Om het afgebroken stukje toch te laten klemmen maken we een klem uit 3 delen, die daar omheen komt.
Marijke heeft alvast de tekening gemaakt voor het snijden, de gaten en het schroefdraad worden later toegevoegd.

Groetjes,
Peter en Marijke
Moderator: Moderators

Ik zou de klem uit 2 identieke delen makenMarijke&Peter schreef: 03 okt 2025 18:56 Om het afgebroken stukje toch te laten klemmen maken we een klem uit 3 delen
Dat is omdat een klem uit 3 delen meer flexibel is als die van 2 delen.
Meer flexibiliteit om de druk te verdelen is goed. Ook een zuivere passing kan daar bij helpen. Ik ben geen werktuigbouwer en kan de voordelen van een 3 delig ontwerp niet bevestigen. Sterker nog, nu ik er over nadenk zou ik de klem zelfs uit één stuk maken omdat (denk ik) daarmee een nauwkeurigere passing te krijgen is. Een dunnere klem zal ook zorgen voor een betere passing!Marijke&Peter schreef: 03 okt 2025 20:54 Dat is omdat een klem uit 3 delen meer flexibel is als die van 2 delen.
Zo wordt de druk beter gelijkmatig verdeeld.
Ja maar dan gaan de uiteinden buigen.
De uitsparingen kunnen worden opgevuld met kunststof, zo wordt het van buiten een redelijk gladde ring.pgroot schreef: 04 okt 2025 23:58 wat mij mee zorgen maakt is het uitsteken van de delen waarmee ze aan elkaar zitten en de toleranties op het snijden van het staal.
Maar daarvoor moet er onder een erg schuine hoek geboord en getapt worden.pgroot schreef: 04 okt 2025 23:58 je zou er voor kunnen kiezen om in plaats hiervan in de bestaande kop een nieuw stukje te maken wat klemt zoals het oude alleen dan met boutjes aan 2 kanten.
Ik wil er eventueel wel even een plat kantje en een potgat in maken. dan zou je er zo weer een stukje in kunnen maken.Marijke&Peter schreef: 05 okt 2025 16:54 Maar daarvoor moet er onder een erg schuine hoek geboord en getapt worden.
Dan moet er eerst een plat vlakje aan gefreesd worden, die frees hebbenwe niet.
Groetjes, Peter en Marijke
Dat is een mooi aanbod, daar maken we graag gebruik van.pgroot schreef: 05 okt 2025 21:56Ik wil er eventueel wel even een plat kantje en een potgat in maken. dan zou je er zo weer een stukje in kunnen maken.