wordt dit het nieuwe CAD ...!!??

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

eigen_gebruik

Re: wordt dit het nieuwe CAD ...!!??

Bericht door eigen_gebruik »

Een korte samenvatting van mijn eerdere (zeer) uitgebreide post.

- De "cloud" is niet inherent aan onveilig, traag of duur.
- Het klopt dat commerciele software vaak 'gecracked' word omdat er geen goedkoop / gratis kwalitatief gelijkwaardig alternatief is. OnShape wil m.i. dat gat opvullen dmv hun cloud CAD.

Ik persoonlijk zie zeker potentie in het concept CAD in de "cloud" of OnShape de pioniers rol daarin gaat vervullen is een 2e.

In mijn optiek 'verschuiven' we van een consumerende wereld (alles kopen) stukje bij beetje naar een 'producerende' wereld. Mensen willen en vinden het steeds leuker om dingen te maken / ontwerpen ipv klakkeloos te kopen.
Kijk bijv hier op het forum naar bijv. de (zelfbouw) CNC routers of de 3D printers. Of kijk eens op GrabCad / SketchUp 3D Warehouse wat mensen allemaal wel niet ontwerpen. Het komt allemaal meer en meer in (financieel) bereik van de gewone consument en het heeft ook de intresse van ze.

Maar zonder (gratis) programma om je idee om te zetten naar iets wat je kunt printen / CNCen (en nog belangrijker) kunt delen stopt het al snel.
Als OnShape dat gat kan vullen voor de gewone consument door een goed (gratis) CAD programma aan te bieden. Dan zijn ze al een heel eind. Ik vermoed dat ze later tevens de samenwerking zullen aangaan met de vele FabLabs zodat je naast het tekenen ook je ontwerp fysiek kunt maken.

Vergeet echter het volgende niet, gratis bestaat niet. Een plaatje wat altijd bij mij opkomt voor wat betreft gratis op het internet (of het nu software of een dienst is) :

Afbeelding

Dus wat diepchess al aangaf, indien het een ontwerp is wat van commercieel belang dan zou ik (persoonlijk) niet voor een gratis cloud dienst kiezen. Maar voor een lokale (betaalde) oplossing.

Maar voor het zoveelste vaasje, 3d ornamentje, om de beginselen van CAD te snappen, te proberen en om meer mensen kennis te laten maken met, dan zie ik veel potentieel in OnShape. Ik zie het als een (positieve) evolutie van SketchUp.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zie het als een (positieve) evolutie van SketchUp.
Da's een mooie.. 't zou ook best leuk zijn als ze het Sketchup bestandsformaat ook gaan ondersteunen... kan namelijk leuk zijn voor bepaalde andere dingen..

Om een voorbeeldje te geven.. GEFS, de Google Earth Flight Simulator, een Flight-sim die ook in de Browser draait, die je gratis kan downloaden, en waar je met (nu nog alleen ) sketchup vliegtuigen kan aanmaken, die moeten dan wel geimplementeerd worden , maar daar is een groepje voor opgericht.. in de afgelopen tijd zijn er wat toestellen bij gekomen om mee te vliegen.. Sinds ik GEFS zo nu en dan speel, onder andere een Concorde ( compleet met beweegbare neus), een Airbus A380, en door de Community toegevoegd: Boeing 777, en Bombardier Dash 8 Q400

Maar ook voor diegenen die 3D gebouwen willen maken, is dat dan ook een mooie optie.. Ik vind Sketchup een Ramp om mee te tekenen.. diep respect voor degenen die er een Machine mee ontwerpen.. maar met Onshape ben je sneller klaar..
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Ook maar in de wolken gegaan, nadat ik wat bestanden kwijt ben geraakt...

HiDrive van Strato, werkt toch wel makkelijk, online schijfruimte die gewoon als externe HDD te zien is in verkenner. 50Gb kan ik voorlopig mee uit de voeten :)
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

In de cloud is niet per se een backup.

Ik ben bestanden kwijt geraakt door dropbox.
Die hebben ze voor een groot deel weten te herstellen, en ik weet nu niet eens of ik idd nog een en ander kwijt ben.
Heb in ieder geval nog niets gemist.

Als goedmaker hebben ze me een gratis upgrade gegeven naar 100 gig maar die durf ik nu dus niet te gebruiken...
Is ook maar voor een jaar, da's de moeite niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Ik betaal 3 euro per maand. Heb tot 30 dagen versiebeheer, dus kan verwijderde bestanden op datum terugzetten.
Denk dat het daar wel veiliger staat als thuis.
Superkees

Bericht door Superkees »

Even een schop tegen een heel oud topic. Ik kwam dit vandaag tegen. Is er nog iemand die dit gebruikt? De gratis versie heeft geen CAM, en de versie die wel CAM heeft, kost een lieve 2.500 dollar per jaar.

Ik kwam het hier tegen: https://www.youtube.com/watch?v=0KhV6JW2sHg Ziet er wel intuïtief uit, voor dat geld zit iedereen bij Fusion360 of andere alternatieven, vermoed ik.
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Ik vind 2500 dollar per jaar voor professioneel gebruik niet onbehapbaar veel. Een beetje een gemiddeld bedrag volgens mij; Solidworks enzo zullen dat ook wel ongeveer kosten.

Verder valt het me op dat alle 'makers' op youtube voort aan de OnShape zijn. Marketing-offensief vanuit Onshape, dus zo goed zal het wel niet lopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Data Ownership:
Users retain ownership of their intellectual property, including designs and models, regardless of the subscription plan. However, public documents in the free plan have a special license that allows others to use, copy, modify, etc., the designs.
daarnaast ga ik ervan uit dat ontwerpen terecht zullen komen in een of andere AI model, en dat de populariteit van een ontwerp (download statistieken) waarde heeft voor commerciële partijen, iets wat verkocht kan worden.

Net als "gratis" gebruik van google waar je betaald met je surf gedrag en voorkeuren is gratis gebruik van CAD niet echt gratis

Je kunt dan betaalde opties van Onshape gebruiken maar, dan betaal je voor iets dat zomaar van je afgepakt kan worden. Ik heb thuis meerdere geweldige microsoft mobieltjes die nog nauwelijks bruikbaar zijn omdat microsoft stopte met mobieltjes maken en de ondersteuning ervan.

Met Eagle, het PCB ontwerp pakket dat ik gebruik, hetzelfde per Juni 2026 zal Autodesk ophouden met ondersteuning. Hoe lang kan ik het dan nog gebruiken? is alle tijd dat ik vaardigheden heb opgebouwd met dat pakket dan verloren gegaan ??

Ik heb het daarom niet zo op "cloud" oplossingen, vind het heel raar dat een bedrijf je huis in kan komen en iets met je wasmachine kan doen waardoor je het niet meer (goed) kan gebruiken.

Greezt,

Markus
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Als ik ergens zulk serieus geld voor moet betalen, dan is betrouwbaarheid en accountability een vereiste.

Resultaten uit het verleden geven aan dat betrouwbaarheid van aanbieders van een abonnementmodel meestal laag uitpakt.
Ingewikkelde kleine lettertjes is voor mij meteen een fail.
En zo'n duur abonnement? Hebbik ook geen zin in.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

DaBit schreef: 19 jun 2025 10:54 Ik vind 2500 dollar per jaar voor professioneel gebruik niet onbehapbaar veel. Een beetje een gemiddeld bedrag volgens mij; Solidworks enzo zullen dat ook wel ongeveer kosten.

Verder valt het me op dat alle 'makers' op youtube voort aan de OnShape zijn. Marketing-offensief vanuit Onshape, dus zo goed zal het wel niet lopen.
Solidworks standard zit op 3000 dacht ik. per jaar. maar vergeet niet dat je dan echt een uitgeklede versie hebt, met alleen 3d tekenen (incl. sheetmetal). daar zit geen simulatie of cam bij in. dan moet je de volle premium versie hebben, wat rustig oploopt tot 8-10000 per jaar. nu is er tegenwoordig wel het volgende:
https://discover.solidworks.com/solidwo ... gIdIPD_BwE

hierbij heb je 2 versies, een cloud cad programma (beetje op dezelfde manier als onshape opgezet) en een locale installatie. dan heb je de volledige standaard solidworks, incl toolbox enz. en sinds dit jaar zit daar dus ook 2.5 en 3 assig cam bij in (zie ik nu ook pas :mrgreen: ). voor 50 per jaar.... lijkt me iets beter geld dan 2500 voor onshape cam
Tractorpulling, waar elke pk en Nm telt… en we er altijd te weinig hebben!
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jurrian1 schreef: 19 jun 2025 15:11 nu is er tegenwoordig wel het volgende:
https://discover.solidworks.com/solidwo ... gIdIPD_BwE

hierbij heb je 2 versies, een cloud cad programma (beetje op dezelfde manier als onshape opgezet) en een locale installatie. dan heb je de volledige standaard solidworks, incl toolbox enz. en sinds dit jaar zit daar dus ook 2.5 en 3 assig cam bij in (zie ik nu ook pas :mrgreen: ). voor 50 per jaar.... lijkt me iets beter geld dan 2500 voor onshape cam
Dan zit er wel een watermerk in je producten, voor hobby niet erg natuurlijk.
En die CAM zit in de desktop versie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy

Bericht door Floppy »

Ik weet niet of het aan Damen ligt of aan Dassault maar Damen heeft behoorlijk wat problemen met die software. Uit NRC.
Hardnekkige softwareproblemen

Maar vlak na de bestelling van de twee extra Duitse schepen blijkt dat Damen het ontwerp van de fregatten niet op orde heeft. Op de werf in Wolgast is weliswaar feestelijk de kiel gelegd, maar gebouwd wordt er niet, meldt de lokale krant Kieler Nachrichten. De werven in Kiel en Wolgast nemen noodgedwongen andere bouwopdrachten aan om hun personeel aan het werk te houden.

De oorzaak van de problemen ligt in Vlissingen, zeggen betrokkenen. Damen Naval is voor de bouw van de zes fregatten in zee gegaan met de Franse softwareleverancier Dassault, dat het ontwerpprogramma 3DExperience levert. Ruim achthonderd ict’ers en ingenieurs bij Damen werken inmiddels met het Franse programma, dat de meer dan tweehonderd computersystemen en databases die de scheepsbouwer gebruikt voor het ontwerp overbodig moet maken.

Damen heeft de software niet goed onder de knie, zeggen bronnen in Nederland en Duitsland. Het lukt het bedrijf niet om de juiste set bouwtekeningen voor de F126-fregatten op tijd af te hebben, waardoor de Duitse werven niet kunnen beginnen met de bouw van de schepen. De problemen zijn hardnekkig – diverse crisisteams en externe consultants hebben de problemen tot nu toe niet kunnen oplossen. In de Duitse pers wordt gespeculeerd over anderhalf tot wel drie jaar vertraging. Damen wil daar tegenover NRC niets over kwijt.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Ironcad is iets van €1500 pj na aanschaf en draait off line. Voor mij gewoon belangrijk, ouderwets of niet. Geen cam voor dat geld.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Alibre design is eenmalig dacht ik 2000 euro ongeveer, en daarna 380 ex per jaar voor de updates.
Plaats reactie