- De "cloud" is niet inherent aan onveilig, traag of duur.
- Het klopt dat commerciele software vaak 'gecracked' word omdat er geen goedkoop / gratis kwalitatief gelijkwaardig alternatief is. OnShape wil m.i. dat gat opvullen dmv hun cloud CAD.
Ik persoonlijk zie zeker potentie in het concept CAD in de "cloud" of OnShape de pioniers rol daarin gaat vervullen is een 2e.
In mijn optiek 'verschuiven' we van een consumerende wereld (alles kopen) stukje bij beetje naar een 'producerende' wereld. Mensen willen en vinden het steeds leuker om dingen te maken / ontwerpen ipv klakkeloos te kopen.
Kijk bijv hier op het forum naar bijv. de (zelfbouw) CNC routers of de 3D printers. Of kijk eens op GrabCad / SketchUp 3D Warehouse wat mensen allemaal wel niet ontwerpen. Het komt allemaal meer en meer in (financieel) bereik van de gewone consument en het heeft ook de intresse van ze.
Maar zonder (gratis) programma om je idee om te zetten naar iets wat je kunt printen / CNCen (en nog belangrijker) kunt delen stopt het al snel.
Als OnShape dat gat kan vullen voor de gewone consument door een goed (gratis) CAD programma aan te bieden. Dan zijn ze al een heel eind. Ik vermoed dat ze later tevens de samenwerking zullen aangaan met de vele FabLabs zodat je naast het tekenen ook je ontwerp fysiek kunt maken.
Vergeet echter het volgende niet, gratis bestaat niet. Een plaatje wat altijd bij mij opkomt voor wat betreft gratis op het internet (of het nu software of een dienst is) :

Dus wat diepchess al aangaf, indien het een ontwerp is wat van commercieel belang dan zou ik (persoonlijk) niet voor een gratis cloud dienst kiezen. Maar voor een lokale (betaalde) oplossing.
Maar voor het zoveelste vaasje, 3d ornamentje, om de beginselen van CAD te snappen, te proberen en om meer mensen kennis te laten maken met, dan zie ik veel potentieel in OnShape. Ik zie het als een (positieve) evolutie van SketchUp.