Beginnen met CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Swets
Contacteer:

Re: Beginnen met CNC

Bericht door Swets »

och wie weet, word er nu weer van alles aangeboden..... dat gebeurt wel meer hier.... :lol:
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
ganzzz

Bericht door ganzzz »

ja maar hij zal zeker ook niet gratis worden
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

weet je, als je een beetje creatief "Shopt" kun je veel besparen.. hier in het marktplaats topic komen nog wel eens "restjes" Alu profielen voorbij, evenals geleidingen.. soms heeft iemand nog een setje Stepperdrivers over, omdat ie zelf bijvoorbeeld naar zwaardere drivers overstapt..

zo valt er hier en daar nog wel wat te besparen..

Leuk ook om weer eens een "jonkie" te zien met ambitie om zelf een machine te bouwen.. zelf was ik van ruim 2 keer jouw leeftijd toen ik mijn machine begon te bouwen..
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Ging iets fout, stonden 2 reacties van mij in.

@ Modjes, deze mag weg :mrgreen:
Laatst gewijzigd door skillalot op 11 okt 2010 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Als je toch ondersteunde geleiding wilt, dan zou ik eens kijken op ebay.
Als je op google zoekt naar linearmotionbearings2008 zie je een verkopen van ebay, uit China, hier op het forum vaak ook wel bekend als "chai" (als er over hem gepraat wordt dan he, hij zit hier zelf niet natuurlijk).

Maargoed, hij heeft heel goedkoop geleidingen en alles in de aanbieding, je kunt voor een idee van de prijs eens rondkijken in zijn shop, als je precies weet wat je nodig hebt kun je hem een mailtje sturen, en dan voegt hij een set speciaal volgens jouw wensen toe.

Ik was voor mijn nieuwe machine 570 euro in totaal kwijt daar, en dat is met verzending en douane kosten erbij.
Ik heb ondersteunde assen van 16mm, in 2 x 1200, 2 x 700 en 2 x 350 lang, met kogelomloopspillen erbij, los en vast lagers, en koppelingen voor tussen de spil en de stappenmotoren.
Denk dat je voor een set met het bereik wat jij wilt moet rekenen op zo'n 450 euro, maar pin me er niet op vast.

Het voordeel van zo'n set is dat je het gewoon ergens op kunt schroeven, die lagerblokken schroef je ergens op, de geleidingen schroef je ergens op, je hoeft zelf geen lagerpassingen te gaan draaien. En dat scheelt, zeker als je zelf geen machines hebt, heel veel.

Je kunt kiezen om met aluminium profielen te gaan bouwen, ik wilde eerst ook met aluminium profielen bouwen, maar ben later toch op staal overgegaan, mede omdat ik een bedrijf had waar ik dit goedkoop kon maken, en op een grote freesbank vlak en haaks kon laten frezen. Nadeel is dat je zelf de gaatjes moet boren voor de geleidingen. Als je met die 16mm ondersteunde assen uit China, en aluminium profielen wilt gaan bouwen, moet je kijken of je ze van kritec kan krijgen, Profiel 6 van kritec heeft sleuven op 30mm afstand zitten, dit komt overeen met de geleidingen.

Bedenk wel dat dit geen goedkope hobby is. Een machine bouw je niet voor onder de 1000 euro (ja een MDF machine met ladegeleiders misschien, maar niet voor wat jij ermee wil). Als je slim shopt kun je hier en daar nog wel wat besparen. Leeuwingacnc verkoopt tegenwoordig bijv. goedkope cnc controllers, 125 euro voor cnc usb (print en software licentie samen). Mach3 kost 130 euro voor de licentie, en heb je nog een breakoutbord bij nodig, usb cnc kost 275 voor zowel de print als software samen. Er is genoeg over beide te vinden op het forum hier, de eerste is nog weinig over te vinden, nadeel is dus als je ergens niet uitkomt dat er minder hulp beschikbaar is... Allemaal afwegingen die je kunt maken...

Zet voor jezelf gewoon eerst goed op een rij wat je precies allemaal wilt kunnen doen met je machine, en ga eens een lijstje maken met wat je allemaal nodig hebt, en wat het allemaal kost. Denk dat dat het eerste is waar je mee moet beginnen.

Gr Sascha
zeeschuim

Bericht door zeeschuim »

veteq schreef: laten we ons zien als een projectgroep waar iedereen zijn steentje bijdraagt en niet telkens in elk topic tegen elkaar ingaan alsof je eer ervan afhangt.
Alsof ik in een warm bad ben beland.
gr,Cees
Plaats reactie