Emcomat V8 onderhoud.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Donateur
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

In afwachting van de nieuwe schakelaar zijn we verder gegaan met de reparatie van de klauwplaat.
Om het afgebroken stukje toch te laten klemmen maken we een klem uit 3 delen, die daar omheen komt.
Marijke heeft alvast de tekening gemaakt voor het snijden, de gaten en het schroefdraad worden later toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Peter en Marijke
Huub Buis
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek
Has thanked: 2 times

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Huub Buis »

Marijke&Peter schreef: 03 okt 2025 18:56 Om het afgebroken stukje toch te laten klemmen maken we een klem uit 3 delen
Ik zou de klem uit 2 identieke delen maken :!:
Waarom hebben jullie gekozen voor 3 delen :?:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Donateur
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

hfjbuis schreef: 03 okt 2025 19:24Waarom hebben jullie gekozen voor 3 delen :?:
Dat is omdat een klem uit 3 delen meer flexibel is als die van 2 delen.
Zo wordt de druk beter gelijkmatig verdeeld.
En aan de achterkant van de klauwplaat zitten 3 boutjes, 120gr uit elkaar.
Deze moeten niet worden afgedekt door de uiteinden van de klemdelen, zie foto op pagina 3.
Zo is er bij een klem uit 2 delen is er veel minder ruimte om de klem te draaien.

Groetjes, Peter
Huub Buis
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek
Has thanked: 2 times

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Huub Buis »

Marijke&Peter schreef: 03 okt 2025 20:54 Dat is omdat een klem uit 3 delen meer flexibel is als die van 2 delen.
Zo wordt de druk beter gelijkmatig verdeeld.
Meer flexibiliteit om de druk te verdelen is goed. Ook een zuivere passing kan daar bij helpen. Ik ben geen werktuigbouwer en kan de voordelen van een 3 delig ontwerp niet bevestigen. Sterker nog, nu ik er over nadenk zou ik de klem zelfs uit één stuk maken omdat (denk ik) daarmee een nauwkeurigere passing te krijgen is. Een dunnere klem zal ook zorgen voor een betere passing!

Om onbalans tegen te gaan moet er ergens een contragewicht op. Misschien dat een aangepast ontwerp een contragewicht overbodig maakt.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Een klem er om heen geeft mij wel een veiliger gevoel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door pgroot »

ik denk ook dat het veiliger is de kop te klemmen, een klem in 3 delen zal minder onbalans geven als een klem uit 2 delen. wat mij mee zorgen maakt is het uitsteken van de delen waarmee ze aan elkaar zitten en de toleranties op het snijden van het staal. hoewel de technieken van tegenwoordig behoorlijk precies zijn zal er altijd wat in kunnen zitten zeker op de snijrand.
je zou er voor kunnen kiezen om in plaats hiervan in de bestaande kop een nieuw stukje te maken wat klemt zoals het oude alleen dan met boutjes aan 2 kanten.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Donateur
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

hfjbuis schreef: 03 okt 2025 22:59Een dunnere klem zal ook zorgen voor een betere passing!
Ja maar dan gaan de uiteinden buigen.
pgroot schreef: 04 okt 2025 23:58 wat mij mee zorgen maakt is het uitsteken van de delen waarmee ze aan elkaar zitten en de toleranties op het snijden van het staal.
De uitsparingen kunnen worden opgevuld met kunststof, zo wordt het van buiten een redelijk gladde ring.
Tollerantie bij lasersnijden van 16mm staal is +/-0,2mm
pgroot schreef: 04 okt 2025 23:58 je zou er voor kunnen kiezen om in plaats hiervan in de bestaande kop een nieuw stukje te maken wat klemt zoals het oude alleen dan met boutjes aan 2 kanten.
Maar daarvoor moet er onder een erg schuine hoek geboord en getapt worden.
Dan moet er eerst een plat vlakje aan gefreesd worden, die frees hebbenwe niet.

Groetjes, Peter en Marijke
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door pgroot »

Marijke&Peter schreef: 05 okt 2025 16:54 Maar daarvoor moet er onder een erg schuine hoek geboord en getapt worden.
Dan moet er eerst een plat vlakje aan gefreesd worden, die frees hebbenwe niet.

Groetjes, Peter en Marijke
Ik wil er eventueel wel even een plat kantje en een potgat in maken. dan zou je er zo weer een stukje in kunnen maken.
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Donateur
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

pgroot schreef: 05 okt 2025 21:56Ik wil er eventueel wel even een plat kantje en een potgat in maken. dan zou je er zo weer een stukje in kunnen maken.
Dat is een mooi aanbod, daar maken we graag gebruik van.

Marijke heeft een nieuwe tekening gemaakt, de klem is 14mm dik omdat het orgineel dat ook is.
Daar komen dan M6 inbus boutjes in .

Afbeelding

Groetjes, Peter en Marijke
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Donateur
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

De klauwplaatklem is klaar, het is toch het 1e ontwerp geworden, zie tekening bovenaan deze pagina.
Afbeelding
Gesneden en zacht gegloeid.

Afbeelding
De houten klem dient als hulpmiddel bij het boren.

Afbeelding
Ook getapt.

Afbeelding
Ook gemonteerd.

De nieuwe schakelaar laat nog even op zich wachten.
De verwachte verzenddatum is 4 november.

Groetjes, Peter en Marijke
Huub Buis
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek
Has thanked: 2 times

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Huub Buis »

Mooi dat het gelukt is met wat creative oplossingen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 574
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Papaatje »

Mooi gedaan! ;-)
Gebruikersavatar
Marijke&Peter
Donateur
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Emcomat V8 onderhoud.

Bericht door Marijke&Peter »

De schakelaar en andere onderdelen zijn afgeleverd.

Afbeelding
Omdat de bedrading van de motor te kort is voor de nieuwe schakelaar heb ik rijgklemmen geplaatst.
Een rijgklem voor de aarddraad had ik niet besteld, want daarvoor wilde ik het oude schroefje gebruiken.

Afbeelding
Omdat de schroefgaten van de draaibank en de lasdoos niet overeen komen heb ik een plaat Trespa er tussen gezet.
Maar zo is het oude "centaal aardpunt" minder goed toegankelijk om de aarde van de voedingskabel vast te zetten.
Gelukkig had ik in mijn grabbelton nog een rijgklem voor de aarde liggen.

Afbeelding
Lasdoos geplaatst als behuizing voor de nieuwe schakelaar.

Afbeelding
Na het aansluiten van de schakelaar heb ik de machine in alle standen ( 2-1-0-1-2 ) doorgemeten.
De weerstandswaarden zijn goed.
Voor het monteren van de schakelaar heb ik een aluminium plaat gemaakt.
Maar de verf is nog niet helemaal droog.
Dus nog even geduld.

Groetjes, Peter, ook namens Marijke.
Plaats reactie