Roy, Barcosmurf,
Bedankt voor de reaktie. Ik denk inmiddels te weten waarom die ZKLN lagers zo duur zijn, ze hebben een tolerantie van 0/-0.005 mm op de binnen diameter. INA FAG heeft ze ook een PE uitvoering en die hebben een tolerantie van
0/-0.01mm op de binnen diamater. Voor de PE uitvoering heb ik prijzen aangevraagd, voor typen ZKLN en ZKLF (is idd makkelijker te monteren, maar zal wel duurder zijn dan de ZKLN)
Verder zit ik me af te vragen of ik naar 2 vaste lagers moet gaan voor de X-as (ca. 1400 mm lang).
De "crtical speed factor", dwz de faktor die het maximale toelaatbare aantal omwentelingen per minuut bepaald
is bij een vast-vast lagering ongeveer 1.5 hoger dan bij een vast-los lagering, alleen wat voor problemen krijg je
als je naar een vast-vast lagering gaat ?
Ja gewoon lekker voor een12mm van bv. Misumi gaan, zeker 3x zo goedkoop en doet excact hetzelfde,
beter zelfs nog, de voorspanmethode kan aangepast worden. Alleen even iets anders ontwerpen in CAD qua bevestiging.
Roy,
Ik heb in het verleden al een gezocht op de Misumi webpage, maar kon zo snel niet iets vinden.....Wat bedoel je precies "met de voorspanmethode kan aangepast worden". Iets veranderen in CAD is geen probleem.
Vul dat excel sheetje omtrent koppel aanstuurmotor en lagerbelasting maar eens serieus in met de juiste data. Staat in de knowledge base, hieruit haal je zo de axiale belasting van het lagerblok.
Ga ik zeker doen, ik wil alleen eerst nog een goed naar mijn x-as kijken (lagering, integratie van de lagering in de baseplate, bescherming tegen stof), hoe ik het portaal lager kan krijgen, etc. Ook wil ik het hele ontwerp nog eens nalopen op maakbaarheid...
Cheers
Bart