Arduino?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Erik
Contacteer:

Re: Arduino?

Bericht door Erik »

Vanmiddag een break-out bordje gefreesd en in elkaar gebakken. Dit bordje kan rechtstreeks op de Arduino geschoven worden, eronder zie je nog net de USB connector van de Arduino.

4399

Bordje bevat optocoupler uitgangen naar 2 FET's om 2 relais' aan te sturen, 9V spanningsverzorging voor Arduino, 3 voorschakelweerstanden voor 3 leds, aantal pullup weerstanden voor 6 schakelaars.

Hier de kompassensor;

4398
Gr.

Erik
Zitz
Contacteer:

Bericht door Zitz »

Hallo,

leuk om te zien dat meer mensen gaan spelen met programmeerbare electronica, je kunt er mooie dingen mee doen.

Voor de geintresseerde, ik heb nog een berg gyroscoop IC's liggen.
Ze zitten wel nog op een printje gesoldeerd (en ze zijn klein):

Afbeelding

Type: MEV50A

Als er iemand één, of meerdere (geen associale getallen) wil hebben wil ik er wel een paar afstaan tegen kosten van het versturen.

Ik heb alleen nog geen echt goed datablad gevonden, hier is wel iets te vinden: Klik
Maar hier staan geen pin nummers in, maargoed das ff zoeken.

Gr Kevin
gixxer-harry

Bericht door gixxer-harry »

IK ben twee dagen bezig geweest om de waarde van een podmeter op mn lcd schermpje te krijgen
Kreeg allemaal rare waardes.....snapte er niets van...vanaf 0 naar 1023 ging goed maar weer naar nul niet
Via serial print waren de waardes wel normaal
zoeken zoeken zoeken en toen kwam ik er achter dat ik na de waarde een spatie moet printen want er blijfen oude getallen in het scherm staan
Ja dat had ik dus niet verwacht en ik vind dat nog steeds vreemd
Maar tis wel heel leuk nu het me wel gelukt is

Ben nu C++ voor dummies aan het lezen

Aan zo'n chiroscope ben ik voorlopig nog niet aan toe en ik heb ook geen idee wat men daar mee kan doen lol
Volgende maand maar eens een groot breadboard, servo motortjes en wat andere speelgoedjes bestellen
Het is algemeen bekend dat ik heel vaak fouten maak
PascalvV

Bericht door PascalvV »

gixxer-harry schreef:...want er blijfen oude getallen in het scherm staan
Ja dat had ik dus niet verwacht en ik vind dat nog steeds vreemd...
Vind ik helemaal niet vreemd. Ben niet bekend met Arduino, programmeer zelf Atmel controllers met een C-compiler zowel voor werk als hobby, maar kan wel een beetje voorstellen hoe de routines geschreven zijn die het scherm beschrijven.

Als eerst wordt er een adres naar het scherm gestuurd waar de cursor(al dan niet zichtbaar) moet komen te staan, vervolgens wordt de data op het scherm geschreven startend op dit adres. Na het schrijven van een adres springt de cursor vanzelf naar het volgende adres en plaatst daar het volgende karakter, enz enz. Heb je nu bijvoorbeeld eerder in je software de waarde 102 op het scherm geschreven en plaats je de cursor weer op de startpositie om de waarde 25 te gaan schrijven... Zal er netjes 252 op je scherm staan. Jij schrijft immers maar twee karakters naar het scherm en nergens is aangegeven dat de rest van het scherm moet worden gewist.

Ergens in je software kan je vast een routine aanroepen om het scherm eerst te wissen voordat je deze nieuwe waarde op je scherm schrijft. Een commando om het complete scherm te wissen is een standaard instructie van de vermoedelijk HD4470 compatible display dus die zal hoogstwaarschijnlijk ook wel door Arduino worden gebruikt. Anders even een datasheet van je schermpje erbij pakken en deze routine zelf schrijven. ;-)

Zoals je zelf al hebt uitgevonden is het sturen van een aantal spaties natuurlijk ook een "oplossing".
gixxer-harry

Het vreemde is dat 1 spatie genoeg is en ik heb waardes van 0 tot 1023
En nu ik er aan denk is dat ook niet raar na 999 is een spatie genoeg en na 99 ook enz enz enz
Maar het is wel zoeken als je dit niet weet.....ik heb er geen data sheet bij gekregen en ben echt helemaal blue in de electronica wereld
Ik had ook bedacht dat er alleen info wordt verstuurd die veranderd en zo had ik het voor mezelf verklaard

Maar ik vergeet het nu nooit weer hahahahahahaha

Arduino wordt geprogrameerd in C++ dus voor jouw zijn die dingen een makkie ;-)
PascalvV

Bericht door PascalvV »

Inderdaad, helemaal zoals je het zegt en dus ook begrijpt ;-) Gewoon lekker hobby-en met die printjes. Ben even door de "Arduino wereld" gevlogen en zie dat er inderdaad heel leuke dingen mee te leren en maken zijn. Mocht je er echt verder mee gaan en blijft het allemaal leuk, probeer eens de gratis avr studio van Atmel en ga langzaam aan je eigen functies en routines schrijven zodat je de controllers ook echt intern kan leren kennen.

Het voordeel aan het schrijven van software zonder hulp van de kant en klaar oplossingen is vaak een aanzienlijk kleinere code welke je in een kleinere(goedkopere) controller kwijt kan. Voorgebakken functies zitten vaak vol met code die je in de meeste gevallen niet eens gebruikt, deze wordt vaak wel netjes mee gecompileerd en dus ook naar de controller geschreven, kost je dus de nodige schrijfruimte in je controller.

Maar zoals ik zei, lekker verder hobby-en en t.z.t. kan je altijd je grenzen gaan verleggen ;-)
gixxer-harry

Ik vermaak me kostelijk met het printje en begin het c++ een heel klein beetje te begrijpen
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ben begonnen met experimenteren met de tweede Arduino en wilde wat verder gaan. Een heleboel dingen zijn verschrikkelijk moeilijk en heb ik maar snel opzij gelegd. Deze week heb ik communicatie op gang gekregen tussen Arduino en de PC via VB6. Ledje laten knipperen, status van een schakelaartje zichtbaar maken op de PC, analoge waarde naar de PC schrijven en zichtbaar maken op een analoge meter, teksten laten veranderen op de PC etc. Ik vermaak me ook kostelijk.
Gr.

Erik
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

Ook hier is een arduino met display en nog wat goodie's op de mat gevallen. Lekker even mee pielen in het weekend ;-)
Plaats reactie