Vorm steekbeiteltje voor Unimat SL

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rocnc

Vorm steekbeiteltje voor Unimat SL

Bericht door Rocnc »

Afbeelding

Kunnen jullie mij wat leren over de vorm van een steekbeiteltje voor een Unimat SL?
Ik wil ringen afsteken van een stukje rondstaf. Maten in mm D=28, d=15,8 t=6. Materiaal: aluminium in goed verspaanbare kwaliteit. (Niet lachen! Als je een SL hebt, dan mag je hier spreken over ringen, waar anderen het over ringetjes hebben)
:lol:

Mijn steekbeiteltje komt van HBM. Het is een verstelbaar plaatje van 1,5mm dik dat vast zit in een houdertje, dat dan weer vast zit in de beitelhouder.

Tijdens het steken gebruik ik koelmiddel dat ik ooit aan de draaierij van mijn werkgever ontfutselde

Steken lukt wel, maar ik denk dat het beter moet kunnen.

Hebben jullie advies over hoe ik het beiteltje moet slijpen en hoe ik moet spelen met het toerental van de spil om het proces zo goed mogelijk te laten lopen? Waar moet ik op letten?
Ik kan het toerental elektronisch verstellen, bovenop de poeli wisselingen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Hessel Oosten
Contacteer:

Re: Vorm steekbeiteltje voor Unimat SL

Bericht door Hessel Oosten »

Hallo RoCNC,

Voor iedereen een lang (of kort) erhaal gaat afsteken over.. afsteken eerst een paar kleine dingetjes.

HET trefwoord voor afsteken is stijfheid en stabiliteit(3 uitroeptekens)
Ik ken dit type beitelhouder(tje) en het is heel erg gammel.
Toen ik het vroeger (meestal ook vruchteloos) probeerde (voor mini-werkjes) ging de beitel regelmatig los of verschoof in de houder.
Dus probeer echt iets stevigers te bemachtigen.

Ik kan het door de duisternis bij de zwarte beitel net niet goed zien, maar weet je zeker dat het afdekkapje goed zit en niet 180 graden moet worden gedraaid? Het is kapje was bij mij asymmetrisch en het afdekkende deeltje hoort de beitel af te dekken/te knellen en niet iets aan de andere kant van de beitel.

Ik snap dat je graag wil komen tot het center van je ring, maar bedenk dat het uitstekende deel van de beitel bij deze "gammeligheid" eigenlijk al veel te veel is. Geeft vobratie. Ook daarom, koop een steviger beiteltje met beitelhouder.
Of je verslijpt een deel van een gewoon 8x8 mm beiteltje tot afsteekbeitel en doet dat in een gewone houder.
En doe er ondertussen WD40 op.
Je kunt gewoon voelen welk toerental lekker gaat en als het goed gaat, ga dan in hetzelfde tempo door en stop niet!

Hessel
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

Hoe je het leert? Oefenen, offer er een stuk rond aan op en steek wat plakjes af.
Zorg dat je beitel scherp is.
Zorg dat je beitel precies op centerhoogte staat.
Toerental, ik doe dat al 10tallen jaren op het gevoel.
Met oefenen train je je gevoel
Maar het allerbelangrijkste is, druk op de beitel houden.
Dus niet als er iets begint te trillen voorzichter worden ( dus langzamer voeden) maar meer aanzet geven en doorgaan.
Druppie snijolie helpt ook.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Ik had ook altijd problemen met het afsteken. Ik heb toen een keer een afsteekbeitel met wisselplaatjes gekocht en dat gaat eigenlijk altijd heel goed.
Maar stabiliteit is idd wel heel belangrijk. Zo kort mogelijk bij de klauwplaat afsteken bijvoorbeeld.

https://www.huvema.nl/nl-nl/artikel/131 ... isselplaat
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

joopbos schreef: 10 dec 2025 22:22
Dus niet als er iets begint te trillen voorzichter worden ( dus langzamer voeden) maar meer aanzet geven en doorgaan.
Juist dat. Vaak ben je te bang, beitel moet genoeg te vreten hebben.
In theorie kan ik praktisch alles
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Ik heb ook ooit zo'n beitel gekocht voor mijn HBM 300DC draaibank. Ook daar ging het afsteken maar moeizaam mee ondanks dat die beitel maar 1.3 mm breed is. In je setup steekt die beitel minimaal uit dus daar ligt het niet aan. Slijpen doe ik alleen de voorkant onder een hoek van 3° of meer mag ook maar daar ligt het ook niet aan.
De beitel zal bij het afsteken happen doordat de setup (draaibank, beitelhouder, beitel en werkstuk) niet stijf genoeg is.

Uiteindelijk heb ik op de draaibank de tool op z'n kop in de beitelhouder gezet en de draairichting van de klauwplaat omgedraaid. Nu hapt de beitel niet meer en gaat het afsteken goed zelfs in 45 mm 42CrMo4 op de kleine draaibank. Nu steek ik af met een 2 mm SP200 insert (korloy PC9030) in een SPB232 houder met 800 RPM en 0.02 mm/omwenteling voeding. Afsteken van aluminium vind ik spannender dat staal omdat het aluminium aan de beitel kan blijven kleven (koud lassen). Altijd met smering, vroeger kwast met olie, tegenwoordig met MQL.
Mijn afsteek beitel ligt vlak tegen de beitel houder aan. Daarmee kan ik op 5 mm van de klauwplaat afsteken. Die metalen bus is een eccenter om de beitel op hoogte te stellen om te corrigeren voor een minimaal verschil in beitelplaatjes.
21630
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Bedankt voor jullie reacties! Ik weet dat stijfheid voor mijn Unimat SL het grote knelpunt is (en blijft). Maar ik heb zov eel plezier met het apparaat! Ik wil hem nooit meer kwijt! En voor mij blijft het bijna zeker bij modelbouw werk, dus dat is niet echt het probleem.

Qua aluminium heb ik er best goed aan gedaan een speciaal verspaanbare kwaliteit te kopen. Deze plakt eigenlijk niet aan het gereedschap. Zelfs niet als ik droog verspaan.
Ik heb deze steekbeitel genomen omdat hij het smalste in mijn collectie beiteltjes. Ik heb ook een gewone beitel uit één stuk, maar die is 3mm breed. Daar raakt mijn SL echt van in paniek.
Tegengesteld draaien gaat bij mij niet lukken. Mijn best wel grote en zwaar uitgevoerde klauwplaat (D=50mm :lol: ) zit op de spil geschroeft.

Op dit moment maakt mijn steekbeitel aan de bovenzijde een hoek van ca 10° t.o.v. het materiaal. Als ik jullie commentaren lees, dan kan ik beter terug gaan naar 0°? Of 1 of 2 °? Ik denk dat de beitel met mijn hoek misschien wat te enthousiast in het materiaal hapt?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Rocnc

Bericht door Rocnc »

De ring die je in het draaiwerk ziet op mijn foto is vooral optisch. Je voelt hem niet. Ik wijt het aan het feit dat mijn koelmiddel op den duur niet meer in de bodem van de groef komt. Iik gebruik nu een penseeltje, maar k zal iets moeten verzinnen met een injectiespuitje ofzo. En nog een extra setje handen om alles te bedienen. Kanonnûh :lol:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De reden van dat op zijn kop zetten en achteruit draaien is, zoals je het in de standaard opstelling doen komt de punt door de druk van de spaan naar voren. Vering in alle delen tussen beitelpunt en frame. En door dat naar voren drukken, wordt de spaan dikker, hogere kracht, nog meer vering……. enz.
Bij het op zijn kop zetten wordt verplaatst de punt juist naar achteren bij hogere snijkracht en heb je daar dus geen probleem mee.

Maar ipv op zijn kop zetten zou je kunnen zoeken naar een verende houder van de steekbeitel.
Voor draadsnijden heb ik er wel een kunnen vinden. https://www.hogetex.com/verende-draadsn ... 8iZb14KcU-
De grap is dat je dus eigenlijk een punt boven de beitel creert wat als ‘draaipunt’ gaat dienen bij dat veren.

Maar eigenlijk vind ik dat afsteek resultaat best knap als je bedenkt op welk machientje je dat gedaan hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2025 09:26 Maar eigenlijk vind ik dat afsteek resultaat best knap als je bedenkt op welk machientje je dat gedaan hebt.
Ik ook.
Rocnc schreef: 11 dec 2025 07:01 ik gebruik nu een penseeltje, maar k zal iets moeten verzinnen met een injectiespuitje ofzo.
Ik gebruik een MQL smeersysteem dat het spul (verdunde boor olie) op de juiste plek spuit voor afsteken, draadsnijden en boren. Ik heb het nu ruim een jaar in gebruik en zou het niet meer willen missen. viewtopic.php?p=296986#p296986
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Bedankt voor jullie komplimenten! Dat schept moed :-)

Dat MQL ga ik eens induiken.

Het koelmiddeldat ik gebruik ziet er een beetje uit als verdunde melk. Als ik het me goed herinner werd het in de draaierij geconcentreerd ingekocht en voor gebruik verdund met water. Ik heb een kannetje met dat verdunde spul. Het positieve effect is echt merkbaar bij het verspanen.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Rocnc schreef: 11 dec 2025 21:34 Het koelmiddeldat ik gebruik ziet er een beetje uit als verdunde melk
Dat van mij ook, met water verdunde boorolie 10%. Ik gebruik nog geen 0.25 l (verdunde) per jaar dus met een fles van een liter doe ik de rest van mijn leven.
Rocnc schreef: 11 dec 2025 21:34 Dat MQL ga ik eens induiken.
Er zijn hier al meer systemen besproken, dit is er ook een:
viewtopic.php?p=230577#p230577
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Aluminium gebruik ik om te smeren lampolie, als het alleen om koelen gaat spiritus.
Zou het afsteken eens met wat lampolie proberen, en als het begint te resoneren juist een beetje meer druk op de bijtel.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie