berekening kolom

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

kitman
Donateur
Contacteer:

berekening kolom

Bericht door kitman »

Weet iemand een lijst met de kolom sterkte van vb IPE koloms?
Leeuwinga
Contacteer:

Re: berekening kolom

Bericht door Leeuwinga »

MCB (boek) ?
Cees
draadjelos
Contacteer:

Bericht door draadjelos »

Bedoel je het weerstandsmoment tegen buiging of bedoel je hoeveel draagkracht een profiel heeft bij een bepaalde lengte (knik)
So many things, so little time
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

Het is een rechtstaande ondersteuning van een liggende balk.
Er rust op elk einde 11 ton gewicht.
Dus moet ik weten welk profiel ik moet gebruiken.
parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Dan zijn we nog een aantal gegevens nodig.

Grijpt het gewicht in de hartlijn van de kolom aan of zit er een flens aan gelast waardoor het profiel
exentrisch wordt belast?

Tevens is de lengte van het ondersteunende profiel van belang om de knik over de y en de z-as te kunnen berekenen. Zitten er schoren aan? of wordt hij halverwege de kniklengte nog gesteund d.m.v. een schoor?

Meeste tabellenboekjes geven het traagheidsmoment wel weer, daarbij staat er vaak ook wel hoe je de knik kan berekenen. Zal vanavond eens kijken of ik nog iets in de boeken kan vinden.
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

hartlijn kolom
lengte kolom is 2600 mm
de kolom komt tegen de muur te staan, maar op de muur zelf wordt een andere balk dwars op de te ondersteunen balk gelegd, om de zijwaartse beweging tegen te gaan.
Dus volgens mij is het dan voor de kolom alleen het gewicht dat er op komt?
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

ik heb hier nog een oud boekje gevonden van een metaalbedrijf.
kolom IPE 160 x 2500 mm = 8320 kgr
kolom HEA 100 x 2500 mm = 15900 kgr.
Nu vraag ik me af of hier ook al een veiligheidsmarge is ingerekend, hiervan staat niets in het boekje.

Verder ben ik bij de firma van de welfsels geweest en die berekende de dwarsbalk.
Over een lengte van 7300 mm x HEB320 = volgens boekje 25600 kgr.
Zou dat dan bedoelen dat er +/- 11000 kgr per kant komt?
Linki
Contacteer:

Bericht door Linki »

Alle respect voor je initiatief, maar ik adviseer je om dit even te laten doorrekenen door een staalbouwer.
Die kunnen dat goed en snel.
Dan heb jij je aansprakelijkheid verlegd, en je bent waarschijnlijk goedkoper uit.
parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Dat stuk staal dat je hebt of in gaat kopen is dat van de kwaliteit (nieuwe aanduiding/ oude aanduiding) (S235/FeE 360) of (S275/FeE 430) of (S355/FeE 510) ? De kwaliteit heeft een hele grote uitwerking op de maximale drukkracht, echter wanneer er een ongeschoorde constructie staat dan zal altijd de knik over de zwakke y-as van het profiel de doorslag geven.

Voor de duidelijkheid
(z- richting is de flens zijde, y-richting is daar waar tegen het middenlijf aan kijkt)

Voor die draagbalk is de vraag wat ligt er op?
Als het een ligger voor een dak is, dan hebben ze de m2 belasting omgezet naar een puntbelasting met het aangrijpingspunt in het hart van de overspanning. Voor de kolommen geld dan 25600 kg / 2 kolommen.

Als je dit maakt om een takelbaan van te maken dan geld dit bovenstaande niet.
Immers het aangrijpingspunt kan overal in die volledige lengte staan. Zet je je takel nabij de kolom zal die veel zwaarder belast worden dan enkel die 12800 kg

Een voorstelling van de constructie is daarbij nodig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

Er komen welfsels opliggen, nu is dat een open ruimte tot tegen het dak.
De ruimte is 6,10 m x 7 m.
Het is een oude boerderij en volgens de firma van de welfsels weet je op voorhand nooit hoe sterk die muren zijn. In dit geval kunnen ze wel de dwarsbalk berekenen maar zouden ze toch ook opteren voor een verdere ondersteuning op de eindpunten.
We zijn al bij een architect geweest en die is komen kijken en hij zegt" breek dat allemaal af en bouw iets nieuw".
Dat is dus niet de bedoeling, wij willen dit renoveren, maar ja daar verdient een architect niets aan.

Dus als ik weet welke constructie ik zou moeten hebben om alles te dragen, dan gebruik ik dat samen met de bestaande muren en dan zit ik veilig. Uiteraard nieuwe kwalitatieve balken.
Nu zou je zeggen, dan neem je mischien te zware (dure) balken, maar dat gaat hier dan over enkele Euro's.

We kunnen ook net nog welfsels uit 1 stuk nemen, nml 6,30 lang en 16 dik, maar het dak kan (mag) er niet af en deze wegen 1000kgr per stuk. Hoe plaats je die dan??
Bij een dwarsbalk zit je met welfsels van 3,15 m en 400 kgr, dat zou nog te doen zijn.
Het verschil tussen de 2 is 500 Euro, dus dat is te verwaarlozen in het hele bedrag van de renovatie.

Als je bij een rekenbureau ed komt die vragen altijd een gedetailleerd plan om achteraf een deel van de verantwoordelijkheid af te schuiven.
En id als je iemand laat komen die dat allemaal gedetailleerd opmeet, plan tekenen en berekenen...dan kun je beter alles afbreken want dat is dan uurloon en dan wordt je gesneden.

Dus ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Linki schreef:Alle respect voor je initiatief, maar ik adviseer je om dit even te laten doorrekenen door een staalbouwer.
Inderdaad, laat je goed adviseren. We spreken over 25 ton aan gewicht, dan moet het wel allemaal goed en vertrouwd zijn. Berekening is echt niet moeilijk maar dan moet er natuurlijk wel een plan liggen hoe je dat wil
gaan bouwen voordat er aan gerekend kan worden. Om het op de muren te leggen dat is natuurlijk wel een enorme puntbelasting die zo'n muur 123 niet kan houden.

Kolom er onder kan een oplossing bieden maar deze kan op zijn beurt vast de kracht niet kwijt op de fundering, ( is het stroken of palen?) als het een stroken fundering is dan zal het inhouden dat je er een betonnen poer naast moet storten met draadeinden er in om de kolom zo aan de fundering te fixeren. Als de fundering op palen is houd het in dat er een hoop geld gaat zitten in een degelijke fundering.

Al met al zou ik ook inderdaad eerst globale tekening laten maken die een opzetje maakt van de draagconstructie. Dan pas kan er een constructeur redelijkerwijs aan rekenen en vervolgens daarop de fundering afstemmen.
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

parallax schreef:als het een stroken fundering is dan zal het inhouden dat je er een betonnen poer naast moet storten met draadeinden er in om de kolom zo aan de fundering te fixeren
Gebruikelijker is een portaalconstructie.
Gr.

Erik
kitman
Donateur
Contacteer:

Bericht door kitman »

kolommen moeten op een fundering van 1,20 x 1,20 m die rijkt tot onder de muren.
Plaats reactie