CAD Model gezocht

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Re: CAD Model gezocht

Bericht door benkr »

benkr schreef: 13 sep 2025 15:00
hugo stoutjesdijk schreef: 13 sep 2025 14:39 En hoe staat het met het tekenen van de O-ringen Ben?
Goed denk ik, ik moet er nog steeds aan beginnen maar dat komt wel goed. Met wat rotweer in het voruitzicht zou dat zo maar eens morgen kunnen gebeuren.
Had er wat tijd voor vrijgemaakt, maar het was binnen een paar minuten gepiept. Fusion heeft daar een aparte functie voor, TORUS noemen ze dat.
Ik heb er zelfs geen YouTube of andere hulp bij nodig gehad, in een paar miniuten had ik 2 O-ringen van de juiste diameter.

Nu nog even de schroefdraad bepalen, het is duidelijk een andere maat dan Fusion standaard in zich heeft, ik heb nico gevraagd om dit uit te zoeken, ik denk eigenlijk dat hij morgen op de hobbyclub het antwoord heeft. Dan nog even uitzoeken hoe ik een afwijkende maat schroefdraad teken.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat het simpel was wist ik wel. Vandaar m'n vraag.
Eigenlijk heeft een solid modeler 2 standaard bewerkingen, extrude om recht uit te trekken en revolve om om een hartlijn te roteren, en daarna komen de wat complexere mogelijkheden.

Fusion zal wel niet per se standaard draad hebben, maar jij moet waarschijnlijk aangeven of het imperial, metrisch din of iso is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 sep 2025 19:11 Ja, dat het simpel was wist ik wel. Vandaar m'n vraag.
Eigenlijk heeft een solid modeler 2 standaard bewerkingen, extrude om recht uit te trekken en revolve om om een hartlijn te roteren, en daarna komen de wat complexere mogelijkheden.

Fusion zal wel niet per se standaard draad hebben, maar jij moet waarschijnlijk aangeven of het imperial, metrisch din of iso is.
Ik heb ze allemaal bekeken en de gewenste zat er niet tussen, ik heb nu geloof ik M8 fijn gekozen, voorlopig was dat goed genoeg, eigenlijk is het totaal niet spannend, die draad zit er gewoon al op en ik ben niet van plan die dingen zelf te gaan maken, ze kosten 2 lollies en een dropje.
Maar ik wil het model wel een beetje natuurgetrouw maken voor zo ver ik dat kan.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

benkr schreef: 14 sep 2025 20:57 Ik heb ze allemaal bekeken en de gewenste zat er niet tussen, ik heb nu geloof ik M8 fijn gekozen,
M8 voor een 4 mm koppeling? Da's knap lomp. Nu ben ik nieuwsgierig naar het onderdeel. Plaatje?
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

1e post van dit draadje ;-)
Schermafbeelding 2025-08-21 135942.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Mcgyver schreef: 15 sep 2025 08:00 1e post van dit draadje ;-)
Is dat M8?
keesfrees

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 21 aug 2025 14:05 [..]
Het gaat om M6 schroefdraad en slang met een binnendiameter van 4 en buitendiamer van 6 mm.
( klik op het pijltje-omhoog om naar de openingsvraag te gaan )
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

mjeuring schreef: 15 sep 2025 13:56
Mcgyver schreef: 15 sep 2025 08:00 1e post van dit draadje ;-)
Is dat M8?
De schroefdraad van de "moer" die de slang vastzet is 7,35 mm diameter en fijne schroefdraad, nico heeft daar 56 gangen bijgeschreven, ik moet het nog allemaal verwerken, geen idee wat dat voor standaard draad gaat worden, maar als het ergens op lijkt vind ik het goed, het hoeft niet meer gemaakt te worden, ze kosten 3 x niets bij Ali.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

benkr schreef: 15 sep 2025 22:07 De schroefdraad van de "moer" die de slang vastzet is 7,35 mm diameter en fijne schroefdraad, nico heeft daar 56 gangen bijgeschreven,
Ah, duidelijk.
Ik heb mijn doos SMC koppelingetjes er bij gepakt (ik neem aan dat die chinezen dat gewoon gekopieerd hebben) en kom voor een M6 slang uit op iets meer dan een spoed van 7,5 mm maar net geen 8mm. 32 tpi zou daar prima bij passen. Buitendiameter kan ik ook niet veel van maken. 7,4 mm. 19/64"? Of toch stiekem M7,5x0,75mm. Cadmodellen van SMC bieden ook geen soelaas.

Ik snap je dilemma.

https://www.gewinde-normen.de/en/unifie ... hread.html
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je van zo’n koppeling het onzichtbare deel ook gaat tekenen heb je echt niets meer te doen lijkt me.
De kogels van een kogellager vind ik vaak al op het randje. Maar goed gewoon om te leren zullen we het dan maar op houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Mijn draadbijbel (ww-gas-bsf-pg-ba-iso-unc-unf-unef) verteld mij dat de enige draden met 56 gangen 3-56 UNF en 2-56 UNC zijn , maar die hebben een diameter van 2-3 mm.

Ik verbaas me vooral dat we het al 4 pagina's hebben over het tekenen van een koppeling.

Disclaimer : het kan zijn dat er meer draden zijn met die spoed..

De bijbel in kwestie.

Afbeelding
pgroot
Donateur

Bericht door pgroot »

benkr schreef: 13 sep 2025 13:39
DaBit schreef: 04 sep 2025 11:28 Zoek naar vet met een NLGI 00 klassificering. Dat is wat je zoekt.
Misschien even vragen bij de lokale automaterialen- of industriewinkel.
Na flink zoeken nog steeds geen idee waar ik dit in de omgeving van Eindhoven/Valkenswaard kan kopen in kleine hoeveelheid, graag een hint dus.
Ook zoek ik slang van 4 x 6 mm waar ik dit vet doorheen kan/mag persen, druk zal niet erg hoog zijn, maar de slang moet wel tegen dit vet kunnen en de slang moet ik b.v. per meter kunnen kopen, ik heb maar 2 x 10 cm of zoiets nodig.
Heb nog een stukje PA 6x4 mm liggen.
als je maar 2x 10 cm nodig hebt wil ik wel een stuk in een enveloppe stoppen
Afbeelding
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 04 sep 2025 11:28
benkr schreef: 03 sep 2025 22:07 Mocht iemand een idee hebben van wat voor soort vet ik dan moet hebben hoor ik dat graag want ik heb zelf eigenlijk alleen maar dat hele dikke vet wat je in de bouwmarkt tegenkomt.
Zoek naar vet met een NLGI 00 klassificering. Dat is wat je zoekt.
Misschien even vragen bij de lokale automaterialen- of industriewinkel.
Ik ben gisteren naar Teunissen Machines en Gereedschappen gereden voor PA 4 x 6 mm slang en het hiervoor genoemde smeervet.
Des lang kreeg ik helemaal gratis een meter mee, het vet hadden ze niet helaas.
Dus als iemend nog een adres in de buurt van Eindhoven weet hoor ik dat graag.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Niet in de buurt van Eindhoven want ik weet daar de toko's niet te vinden, maar tweede google-resultaat in de lijst als ik zoek op 'nlgi 00 vet': https://www.oliehandel.nl/000-600gr-89687

Verder heel veel links naar alternatieven, wel vooral grotere hoeveelheden.

Een van de lokale automaterialentokos doet aan Kroon, ik denk dat ik het daar best zou kunnen kopen als ik wil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie