hugo stoutjesdijk schreef:Cad modellen in de cloud,

, ik vind het al lang duren als het van m'n NAS af moet komen. Modelletje laden met een 3D PCB met een paar honderd SMD componentjes er op lijkt met ook geen comfortprijs winnen.
Als de software in de cloud draait, en het werkt, ik vind het best, maar de ontwerpen laat die maar lekker lokaal.
Wel jammer als je even geen verbinding hebt, het wordt allemaal wel ontzettend afhankelijk van storingsvrije infrastructuur.
Mjah, da´s toch niet helemaal waar allemaal.
Fusion360 is ook zo´n wolkjesding. Maar die cached de modellen wel lokaal. Als ik die 3D PCB met een paar honderd componentjes erop op het werk aanmaak en ik open ´m thuis dan moet ik even wachten. Eigenlijk nog niet eens schandalig lang. Maar dat zou ik ook moeten als het via Google Drive/Dropbox/email/FTP download/whatever moest komen.
Is-ie er eenmaal, dan hoef ik niet meer te wachten. STEPje of tekening exporteren is ook een lokaal iets.
En zo kan ik ook offline werken. Wat ik dan doe of wat een ander doet aan hetzelfde ontwerp word pas bij online komen/inloggen weer gesynchroniseerd.
Grote minpuntje is dat ze conversie van vreemde bestanden wel extern doen en ik verdenk ze ervan dat ze het bewust traag maken. Een STEPje of DXFje van 300K kan er goed 2 minuten over doen ofzo voordat het geupload en beschikbaar is.
Tweede grote minpuntje is dat je op een gegeven moment wel erg veel wolkjes data overal verspreid hebt. Thuis de NAS/SVN repository, Autodesk met z'n cloud, Microsoft heeft wat met z'n office, enzovoorts. Ik gooi een kopie van de data lokaal onder eigen beheer neer, maar da's wel weer extra werk.
Nouja, ik ben bejaard genoeg om liever gewoon zelf m'n bestandjes te beheren op een eigen apparaat, maar dat cloudgedoe is opzich best werkbaar. Dat je een storingsvrije infrastructuur nodig hebt, ach, dat geld voor die 230VAC ook want anders word het nog niks. Ik ben zeker op het werk zonder internet tegenwoordig best gehandicapt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'