https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... g&start=28
Vooral het topic van Kars vond ik interessant, zeker toen ik hoorde dat ook Ruudderooy met iets soortgelijks bezig was.
Ik had al met Kars afgesproken om op een later tijdstip gezamenlijk iets te gaan doen, maar toen ook Ruud met het zelfde onderwerp bezig was kwam het een beetje in een stroomversnelling.
Ruud had via Ali een peristaltische pompje gekocht wat best wel een redelijk resultaat gaf, maar het zelfontworpen pompje van Kars bleek toch nog een beter resultaat te geven.
Ruud had inmiddels al een soort van besturing gebouwd op basis van een Arduino processormodule.
Dus na enkele weken was er een soort van prototype waarvoor Ruud ook nog een snelle behuizing heeft gemaakt.
Toen dit goed bleek te werken ben ik aan de gang gegaan om een PCB te ontwerpen om het op die manier reproduceerbaar te maken, en het er meteen ook wat meer professioneel uit te laten zien.
Ook zijn er echt mooie schakelaars besteld bij Ali, dit om het er echt goed uit te laten zien, maar dat komt pas echt tot zijn recht als de behuizing klaar is, daar is Ruud denk ik nu mee bezig.
Ik heb het printje in China laten maken en inmiddels werkt het naar volle tevredenheid bij Ruud, ik zelf heb nog een beetje ruzie met de Arduino IDE maar dat is normaal voor mij, dat komt wel goed.
Ik heb geen enkel idee of er meer mensen zijn die interesse hebben in iets dergelijks, het is nu nog beperkt, maar ik heb b.v. een aantal printjes extra besteld dus die zijn voor liefhebbers beschikbaar.
De pompjes komen uit de 3D printer en de behuizing in eerste instantie ook, maar het ontwerp zal ook rekening houden met een kastje wat b.v. via Ali te bestellen is.
Oh ja, het systeempje heeft ook nog een display waarop de hoofdparameters zichtbaar zijn.
De hoeveelheid smering alsmede het vullen en leegpompen van het systeempje zijn ook functies van het geheel.
In principe kan het systeempje met vrijwel alle bekende smeermiddelen voor minimaal smering werken.
ook is er een remote ingang waardoor de besturing van de machine de smering aan- en uit kan schakelen.
Ik hoop dat Ruud en Kars hier nog wat foto materiaal gaan toevoegen maar dat komt denk ik wel goed.