Beginnen met CNC
Moderators: audiomanics, Moderators
Beginnen met CNC
ik zou een eigen cnc willen bouwen. Ik heb een ontwerpje gemaakt, en zou jullie mening willen:

- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Beginnen met CNC
Tip: Begin opnieuw
die "Zwevende geleidingen"voor de machinetafel, die zijn veel te slap, dat gaat niet werken.. Ik zou zeggen, kijk eens rond in de verslagen van andere bouwers.. er zijn veel mogelijkheden om het verkeerd te doen, en maar weinig manieren om het goed te doen.. als je die gevonden hebt, dan kun je een goede machine bouwen..
die "Zwevende geleidingen"voor de machinetafel, die zijn veel te slap, dat gaat niet werken.. Ik zou zeggen, kijk eens rond in de verslagen van andere bouwers.. er zijn veel mogelijkheden om het verkeerd te doen, en maar weinig manieren om het goed te doen.. als je die gevonden hebt, dan kun je een goede machine bouwen..
- Markus
- Donateur
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Ik ben het niet helemaal met Arie eens, hij heeft gelijk dat zwevende geleidingen doorbuigen bij belasting maar of dat er toe doet bij jouw machine hangt ervan af hoe precies je het allemaal wilt doen met de machine, en hoe groot het moet.
Om de doorbuiging uit te rekenen kun je online wel de juiste formules vinden, ziet er moeilijk uit maar op zich is het de getalletjes invullen en klaar,
Voorbeeld: stel je monteert een Staal as met een doorsnede van 25mm tussen 2 ophangpunten 1000mm uit elkaar, stel de tafel weegt 10 kilo. Een as draagt dan simpel genomen de helft van de last dus 5 kilo
Volgens formules die ik heb gevonden dan is de doorbuiging maximaal 0,063mm (als de tafel precies in het midden is). Voor een machine die bedoeld is om hout uit te snijden voor modelbouw vliegtuigen of voor reclame borden en zo, is dat prima, geen probleem. Als je echter aluminium wilt frezen dan komt er meer belasting op de tafel, de nauwkeurigheid neemt af en je kunt dan alleen super langzaam frezen.
Stel je maakt nu die 25mm staal assen de helft zo kort dus 50cm lang ipv 100cm dan is de maximale doorbuiging met dezelfde tafel slechts 0,008 mm wat in theorie het nauwkeurig bewerken van hardere materialen mogelijk maakt.
Ik heb niet de tijd genomen de formule die ik gebruikt heb in dit voorbeeld te controleren, dus mocht iemand een fout kunnen ontdekken, dan lees ik het graag
oeps zelf een foutje gemaakt, de doorbuigwaarden zijn dus de helft kleiner, vergeten dat 2 assen de last dragen.. Waarden zijn nu verbeterd
Greezt,
Markus
Om de doorbuiging uit te rekenen kun je online wel de juiste formules vinden, ziet er moeilijk uit maar op zich is het de getalletjes invullen en klaar,
Voorbeeld: stel je monteert een Staal as met een doorsnede van 25mm tussen 2 ophangpunten 1000mm uit elkaar, stel de tafel weegt 10 kilo. Een as draagt dan simpel genomen de helft van de last dus 5 kilo
Volgens formules die ik heb gevonden dan is de doorbuiging maximaal 0,063mm (als de tafel precies in het midden is). Voor een machine die bedoeld is om hout uit te snijden voor modelbouw vliegtuigen of voor reclame borden en zo, is dat prima, geen probleem. Als je echter aluminium wilt frezen dan komt er meer belasting op de tafel, de nauwkeurigheid neemt af en je kunt dan alleen super langzaam frezen.
Stel je maakt nu die 25mm staal assen de helft zo kort dus 50cm lang ipv 100cm dan is de maximale doorbuiging met dezelfde tafel slechts 0,008 mm wat in theorie het nauwkeurig bewerken van hardere materialen mogelijk maakt.
Ik heb niet de tijd genomen de formule die ik gebruikt heb in dit voorbeeld te controleren, dus mocht iemand een fout kunnen ontdekken, dan lees ik het graag
Greezt,
Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 08 okt 2010 20:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Construeer in principe zo stijf mogelijk. Ik weet het, het hangt geheel van je eisenpakket af wat je met de frees wilt doen, je ziet immers ook ontwerpen in MDF maar het statisch gedrag is niet alles bepalend. Een slappe constructies heeft heel snel tot gevolg dat de boel gaat trillen en dat zie je meteen aan je freesbeeld. Dus in het land van de freesbanken geldt: hoe stijver hoe beter.
Mvg Frank
Mvg Frank
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
vervang de zweefende assen voor ondersteunde versie's en je bent al een eind 
alhoewel ik nu ook nog met zweefende assen werk van 80 cm en het alu wat ik verspaan gaat ook goed
alhoewel ik nu ook nog met zweefende assen werk van 80 cm en het alu wat ik verspaan gaat ook goed
same same but diffrent
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Qua constructie zou ik zeggen.. maak een bewegend portaal, dan heb je meer freesbereik per m² machine..
hoewel hier wel de "wet van Cruyff" geldt. Elk voordeel heb ze nadeel, een bewegend portaal, vraagt ook om 2 spindels om de boel te bewegen... , een tafel met een degelijke geleiding zou je nog met 1 spindel kunnen bewegen.. keuzes, keuzes..
de bovenstaande berekeningen in acht genomen.. 0.06 mm buiging?.. is mij persoonlijk te veel..voor de constructie van een machine geldt hetzelfde als voor voortplanting.. Stijfheid is alles!.. (kom nou niet met in vitro fertilisatie als tegenargument, want dat is dan de tegenpool van Foto-etsen, metaalbewerking in een petri-schaaltje )
Ronde ondersteunde geleidingen zijn in mijn ogen zo ongeveer het minimum qua geleidingsconstructie
Kijk hierbij ook eens naar de machine van Arjen Swets, een machine met ondersteunde geleidingen..
hoewel hier wel de "wet van Cruyff" geldt. Elk voordeel heb ze nadeel, een bewegend portaal, vraagt ook om 2 spindels om de boel te bewegen... , een tafel met een degelijke geleiding zou je nog met 1 spindel kunnen bewegen.. keuzes, keuzes..
de bovenstaande berekeningen in acht genomen.. 0.06 mm buiging?.. is mij persoonlijk te veel..voor de constructie van een machine geldt hetzelfde als voor voortplanting.. Stijfheid is alles!.. (kom nou niet met in vitro fertilisatie als tegenargument, want dat is dan de tegenpool van Foto-etsen, metaalbewerking in een petri-schaaltje )
Ronde ondersteunde geleidingen zijn in mijn ogen zo ongeveer het minimum qua geleidingsconstructie
Kijk hierbij ook eens naar de machine van Arjen Swets, een machine met ondersteunde geleidingen..
- Barcosmurf
- Contacteer:
Mis ik wat?
Ik kan uit de topic start geen afmetingen of toepassing halen, Markus geeft alleen een voorbeeld.
En als we het over toleranties hebben, ook ondersteunde rail heeft die
25 mm ondersteunde rail h6 of h7 van Bosch Rexroth wordt standaard geleverd met een tolerantie van +/- 0,1 mm gemeten over 50 mm voor de hoogte, alleen als je er speciaal erom vraagt kunnen ze dat ook de volle lengte garanderen tot max 3000 mm lengte.
@markus de doorbuiging in het midden zal iets meer (ca 20%) zijn door het eigengewicht, 1 meter rond 25mm is al 3,85 kg
Voor 2 zijdig ingeklemde staal rond vol metaal kom ik op de volgende formule, zodat iedereen kan rekenen
dl=(F*L^3)/(192*E*J)
dl=doorbuiging in mm
F= kracht in N
L= lengte in mm
E= Elastiteitsmodus staal 206kN/mm2
J = Pi*D^4/64
D= diameter in mm
Wil
Ik kan uit de topic start geen afmetingen of toepassing halen, Markus geeft alleen een voorbeeld.
En als we het over toleranties hebben, ook ondersteunde rail heeft die
25 mm ondersteunde rail h6 of h7 van Bosch Rexroth wordt standaard geleverd met een tolerantie van +/- 0,1 mm gemeten over 50 mm voor de hoogte, alleen als je er speciaal erom vraagt kunnen ze dat ook de volle lengte garanderen tot max 3000 mm lengte.
@markus de doorbuiging in het midden zal iets meer (ca 20%) zijn door het eigengewicht, 1 meter rond 25mm is al 3,85 kg
Voor 2 zijdig ingeklemde staal rond vol metaal kom ik op de volgende formule, zodat iedereen kan rekenen
dl=(F*L^3)/(192*E*J)
dl=doorbuiging in mm
F= kracht in N
L= lengte in mm
E= Elastiteitsmodus staal 206kN/mm2
J = Pi*D^4/64
D= diameter in mm
Wil
Bedank voor jullie snelle reacties. het bed is ongeveer 50x50 en ik heb geen bewegend portaal in verband met dubbele omloopspindels en 2 stappenmotoren+ drivers.
ik wil eigelijk alleen maar mdf en pcb'tjes frezen dus er zal niet veel kracht op komen.
edit: hoe kun je de z as het beste doen, ik wilde het liefst trapezium gebruiken in verband met de kosten
edit2: @arie, ik heb gedacht aan een bewegend portaal, maar behalve de prijs is de plaats een probleem, aangezien hij onder een schuin dak moet komen te staan
ik wil eigelijk alleen maar mdf en pcb'tjes frezen dus er zal niet veel kracht op komen.
edit: hoe kun je de z as het beste doen, ik wilde het liefst trapezium gebruiken in verband met de kosten
edit2: @arie, ik heb gedacht aan een bewegend portaal, maar behalve de prijs is de plaats een probleem, aangezien hij onder een schuin dak moet komen te staan
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
als ie onder een schuin dak moet komen, dan is een "vast portaal" niet gek..
als je PCB's wil gaan frezen, trapezium?.. zet er dan wel "anti-backlash" moeren in, die kun je stellen, zodat je minimale speling hebt..
verder.. construeer zo ziuver mogelijke, en zo stijf mogelijk.. waarom zou je consessies doen aan stijfheid als er componenten te koop zijn die dat issue oplossen?.. ik begrijp werkelijkwaar de hele berekening van een paar posten geleden niet.. je wilt toch per definitie niet met zwevende geleidingen gaan bouwen, als dat niet nodig is.. waarom dan alsnog de moeite doen om te berekenen hoeveel het doorbuigt?
als je PCB's wil gaan frezen, trapezium?.. zet er dan wel "anti-backlash" moeren in, die kun je stellen, zodat je minimale speling hebt..
verder.. construeer zo ziuver mogelijke, en zo stijf mogelijk.. waarom zou je consessies doen aan stijfheid als er componenten te koop zijn die dat issue oplossen?.. ik begrijp werkelijkwaar de hele berekening van een paar posten geleden niet.. je wilt toch per definitie niet met zwevende geleidingen gaan bouwen, als dat niet nodig is.. waarom dan alsnog de moeite doen om te berekenen hoeveel het doorbuigt?
ik was wel van plan om anti backlash te gebruiken. over die geleidingen voor de x. hoe moet je die dan monteren 1.20m = 69.50 eur extra aan ondersteuning vind ik persoonlijk wat veel dus vandaar de 'zwevende' geleidingen
trapzium i.v.m de kosten is not done
http://cgi.ebay.nl/1-anti-backlash-ball ... 3a5cce40eb
hier heb je een kogelomloop 16x 5 van 500 mm lang en opmaat gedraaid zoals je wil voor nog geen 60 euro incl verzenden
http://cgi.ebay.nl/linear-bearing-slide ... 3a540d60b6
2 x ondersteunde assen van 16 mm inc blokken en verzending 75 euro
voordat geld wist ik het wel
http://cgi.ebay.nl/1-anti-backlash-ball ... 3a5cce40eb
hier heb je een kogelomloop 16x 5 van 500 mm lang en opmaat gedraaid zoals je wil voor nog geen 60 euro incl verzenden
http://cgi.ebay.nl/linear-bearing-slide ... 3a540d60b6
2 x ondersteunde assen van 16 mm inc blokken en verzending 75 euro
voordat geld wist ik het wel
same same but diffrent
- Markus
- Donateur
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Uh Marcooo, je vergeet de invoerkosten en douane verwerkingskosten, die erbij opgeteld gaan worden, dan zijn de prijzen zeer vergelijkbaar met europese eBay aanbieders. En in europa krijg je 2 jaar garantie en mag je het binnen 14 dagen terugsturen, dat is wettelijk geregeld.
Trapeziumdraad zeg maar TR12x3 kun je kopen voor rond 10 euro de meter, moer kost vanaf zo'n 7 euro, met 2 moeren die je tegen elkaar spant met druk van je handjes kun je al heel goed anti-backlash bereiken.
Totaal 600mm Trapezium met 2 staal moeren : 22 euro, das echt heel veel goedkoper
Een TR12x3 kun je afdraaien naar 8mm en dan met een sinterbrons radiaallager en een axiale kogellager en een as klem kun je hem heel goedkoop (fractie van de kosten van 2 hoekkontactlagers + 1 radiaalkogellager die bij kogelomloop nodig zijn). Kosten van deze low cost lageringsmethode, iets van 12 tot 14 euro per as.
Tuurlijk is Kogelomloop veel beter, sneller, minder slijtage, maar als het budget krap is en de Trapezium oplossing met 2 moeren voldoet ruimschoots aan je eisen waarom zou je meer dan 4 x zoveel uitgeven per as van je frees.
Voor wat mdf frezen en printplaatjes kun je heel goed met Trapeziumdraad werken dat is ruim nauwkeurig genoeg.
Ik heb Jaren geleden ongeveer zo'n Portaal Frees gebouwd (foto) , is nog steeds in gebruik bij een gast uit Ierland die er heel gave uithangborden voor winkels en bedrijven mee maakt.

Als je wat meer foto's van details van de frees wilt stuur maar een mailtje
Greezt,
Markus