gixxer-harry schreef:...want er blijfen oude getallen in het scherm staan
Ja dat had ik dus niet verwacht en ik vind dat nog steeds vreemd...
Vind ik helemaal niet vreemd. Ben niet bekend met Arduino, programmeer zelf Atmel controllers met een C-compiler zowel voor werk als hobby, maar kan wel een beetje voorstellen hoe de routines geschreven zijn die het scherm beschrijven.
Als eerst wordt er een adres naar het scherm gestuurd waar de cursor(al dan niet zichtbaar) moet komen te staan, vervolgens wordt de data op het scherm geschreven startend op dit adres. Na het schrijven van een adres springt de cursor vanzelf naar het volgende adres en plaatst daar het volgende karakter, enz enz. Heb je nu bijvoorbeeld eerder in je software de waarde 102 op het scherm geschreven en plaats je de cursor weer op de startpositie om de waarde 25 te gaan schrijven... Zal er netjes 252 op je scherm staan. Jij schrijft immers maar twee karakters naar het scherm en nergens is aangegeven dat de rest van het scherm moet worden gewist.
Ergens in je software kan je vast een routine aanroepen om het scherm eerst te wissen voordat je deze nieuwe waarde op je scherm schrijft. Een commando om het complete scherm te wissen is een standaard instructie van de vermoedelijk HD4470 compatible display dus die zal hoogstwaarschijnlijk ook wel door Arduino worden gebruikt. Anders even een datasheet van je schermpje erbij pakken en deze routine zelf schrijven.
Zoals je zelf al hebt uitgevonden is het sturen van een aantal spaties natuurlijk ook een "oplossing".