MQL-Injection

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

MQL-Injection

Bericht door Huub Buis »

Ik heb versie 1.1 gereleased van het Minimum Quantity Lubrication systeem dat werkt zonder perslucht met een auto benzine injectie ventiel (citroen C3) en een plantenspuit (action).
De (Firmware)https://github.com/MetalWorkerTools/MQL-Injection en de [url]video:https://www.youtube.com/watch?v=ADPWYeUzn9Y[/url]
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 11 dec 2025 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur

Re: MQL-Injection

Bericht door benkr »

Ik heb de bijde links in de knowledge base gezet, dan is het ook nog ooit terug te vinden hoop ik.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Deze repository zal ik t.z.t. overdragen aan iemand anders (beheerder) zodat alles bewaard blijft. Ik hoop dat nog een tijdje duurt :mrgreen:
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een interessant principe met zo'n benzine injector! Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen injection-mode, coolant-mode en mist-mode, maar goed, daarvoor moet ik waarschijnlijk het filmpje nog eens een keer bekijken (ik kan het wel min of meet bedenken 8) )

Vooral voor een draaibank lijkt mij het spuiten van koelmiddel op precies het snijpunt van de beitel een mooi iets. Mist cooling gebruik ik niet op m'n draaibank omdat het zo'n zooitje geeft, maar dit moet prima gaan!

Mooi ook dat je de moeite genomen hebt om er een uitgebreide video van te maken! Respect, voor zoiets 8)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ja Kars (en Ruud) daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Kars-cnc schreef: 22 nov 2024 19:06 Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen injection-mode, coolant-mode en mist-mode
In coolant/mist/injection mode worden de luchtklep/luchtklep+injectie/injectie geactiveerd.
Straks bij het frezen van MDF gebruik ik coolant mode (spanen weg) en bij aluminium de mist mode (spanen weg en smeren).
Bij draaien alleen injection mode (smeren).
Kars-cnc schreef: 22 nov 2024 19:06 Vooral voor een draaibank lijkt mij het spuiten van koelmiddel op precies het snijpunt van de beitel een mooi iets.
Nee, zo precies spuit hij niet. De injector heeft 3 gaatjes en spuit een zekere breedte. Dat is mooi voor een kort stukje schroefdraad, afsteken en boren. Dan kan ik de injector op dezelfde positie laten staan. Bij langere draad komt er een meeneemer op.

Bij draaiwerk gebruik ik het niet. Daar wordt de beitelpunt te heet en dan kan een drupje koelmiddel voor "barstjes" van de insert zorgen. Daar is het of een hele berg koelmiddel of droog. Gezien de rotzooi draai ik dan droog. Bij afsteken en draadsnijden wordt de beitel punt, onder mijn draaicondities, niet heet. Daar kan het geen kwaad.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Aha, coolant-mode is dus alleen lucht, duidelijk.

In mist mode, meng je dan lucht en vloeistof voor de mist nozzle? Of worden lucht en vloeistof apart richting op het snij vlak gericht?
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Ik gebruik nu alleen de injection mode op de draaibank. Voor de freesmachine moet ik een houder maken met 3 of 4 nozzels zodat de frees altijd wel wat lucht/smeermiddel opvangt. Daar zal ik het smeermiddel met een slang of buisje gaan toevoegen in de "meng kamer". Ik ben benieuwd of dat geen aerosolen tot gevolg heeft. Dan moet ik wat anders verzinnen.

N.b. zo'n injector kan zo'n 3 bar pomp druk hebben.
https://www.ms4x.net/index.php?title=Fu ... _Deadtimes
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 23 nov 2024 09:28 Aha, coolant-mode is dus alleen lucht, duidelijk.
Aangezien coolant, koelmiddel betekent is dat wel verwarrend idd.
Cool of Air zou duidelijker zijn. Mooi product en ontwikkeling verder hoor !
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Kjelt schreef: 23 nov 2024 09:59 Cool of Air zou duidelijker zijn. Mooi product en ontwikkeling verder hoor !
De kreet coolant komt omdat de coolant pin van de cnc controller gebruikt wordt. Ik heb de wiki aangepast "air coolant".
Plaats reactie