Ik ben op zoek naar een een CNC freesmachine voor licht freeswerk.
Mijn hobby is het bouwen en vliegen van RC vliegtuigen. Om willekeurige 2D vormen (spanten, ribben,...) te kunnen maken lijkt me een CNC freesmachine het meest geschikt.
Ik ben ondertussen al even bezig met zoeken op het www en het valt me op dat commercieel beschikbare machines overkill zijn voor wat ik ervan verwacht, en de prijs in verhouding. Ik zie een dergelijke machine als een 'noodzakelijk' gereedschap voor het maken van onderdelen voor m'n vliegtuigen (daarom wil ik er geen duizenden euro's aan spenderen). Misschien is zelfbouw een optie?
Aangezien ik geen ervaring heb wil ik wel eerst even aftoetsen of de eisen die ik stel realistisch zijn. Misschien kunnen jullie me daar bij helpen?
De machine die ik voor ogen heb moet in staat zijn om plaatmateriaal van een paar mm dik (6 mm zou ik al tevreden mee zijn) te verwerken. Er zouden 2D vormen moeten kunnen uitgesneden worden (op volledige diepte en onvolledige diepte). De te verwerken materialen zijn: schuim (depron), balsahout, multiplex en, eventueel GFK (1 à 2 mm dik). Géén metalen. Wat de nauwkeurigheid betreft: <= 0,1 mm zou ik al tevreden mee zijn. Bereik liefst zo groot mogelijk: 100 cm x 50 cm zou ideaal zijn, 50 x 25 cm een goed compromis en 25 x 25 cm het absolute minimum.
Ui de verschillende tientallen draadjes die ik hier ondertussen doorgenomen heb blijken, denk ik, mijn eisen niet heel hoog liggen. Uiteraard ook omdat ik er niet hele grote sommen geld tegenaan wil gooien... die investeer ik liever in m'n vliegtuigen
Bij de meeste zelfbouw projecten die ik hier terugvindt wordt gewerkt met kogelomloop, spindels, ... Zijn er andere - lees oa. goedkopere, minder tijdrovende - concepten/methoden die toelaten een 'CNC machine' te bouwen die aan mijn gestelde eisen voldoet (gebruik van tandriemen, Dremel, ...) ? Misschien ombouwen van een penplotter?
Alvast bedankt voor jullie reacties, opmerkingen, suggesties.
Met vriendelijke groeten,
Hans