de 6,5 bar valt gaat de extra unit meewerken.
buffervat zit ook nog een tijdgestuurde afsluiter op zodat eventueel verlies door lekkages sowieso snachts beperkt is en het spul niet onnodig draait
Ik loop nu wel tegen het feit aan dat de meeste (90%) van de kleine low noise compressoren maar 8 bar werkdruk kunnen leveren.
Dat is eigenlijk te weinig om parallel op mijn grote compressor te zetten. Dus zou dan na het luchtfilter drukregelaar moeten.
Is daar een reden voor dat die low noise compressoren maar tot 8 bar werken ? Daarnaast zijn er weinig geschikt om ook die 100l tank er nog bij te kunnen vullen.
Wordt dus toch of/of ipv en/en zoals het er naar uit ziet.
Dat is eigenlijk te weinig om parallel op mijn grote compressor te zetten. Dus zou dan na het luchtfilter drukregelaar moeten.
Is daar een reden voor dat die low noise compressoren maar tot 8 bar werken ? Daarnaast zijn er weinig geschikt om ook die 100l tank er nog bij te kunnen vullen.
Wordt dus toch of/of ipv en/en zoals het er naar uit ziet.
- Breaker
- Donateur
- Contacteer:
De meeste compressoren hebben een maximale werkdruk van 8 bar omdat dit goed aansluit bij de meeste gereedschappen die 6 bar nodig hebben. Een hogere druk bereiken gaat ten koste van het debiet en is dus eigenlijk weggegooide moeite (en perslucht is al niet mega efficient). Hogere druk alleen als het voor de toepassing nodig is, bv 12 bar voor vrachtwagenbanden, 300 bar voor duikflessen, etc. daarna het benodigde debiet kiezen.
Ik heb ook een kleine en een grote compressor. Beide zijn op de luchtleiding aangesloten, beide met een terugslagventiel, de kleine houd de boel normaal op druk met een klein buffervat (20 l), de grote schakel ik handmatig aan als dat nodig is, daarnaast kan ik ook nog een drukvat (200 l) achter de grote bijschakelen bij grote klussen. Dat terugslagventiel bevalt mij het best: De grote lekt een klein beetje en raakt op een gegeven moment geïsoleerd van de kleine, daarna blijft de leiding op druk. En als de grote opnieuw aangeschakeld wordt, wordt het vanzelf weer één systeem.
Ik heb wel geprobeerd om het zo in te regelen met de drukschakelaars dat de grote het overneemt van de kleine, en de kleine het laatste beetje aanvult op de grote, maar liep altijd tegen een scenario aan waar de kleine overuren maakte omdat:
Ik heb ook een kleine en een grote compressor. Beide zijn op de luchtleiding aangesloten, beide met een terugslagventiel, de kleine houd de boel normaal op druk met een klein buffervat (20 l), de grote schakel ik handmatig aan als dat nodig is, daarnaast kan ik ook nog een drukvat (200 l) achter de grote bijschakelen bij grote klussen. Dat terugslagventiel bevalt mij het best: De grote lekt een klein beetje en raakt op een gegeven moment geïsoleerd van de kleine, daarna blijft de leiding op druk. En als de grote opnieuw aangeschakeld wordt, wordt het vanzelf weer één systeem.
Ik heb wel geprobeerd om het zo in te regelen met de drukschakelaars dat de grote het overneemt van de kleine, en de kleine het laatste beetje aanvult op de grote, maar liep altijd tegen een scenario aan waar de kleine overuren maakte omdat:
- Er veel lucht gebruikt werd en de einddruk nooit bereikt werd
- Het vat bijgeschakeld stond en de laatste barren van de kleine moeten komen
- De druk van de kleine te laag ingesteld stond voor de toepassing
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Welk terugslagventiel heb je gebruikt?Breaker schreef: 08 mei 2024 15:35 Ik heb ook een kleine en een grote compressor. Beide zijn op de luchtleiding aangesloten, beide met een terugslagventiel, de kleine houd de boel normaal op druk met een klein buffervat (20 l), de grote schakel ik handmatig aan als dat nodig is
Dat laatste wil je inderdaad niet. Een lownoise olievrije compressor heeft op enkele kostbare uitzonderingen na een duty cycle van 20/80 dus 4x de rusttijd van de werktijd.Ik heb wel geprobeerd om het zo in te regelen met de drukschakelaars dat de grote het overneemt van de kleine, en de kleine het laatste beetje aanvult op de grote, maar liep altijd tegen een scenario aan waar de kleine overuren maakte
Ga dat maar eens bijhouden tijdens het frezen.
Het OF-scenario werkt voor mij het gemakkelijkst: OF de grote aan OF de kleine. En door de ventielen geen ergernis dat ik een kraan ben vergeten open of dicht te zetten en daardoor geen lucht heb of de boel eindeloos staat te lekken.
Ik ben ook zo ver nu, geen zin om de kleine over te belasten dus ga zelf tussen beide compressoren schakelen waarbij voor de grote klussen de grote aan gaat en voor de rest de kleinere.
Die heb ik dit weekend gebouwd, het kan veel simpeler maar ik wilde perse een 0W verbruik in idle en mijn lange vijfpolige kabel was niet geschikt voor 230V dus wat extra spul nodig. Helaas was het kastje te klein om mooie kabelgoten te gebruiken dus tegen mijn principe in is het wat kabelspaghetti geworden.Het enige wat nog te verbeteren is is een wisselschakelaar voor beide compressors, maar tot nog toe niet echt gemist.

Helaas voldeed de eerste low noise compressor niet echt dus die ging retour en ben nu aan het kijken naar een betere voor als het vakantiegeld binnen komt.
Ik zit te twijfelen tissen deze twee, tenzij iemand anders nog een beter vergelijkbaar alternatief weet.
Aan iedereen: Welke zou jij kiezen en waarom ?"
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-l ... er-model-2
Ik zit te twijfelen tissen deze twee, tenzij iemand anders nog een beter vergelijkbaar alternatief weet.
Aan iedereen: Welke zou jij kiezen en waarom ?"
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-l ... er-model-2
Ik heb de mijne destijds bij Toolmania in Sittard gekocht, ondanks mijn specifieke problemen nooit spijt van gehad.