berekening kolom
Moderator: Moderators
Re: berekening kolom
Renovaties, zijn en blijven altijd lastig. Maar weinig mensen die dat binnen een vooraf gesteld budget weten te realiseren.
Ligt dat misschien aan mij maar ben zelf wel van de tekeningen zodat je weet waar je aan toe bent en alle knelpunten beter inzichtelijk worden. Daarnaast weet iedereen waar je over spreekt en is discussieren met
andere partijen vaak beter mogelijk.
Ligt dat misschien aan mij maar ben zelf wel van de tekeningen zodat je weet waar je aan toe bent en alle knelpunten beter inzichtelijk worden. Daarnaast weet iedereen waar je over spreekt en is discussieren met
andere partijen vaak beter mogelijk.
Als je is een situatie schets met wat je wil bouwen en evt wat foto`s van de huidige situatie kan plaatsen dan wil ik wel een stress berekening voor je maken.. Aan de hand daarvan kan ik je wel vertellen welke balken je minimaal moet gebruiken..
EDIT : een paar dingen die ik moet weten zijn je funderings oplegpunten , De kolommen die je kwijt kan , de overspanning en het maximale gewicht dat verdeeld wordt..
EDIT : een paar dingen die ik moet weten zijn je funderings oplegpunten , De kolommen die je kwijt kan , de overspanning en het maximale gewicht dat verdeeld wordt..
Als je het dan toch zelf wilt doen, hier een "knik" calculator.
http://www.efunda.com/formulae/solid_me ... _steel.cfm
p.s. zoals parallax en EyEless ook al aangaven, als je geholpen wit worden zul je een schets met belastingen, inklemmingen en vrijheden moeten plaatsen.
http://www.efunda.com/formulae/solid_me ... _steel.cfm
p.s. zoals parallax en EyEless ook al aangaven, als je geholpen wit worden zul je een schets met belastingen, inklemmingen en vrijheden moeten plaatsen.
tja eigenlijk is het gewoon een ruimte van 6x7 meter waar een plafon en/of vloer in moet om een bovenverdieping te creeren.
links en rechts op de 7 meterkant is een muur waarop de welfsels zouden kunnen liggen.
Het gebouw is op zandgrond gezet met een tot op de harde laag uitgegraven fundering uit gegoten beton.
De fundering is niet zo dik omdat de harde ondergrond hier vrij hoog zit. Het is hiernogal hoog gelegen en zandgrond.Als er kolommen moeten komen zal er extra fundering moeten gemaakt worden.
Het gewicht van het dak is 2000 kgr.
Het gewicht van de welfsels is; a: zonder balk 6,3 m lang = 11.000 kgr + betonnen druklaag min 5cm dik.
b: met balk 2x3,15mlang = 9500 kgr + (gewicht HEB320) 890 kgr= 10400 kgr
Dus het totale gewicht is eigenlijk hetzelfde voor beide oplossingen.
Blijkbaar telt dit gewicht aan beide kanten?
Foto's kan ik nu nog niet maken want er is een houten zoldertje gemaakt.
Ik zal een tekening uploaden.
links en rechts op de 7 meterkant is een muur waarop de welfsels zouden kunnen liggen.
Het gebouw is op zandgrond gezet met een tot op de harde laag uitgegraven fundering uit gegoten beton.
De fundering is niet zo dik omdat de harde ondergrond hier vrij hoog zit. Het is hiernogal hoog gelegen en zandgrond.Als er kolommen moeten komen zal er extra fundering moeten gemaakt worden.
Het gewicht van het dak is 2000 kgr.
Het gewicht van de welfsels is; a: zonder balk 6,3 m lang = 11.000 kgr + betonnen druklaag min 5cm dik.
b: met balk 2x3,15mlang = 9500 kgr + (gewicht HEB320) 890 kgr= 10400 kgr
Dus het totale gewicht is eigenlijk hetzelfde voor beide oplossingen.
Blijkbaar telt dit gewicht aan beide kanten?
Foto's kan ik nu nog niet maken want er is een houten zoldertje gemaakt.
Ik zal een tekening uploaden.
wat wil je precies op die zolder gaan doen? Is het voor opslag? Is het niet voldoende om de houten vloer te vervangen voor een andere houten vloer?
ASS-U-ME
dat had ik ook al overwogen, maar dit is toch brandveiliger.
Vanwege de overspanning moet er dan ook een metalen balk komen en je moet het gewicht van hout ook niet onderschatten.
Er komt een slaapkamer of bureelruimte.
Vanwege de overspanning moet er dan ook een metalen balk komen en je moet het gewicht van hout ook niet onderschatten.
Er komt een slaapkamer of bureelruimte.
Ik heb eens een berekening gemaakt voor het gewicht van hout.
Dan kom ik op een totaal van 2400kgr, + het gewicht van het dak 2000Kgr is 4400 Kgr.
Ik denk dat dit voor een oude hoeve (1927) toch veiliger is.
Iedereen alleszins bedankt voor de wijze raad, soms krijg je dan toch een andere invalshoek.
Die balk van 7 meter moet er toch in, maar daar laat ik dan ook het spant van het dak op dragen.
HEA 260 = 11000 Kgr volgens mijn boekje.
IPN 280 = 7090 Kgr.
Zou een H profiel niet beter zijn dan een I?
Dan kom ik op een totaal van 2400kgr, + het gewicht van het dak 2000Kgr is 4400 Kgr.
Ik denk dat dit voor een oude hoeve (1927) toch veiliger is.
Iedereen alleszins bedankt voor de wijze raad, soms krijg je dan toch een andere invalshoek.
Die balk van 7 meter moet er toch in, maar daar laat ik dan ook het spant van het dak op dragen.
HEA 260 = 11000 Kgr volgens mijn boekje.
IPN 280 = 7090 Kgr.
Zou een H profiel niet beter zijn dan een I?
Laatst gewijzigd door kitman op 19 dec 2010 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
IPN wordt niet veel meer gebruikt, Gebruik IPE profiel.
Indien er geen zijwaartse belasting op komt is een IPE goedkoper om dezelfde vertikale last te dragen.
Indien hoogte van het profiel een probleem is wordt er een HEA of een HEB profiel genomen.
Het profiel zal dan meer wegen en dus ook meer kosten.
Indien er geen zijwaartse belasting op komt is een IPE goedkoper om dezelfde vertikale last te dragen.
Indien hoogte van het profiel een probleem is wordt er een HEA of een HEB profiel genomen.
Het profiel zal dan meer wegen en dus ook meer kosten.
Met vriendelijke groeten,
Nolfke
Nolfke
ik heb nog ff een rekenfout hersteld.
IPE 270 = 5630 kgr.
Het lijkt wel dat een H profiel meer mag dragen dan een I profiel.
Zo een MCB boekje zou wel handig zijn, met recentere gegevens.
Ik twijfel nog wel of ik op de 2 draagmuren voor de dwarsbalk een betonnen balk giet of ook een balk op de muur ga leggen, een I of H profiel.
Ik wil toch ook 2 kolommen plaatsen tegen de muur, IPE 160, als extra steun voor de muren.
IPE 270 = 5630 kgr.
Het lijkt wel dat een H profiel meer mag dragen dan een I profiel.
Zo een MCB boekje zou wel handig zijn, met recentere gegevens.
Ik twijfel nog wel of ik op de 2 draagmuren voor de dwarsbalk een betonnen balk giet of ook een balk op de muur ga leggen, een I of H profiel.
Ik wil toch ook 2 kolommen plaatsen tegen de muur, IPE 160, als extra steun voor de muren.
Nogmaals..:
Als je een situatie tekening plaats kan ik een druk/stress berekening voor maken..
Alles wat je nu als posts plaats is genoeg om een zoldervloer te maken waar een volledige nucleaire bunker op geplaatst kan worden.. En wat betreft de brandveiligheid kan je net zo goed hout nemen.. Als je namelijk een echt warme brand onder je heb spettert het beton je dood en bij 800 graden zakt je hele vloertje gewoon weg onder je..
Als je een situatie tekening plaats kan ik een druk/stress berekening voor maken..
Alles wat je nu als posts plaats is genoeg om een zoldervloer te maken waar een volledige nucleaire bunker op geplaatst kan worden.. En wat betreft de brandveiligheid kan je net zo goed hout nemen.. Als je namelijk een echt warme brand onder je heb spettert het beton je dood en bij 800 graden zakt je hele vloertje gewoon weg onder je..
Hier al een plannetje, hoogte is 2,5 meter.
Fundering is dun en oud.http://www.uploadarchief.net/files/down ... 20hout.pdf
Fundering is dun en oud.http://www.uploadarchief.net/files/down ... 20hout.pdf
Laatst gewijzigd door kitman op 20 dec 2010 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
om een of andere reden krijg ik de link naar het plannetje niet open.
Aals ik bewerk doe zie ik de link weer en als ik die copieer kom ik toch bij de tekening uit in het archief?
Aals ik bewerk doe zie ik de link weer en als ik die copieer kom ik toch bij de tekening uit in het archief?
Je hebt hem tussen [IMG ] [/IMG ] tags gezet... en het is een pdfje die je linkt... dat gaat niet werken
Dat kan alleen als het een foto is uit de cnczone galerij of via een ander upload arechief..
Hij is nu wel zichtbaar door op de link te klikken
Dat kan alleen als het een foto is uit de cnczone galerij of via een ander upload arechief..
Hij is nu wel zichtbaar door op de link te klikken
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Het staat op een upload archief.
Ik krijg dat hier niet open.
Ik krijg dat hier niet open.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.