Ombouw HBM 250/400 draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Arendjan1959
Contacteer:

Ombouw HBM 250/400 draaibank

Bericht door Arendjan1959 »

Draaibanken ombouwen is de laatste tijd een gewilt onderwerp, vandaar dat ik er ook maar eens wat van op het forurm zet.
De draaibank staat al meer dan een jaar stil omdat hij is vervangen door een TUM 25 B. Een draaibank die niet te vergelijken is met de Chineese HBM. Maar ja dan staat zo'n lief klein bankje in de hoek, zonde toch.
Verkopen leverd in de regel niets op, dus komt er een moment dat je zegt ik ga heb ombouwen naar CNC.

Eerst maar eens alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gekeken of alles spelingsvrij in elkaar te zetten is.
Hier en daar wat aan het prismabed geschraapt zodat het support vrij over het bed kan bewegen.

Norton kast in zijn geheel verwijderd, en alles wat met de aandrijving van het support te maken heeft ook.
Voor de Z-as had ik nog een een 6,4 Nm stappenmotor liggen, misschien wat aan de zware kant maar een beetje over is niet erg. Voordeel is ook dat je de motor rechtstreeks op de spindel kan monteren
4844

4843

4845

4841

4842

4846

4847
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Ombouw HBM 250/400 draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

AAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!.. wat heb je daar voor koppeling?.. gewoon een pijpje met 2 Imbusstiftjes?.. nee toch he?..

'k ga er een kist bier opzetten dat je daar problemen mee gaat krijgen..
en ik zet er nog een kist bier op, dat veel van de hier aanwezige leden het met me eens gaan zijn..

wat te doen?.. vervang deze constructie voor een deftige flexibele askoppeling..

Verder.. Mooi dat je de Z-as motor IN de vaste kop monteerd.. had ik ook willen doen bij de Optimum die ik eens "ge-cnc-ed" heb, maar omdat't voor de zaak was.. was daar geen tijd voor om het zo te ontwerpen..
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

Lever een kist maar vast weer in.
Als alles goed op elkaar uitgeleind is dan mag het geen probleem zijn om een starre koppeling te gebruiken. Als ik zie hoe het een en ander in elkaar zit bij deze draaibank, geloof ik dat dat wel goed zit. Tuurlijk is een flexibele koppeling eleganter en zal zeker wel beter zijn, maar ik zie liever dit dan mensen die een stukkie tuinslang met twee slangenklemmen als koppeling gebruiken. ;-)
Arendjan1959
Contacteer:

Ja, ik had het kunnen verwachten. Maar de deftige askoppeling komt er in te zitten. De bus die er nu zit heeft de maten van een askoppeling, alleen bestellen en monteren.

Er is nu een 1400 rpm motor gemonteerd die via de dubbele snaren 2600 rpm op de kop opleverd, maar deze wordt ingeruild voor een motor met 2800 rpm die resulteerd in 5200 op de kop. Dit is misschien wat veel mar dat is evt terug te schroeven via de fr regelaar.
Te weten Vc120 diameter 10 mm komt op een toerental van 3800 rpm

Aangezien ik de draaibank uit wil voeren met vloeistof koeling wordt de gehele machine in een dichte kast gemonteerd, wat je nu op de foto,s ziet is slechts de waterdichte onderkast.

De nu nog zichtbare spindel van de Z-as wordt met een beschermplaat afgewerkt zodat ook de kabelrups goed beschermd is
aanrip
Contacteer:

Bericht door aanrip »

Ik heb exact dezelfde bank ook omgebouwd. Zie aanrip.nl.
I like the smell of hot chips
Resytech
Contacteer:

Bericht door Resytech »

Niet zo negatief Arie, Hij heeft verder best een aantal mooie oplossingen bedacht en uitgevoerd.
Mijn Harrison heeft alleen maar starre koppelingen en draait muisstil en spatzuiver.
Stelt uiteraard wel hogere eisen aan de uitlijning.......................maar sommige lieden kunnen dat best.

Groet,

René
http://www.resytech.nl
different day, same shit!
Dwarsligger

Bericht door Dwarsligger »

Hoi Arendjan,

Een suggestie namens mij: Zorg dat de toevoer naar je electromotor koeling niet in de spanenbak (koelmiddel, fijne spaantjes, etc) is.
Verder m'n complimenten en ik hoop dat ie lekker draait!

Askoppeling:
Een starre as koppeling kan, mits je alles goed uitlijnt wel een poosje werken, maar het is niet goed.
Star betekent namelijk ook dat trillingen (stappenmotor, anyone?) direct inwerken op de verbinding (schroefje?) en geen ruimte hebben om te dempen.
Ook thermische uitzetting gaat variaties in de lengte van de as teweegbrengen (axiaalkrachten op je lager)
Een 'flexibele' koppeling (voorgespannen hard PUR rubber bijvoorbeeld) werkt doorgaans het beste.
De kwaliteit van het rubber dempt trillingen echt (tegenovergestelde van het rubber van een stuiterbal)

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Arendjan1959
Contacteer:

Een ieder,

De luchtinlaat van de spindelmotor komt aan de achterzijde van de kast (zie 2e foto). Het ronde gat wat je ziet krijgt een deksel. Als de motorventilator niet voldoende is monteer ik een ventilator aan de achterzijde.
De spindelmotor gaat nm. de gehele droge rumte van frisse lucht voorzien.

De kast heeft 2 compartimenten links het droge en rechts het natte/vuile deel, gescheiden door de waterdichte wand die aan de vaste kop gemonteerd zit.

Het uitlijnen van de de Z-as was geen probleem, maar er komt een koppeling tussen te zitten. Eigenlij nooit bij stil gestaan Dwarsligger warmte uitzet en het doorgeven van trilling en zo, dank.

Ik zit op het nodige gezet plaatwerk voor de kast en bescherming van de spindel te wachten, dus ik kan dit komende weekend weinig uitrichten.

Wel een vraag aan jullie, wordt het een schuifdeur op rail of een klep die omhoog gaat . Moet er wel rekening mee houden dat het spatwaterdicht is.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

een schuifdeur kun je aan de binnenkant monteren zodat ie IN de kast valt.. dan slingert er al geen vuiligheid uit..
een scharnierende klep kan ook.. maar dan moet je em in een "gootje" laten rusten in de gesloten stand, zodat vloeistof aan de klep altijd in de kast terugloopt..
zet wel een paar gasveren onder de klep..als je ze goed plaatst, dan heb je een positieve opleg reactie als de kast gesloten is.. maw. de veren houden de klep dicht.. maar als je em een klein stukje opent, dan ga je over een "dood punt heen, en gaan de veren helpen om de klep te openen..
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

Ik zou voor een klep gaan, werkt ideaal. Eventueel een rubber flap aan de binnenzijde maken bij de afdichting, dan sputtert het koelwater er ook niet uit. Schuifdeuren en spanen vind ik niet zo'n handige combi.
Arian
Contacteer:

Bericht door Arian »

Het zet er almaal netjes uit,ga zoo door.

Arian
Dwarsligger

Bericht door Dwarsligger »

'N klep is wel makkelijker, maar als je wat aan het draaien bent en wil even spieken of 't goed gaat (en niet alle spanen met je gezicht opvangen) vind ik een schuifdeurtje makkelijker.
Vaak degradeerd de optische kwaliteit van je 'ruitje' dusdanig dat je beter geen ruitje kan monteren.
of zorgen dat je 't ruitje snel kan vervangen, evt dubbelwandig: 1 sterke voor de bescherming, 1 dunne goedkope (evt 3 lagen plak-folie er op plakken kan ook)
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Arendjan1959
Contacteer:

Vandaag weer wat aan de draaibank gewerkt. Voor het opvangen van de koelvloeistof is er onder de kast een opvangbak gelast, waar weer een zeef boven op komt te liggen die de spanen tegen houdt.

4896

4897

Verder het schot tussen de natte en droge zijde afgelast. Eerder deze week heb ik ook de rvs beschermkap over de Z-as spindel gemonteerd, zodat alles netjes schoon blijft.

De benaderings schakelaars voor Z en X zitten ook op z'n plaats, Z-as aanslag is te verplaatsen zodat het werkgebied in gesteld kan worden. (3 of 4 klauw of de klemhulzen zoals eerder afgebeeld)

4893

Van de week ook de beschermkap op het support aangepast (afgeschuind), zodat er buiten de vloeistofdichte kast een bediendingpaneel gemonteerd kan worden (handwiel en Joystick).
Deze bediening wordt aan het support gemonteerd zodat je net als op een handbediende draaibank recht voor het support staat als je bv een nul stelling wilt uitvoeren.

4894

4895

De kast waar de spindelmotor in komt is nu ook dicht gelast, de frisse lucht komt straks van achter de machine vandaan.

4898

O ja, en niet te vergeten de nieuwe koppeling tussen Z motor en kogelomloopspindel, absoluut trillings en bewegingsvrij 100% backslash :lol:

4899

Trouwens nog bedankt voor het mee praten over klep of deur. Het word een schuifdeur!

Nog een vraag, in usbcnc word een toerental sensor ondersteund , moet dit een hal-sensor zijn of mag dit ook een benaderings-schakelaar zijn.

Groet Arend Jan
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Hang me er niet aan op, maar ik geloof dat het gewoon met een Inductieve prox kan, dezelfde die je op je sleden hebt gemonteerd..

wat je opvangbakje betreft.. maak de uitloop wat lager.. een "bodempje" koelvloeistof, dat wil je niet.. die troep gaat liggen stinken na een poosje.

maak ook een "kraag" om je spindel aan de zijkant van je machine.. als je binnendraaiwerk met koeling doet.. kan de vloeistof in je spil lopen.. en dat komt er aan de andere kant uit.. en dat geeft een bende.. , je moet dus een soort "goot" rondom hebben.. die de vloeistof uit de spil kan opvangen.. met een zeefje en een slangetje zodat 't terug de tank in kan lopen..
Plaats reactie