CNC freesmachine voor licht freeswerk ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

HansLe
Contacteer:

CNC freesmachine voor licht freeswerk ?

Bericht door HansLe »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een een CNC freesmachine voor licht freeswerk.

Mijn hobby is het bouwen en vliegen van RC vliegtuigen. Om willekeurige 2D vormen (spanten, ribben,...) te kunnen maken lijkt me een CNC freesmachine het meest geschikt.

Ik ben ondertussen al even bezig met zoeken op het www en het valt me op dat commercieel beschikbare machines overkill zijn voor wat ik ervan verwacht, en de prijs in verhouding. Ik zie een dergelijke machine als een 'noodzakelijk' gereedschap voor het maken van onderdelen voor m'n vliegtuigen (daarom wil ik er geen duizenden euro's aan spenderen). Misschien is zelfbouw een optie?

Aangezien ik geen ervaring heb wil ik wel eerst even aftoetsen of de eisen die ik stel realistisch zijn. Misschien kunnen jullie me daar bij helpen?

De machine die ik voor ogen heb moet in staat zijn om plaatmateriaal van een paar mm dik (6 mm zou ik al tevreden mee zijn) te verwerken. Er zouden 2D vormen moeten kunnen uitgesneden worden (op volledige diepte en onvolledige diepte). De te verwerken materialen zijn: schuim (depron), balsahout, multiplex en, eventueel GFK (1 à 2 mm dik). Géén metalen. Wat de nauwkeurigheid betreft: <= 0,1 mm zou ik al tevreden mee zijn. Bereik liefst zo groot mogelijk: 100 cm x 50 cm zou ideaal zijn, 50 x 25 cm een goed compromis en 25 x 25 cm het absolute minimum.

Ui de verschillende tientallen draadjes die ik hier ondertussen doorgenomen heb blijken, denk ik, mijn eisen niet heel hoog liggen. Uiteraard ook omdat ik er niet hele grote sommen geld tegenaan wil gooien... die investeer ik liever in m'n vliegtuigen ;-)

Bij de meeste zelfbouw projecten die ik hier terugvindt wordt gewerkt met kogelomloop, spindels, ... Zijn er andere - lees oa. goedkopere, minder tijdrovende - concepten/methoden die toelaten een 'CNC machine' te bouwen die aan mijn gestelde eisen voldoet (gebruik van tandriemen, Dremel, ...) ? Misschien ombouwen van een penplotter?

Alvast bedankt voor jullie reacties, opmerkingen, suggesties.

Met vriendelijke groeten,
Hans
ruudpg
Donateur

Re: CNC freesmachine voor licht freeswerk ?

Bericht door ruudpg »

Om in vlieg termen te spreken "The sky is the limit".

Kogelomloopspindels zijn natuurlijk erg mooi voor de positionering net als lineaire geleiding met kogelomloopwagens of nog mooier rollenomloopwagens, maar er zijn ook best leuke machines gemaakt, opgebouwd van betonplex met geleidingen van lades en positionering middels draadstangen M8 en als flexibele koppeling tussen stappenmotor en draadstang een stukje slang met 2 slangenklemmen.

Naar mijn idee is de belangrijkste factor allereerst je budget en ten tweede wat je met de machine wilt bereiken.
Algemeen wordt toch wel gezegd dat voor een redelijke basismachine geleiding met ondersteunde assen en positionering met trapeziumdraad een goed compromis is, waarbij alles ook nog goed betaalbaar blijft.

Succes met je keuzes!
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Rustig afwachten dat er een 2de hands portaalmachine te koop komt met deze specs. Denk dat dit de beste oplossing gaat zijn. Zo'n machines worden geregeld aangeboden.

Zelf bouwen, gaat heel wat tijd in kruipen. Zal je wel leuk vinden, maar die tijd ga je ook liever in de vliegtuigjes steken medunkt.

Eventueel overwegen een machine met meerdere personen te kopen om het budget te drukken. Dan moet je eens zoeken naar het opensource project hier op het forum. Voldoet helemaal aan je specs, doet zelfs nog veel meer. Kost ook wel wat meer dan jouw budget nu wilt accepteren, maar behoudt ook zijn waarde moest je het ding later willen verkopen.

Of misschien woont iemand met een gepaste hobby machine in jouw buurt en kan je voor weinig geld aan je stukken komen.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Moest je het ding toch zelf willen bouwen dan zijn machines uit MDF gemaakt al voldoende geschikt voor wat je er mee wilt aanvangen.
When it fits stop using the hammer.
icekiller
Contacteer:

Bericht door icekiller »

Je zou eerst moeten zien: Hoeveel plaats heb ik dat het na een maand niet onder de voete staat..
2de punt zou dan budget zijn.. en budget zal grotendeels uw mogelijkheden bepalen.
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Heb nog een Huntron Prober staan die ik wil gaan ombouwen naar CNC machientje.
De Y-as en de Z-as moeten eigenlijk verbeterd worden. De Y-as bestaat uit 1 enkele 15mm lineaire geleiding, dat moeten er gewoon 2 worden. De Z-as moet helemaal over maar daar heb ik de spullen al voor liggen, 2 linieaire geleidingen van 190mm lang en een bijpassend kogelomloop spindeltje.

Weet nog steeds niet zeker of ik er wel aan ga beginnen dus doe een bod en misschien ga ik wel overstag.

Is gewoon een heel leuke basis met best wat mogelijkheden, de basis is goed, de stappenmotoren en drivers ook.
Mogelijk zijn de aandrijfriempjes wat aan de lichte kant maar voor zacht materiaal zeker goed genoeg.
Is geen kant en klare oplossing maar daar ben je tenslotte hobbyist voor.
HansLe
Contacteer:

Bericht door HansLe »

Leuke reacties met interessante overwegingen, alvast bedankt hiervoor.
Budget rond de 500 euro...

Wat zelfbouw MDF en opensource betreft heb ik in België het mini CNC project gevonden (geen idee of jullie er mee bekend zijn). Op basis van de electronica uit een MakerBot 3D printer...

http://www.repairablemachines.com/

Op zich leuk, maar te klein werkvlak. Nauwkeurigheid van versie de miniCNC versie 1.08 is <0,2 mm.

@Swake: de bedoeling is dat ik onafhankelijk van anderen wil kunnen werken (aangezien ik zelf wat experimenteer en m'n ontwerpen zelf maak). Jij woont trouwens niet zo heel ver weg.
Kneiter

Bericht door Kneiter »

Misschien een TRON machine? Zit volgens de makers op 1000€
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Oscar f1
Contacteer:

Bericht door Oscar f1 »

Dit is ook interessant voor je:

Afbeelding

worden als bouwpakketten verkocht.
HansLe
Contacteer:

Bericht door HansLe »

Omdat het er naar uitziet dat de eisen die ik stel aan een CNC freesmachine (in functie waarvoor ik ze wil gaan gebruiken) niet meteen leiden naar een commercieel beschikbare oplossing binnen het vooropgestelde budget (kit of gebruiksklaar), en dus zelfbouw meer en meer aangewezen lijkt, toch nog even de eisen afchecken aangezien ik geen idee heb wat ik kan verwachten.

Is het mogelijk om met een (lowbudget, paar honderd euro) CNC machine uit hout met een werkvlak van ong. 100 x 50 cm te bouwen, die een nauwkeurigheid haalt van 0,2 mm wanneer ze enkel bedoeld is voor het frezen van contouren in plaatmateriaal tot 6 mm dik in schuim (depron) en balsahout, 3 mm dik in triplex en (glasvezelversterkt) epoxy ?

Contructie min of meer volgens dit concept: houten (mulitplex of betonplex) onderdelen (bed en portaal): gelaserd. Aandrijving: recup steppers uit een oude matrix printer, slangkoppeling en M8/10/12 draadstang. Geleiding: dunwandige RVS buis.
icekiller
Contacteer:

Bericht door icekiller »

ondersteunde geleidingen
per meter = 41,08 euro 12mm
x-as 2x 120cm
y-as 2x 60cm
z-as 2x 30-40cm

lagers = 10 euro per stuk, 6 nodig.

Riemen of trapezium 12x4 prijzen daar van moet je even opzoeken.. (+ nut etc)

Stappenmotors: 20-30euro per stuk
Drivers: 30-55euro per stuk
voeding: 36v ongeveer 30-50 euro afhankelijk van waar.. kunt uiteraard ook voor een 48v gaan maar moet je ook opletten ivm uw drivers.

-As-koppelingen = 16-20 euro per stuk.

- spindel - kress zal iets van een 180euro zijn watergekoelde 2.2kw chinees shipped is iets van 230euro.. wel nog waterpomp etc nodig maar mss overkill voor u (zou het wel aanraden ipv lawaai tegenover kress ;))

dan moet je uiteraard nog rekening houden met stroomkabels en uw hout.. en de sturing maar dat hangt ervanaf .. USB of LPT..
LPT is standaard BOB van 12-16 euro en kun je EMC2 gratis gebruiken of mach3 kopen voor windows
USB - edingcnc of planetcnc of opensource tinyg/grbl.

Als je bv TinyG zou gebruiken deze heeft ingebouwde drivers.. maar is een schaal 'lichter' 24v max ook overigens.

edit:
om eerlijk te zijn zou ik gaan voor TR12x3 of TR12x4 ipv m8 ...
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
ruudpg
Donateur

Bericht door ruudpg »

Als je 100x50cm wilt kunnen bewerken denk ik dat je bed dus al snel zo'n 110x60cm zal moeten zijn, om dit een beetje stabiel en vlak te maken lijkt mij een torsiebox één van de weinige en vrij eenvoudige constructie methodes, alleen is dat wel gelijk al een redelijke aanslag op je budget, mijn torsiebox van 110x110cm koste me al rond de 150,00 euro aan materiaal, op een budget van 500 is dat al een behoorlijke aanslag...

Edit: ik zie net je aanvulling over het trapeziumdraad.... ZEER verstandige keuze!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Alles kan, maar dit soort constructies leiden meestal tot de bouw van een 2e machine vrijwel direct na de eerste of verkoop van de eerste een paar maanden na 'klaar'.

Ik snap dat centjes belangrijk zijn, maar voor sommige zaken is het toch beter te kiezen voor iets degelijker om te voorkomen dat het voordeel van de lage prijs allang vergeten is als de ellende voortduurt.

Een nauwkeurigheid van 0,2mm is niet best. Over lange afstand (tientallen mm) kan dat nog wel, maar als je een rond gaatje freest dan wil je wel dat-ie rond is. Als-ie dat niet is ben je het heel gauw beu.

Ik zou doen:

- Houten of (nog beter en opzich niet duur) betonnen constructie. Indien hout dan kan voor een paar tientjes aan epoxy en glasdoek erop lamineren geen kwaad.
- Trapeziumspindels met kunststofmoeren ipv draadeind. Kost een tikje meer, maar niet veel.
- 2 spindels aan weerszijden van het portaal voorzien van aparte motoren of gekoppeld met een tandriem (aparte motoren is goedkoper schat ik).
- Spindels lageren met Chinese lagerblokjes aan 1 kant. Andere kant wat je aan kunt komen of desnoods een kunststof blokje als glijlager.
- Geleidingen gewoon geslepen en ondersteunde ronde assen + lineaire lagers. Dat is een van de weinige dingen die je niet heel makkelijk meer verandert als het spul eenmaal staat, dus daarop teveel bezuinigen is niet slim.
Assen kun je lokaal wel kopen, de lineaire lagers zijn in China best betaalbaar.
- Als freesspindel een 'bovenfrees'. Kress, elcheapo dingetje, allemaal prima. Dremel en co ben je ook were gauw beu.

Dit kost een minimumbedrag. Ga je hier 100 euro onderzitten met goedkoper spul dan is de extra ellende de 100 euro niet waard als je het mij vraagt. Dan kun je beter wat minder haast hebben en 2e hands de spullen kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie