Zelf ontwerpen & laten bouwen of kopen in China

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Mcgyver
Has thanked: 1 time

Re: Zelf ontwerpen & laten bouwen of kopen in China

Bericht door Mcgyver »

Of de controller wat is dat kan ik ook niet zien.. maar de spindle is wel leuk.

Houd er wel rekening mee dat hij herrie maakt...
Op mn werk hebben we een machine waar zo'n vergelijkbare spindle in zit met zo'n lange arm eraan..
En die maakt altijd flink herrie..

Als je voor stil wilt gaan z\ou ik voor een watergekoelde spindle gaan die maken nog het minst herrie ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Mcgyver, thanks......watergekoeld is in mijn situatie niet praktisch denk ik (bovenhuis /geen kraan / water in de buurt)...het liefst zou ik daarom een luchtgekoelde spindel willen hebben, maar idd die maken meer geluid vrees ik...

Cheers

Bart
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Watergekoeld kan overal hahah

Met een gesloten systeempje, een pompje en wellicht een soort radiatortje met een vennetje..

Als het goed gebouwd is lekt het geen water :mrgreen:
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Vandaag de prijzen voor de ZKLN 1242-2RS spindel lagers binnen gekregen: per stuk EUR 230,- (excl BTW) :shock: , samen met 2 groefkogel lagers 6200-2RSR, per stuk EUR 2,85 (excl. BTW) en de borgmoeren, per stuk EUR 31,65 (excl. BTW), in totaal EUR 628,- (incl BTW)......die ZKLN is wel een prachtig lager...maar heeft het zin om hier in te investeren ??? .....vanuit een puur technisch oogpunt denk ik van wel, ook gezien de lengte van mijn x-as spindels, maar 't is nogal een bedrag voor een lager...ben benieuwd naar jullie commentaar...
Cheers

Bart
Barcosmurf
Contacteer:

Bericht door Barcosmurf »

Ik ben toch benieuwd waarom ZKLN type en niet ZKLF 1255 of standaard blok voor vast lager met een 2 losse hoekcontact lagers 7001A, die zijn er ook in flang type, geen optie zijn?
Want de max axiale kracht is dacht ik 12 kN voor de ZKLN/ZKLF tegen 9,5 kN voor in X of O setting gemonteerd paar 7001.
Is die prijs voor een INA of YITONG lager van het type ZKLN?
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Ja gewoon lekker voor een12mm van bv. Misumi gaan, zeker 3x zo goedkoop en doet excact hetzelfde,
beter zelfs nog, de voorspanmethode kan aangepast worden. Alleen even iets anders ontwerpen in CAD qua bevestiging.

Daarnaast is de maximale belasting helemaal niet interesant,
er gaat gefreesd worden in maximaal alu met 6mm freesjes, er komt axiaal nooit meer dan 2 a 300 Newton op te staan.
Al is de massa hoog, de lineaire bijdrage (dit neemt lagerblok dus op) valt in het niet bij de roterende bijdrage van de motor, de roterende bijdrage neemt het lagerblok niet op.

Vul dat excel sheetje omtrent koppel aanstuurmotor en lagerbelasting maar eens serieus in met de juiste data.
Staat in de knowledge base, hieruit haal je zo de axiale belasting van het lagerblok.
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Roy, Barcosmurf,

Bedankt voor de reaktie. Ik denk inmiddels te weten waarom die ZKLN lagers zo duur zijn, ze hebben een tolerantie van 0/-0.005 mm op de binnen diameter. INA FAG heeft ze ook een PE uitvoering en die hebben een tolerantie van
0/-0.01mm op de binnen diamater. Voor de PE uitvoering heb ik prijzen aangevraagd, voor typen ZKLN en ZKLF (is idd makkelijker te monteren, maar zal wel duurder zijn dan de ZKLN)

Verder zit ik me af te vragen of ik naar 2 vaste lagers moet gaan voor de X-as (ca. 1400 mm lang).
De "crtical speed factor", dwz de faktor die het maximale toelaatbare aantal omwentelingen per minuut bepaald
is bij een vast-vast lagering ongeveer 1.5 hoger dan bij een vast-los lagering, alleen wat voor problemen krijg je
als je naar een vast-vast lagering gaat ?
Ja gewoon lekker voor een12mm van bv. Misumi gaan, zeker 3x zo goedkoop en doet excact hetzelfde,
beter zelfs nog, de voorspanmethode kan aangepast worden. Alleen even iets anders ontwerpen in CAD qua bevestiging.
Roy,

Ik heb in het verleden al een gezocht op de Misumi webpage, maar kon zo snel niet iets vinden.....Wat bedoel je precies "met de voorspanmethode kan aangepast worden". Iets veranderen in CAD is geen probleem.
Vul dat excel sheetje omtrent koppel aanstuurmotor en lagerbelasting maar eens serieus in met de juiste data. Staat in de knowledge base, hieruit haal je zo de axiale belasting van het lagerblok.
Ga ik zeker doen, ik wil alleen eerst nog een goed naar mijn x-as kijken (lagering, integratie van de lagering in de baseplate, bescherming tegen stof), hoe ik het portaal lager kan krijgen, etc. Ook wil ik het hele ontwerp nog eens nalopen op maakbaarheid...

Cheers

Bart
Barcosmurf
Contacteer:

De voorspanning bij eeen ZKLN kan ook verandert worden, daar de het binnendeel uit 2 delen bestaat alleen de buiten kant is één geheel.
Met misumi zal waarschijnlijk deze bedoeld worden. Voor C7 en C5 is dat meestal 7000 P0 en voor C3 een set 7000 P5.

Er zijn een paar draadjes op dit forum over maximale RPM en knikkrachten i.v.m. de bewogen massa versus aangedreven moer of tandheugel voor hoge snelheden, belangrijk is de krachten te berekenen (en gebruik de kerndiameter, voor een 16x5 KG is dat 13mm) en een afweging te maken tussen spoed en nauwkeurigheid, desnoods gebruik je een efficiëntie van 90% voor de KG om de warmteuitzetting mee te nemen van de KG

Edit: Voor hogere snelheid is ook de software belangrijk wat betreft "Look Ahead" of "Tractory control" en dat deze beinvloedbaar is voor de bewogen massa, zodat de binnenhoeken goed genomen worden.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Aaah, te snel geroepen heren, wist niet dat de voorspanning aangepast kon worden van die INA lagers.
Uiteraard kan je al de genoemde parameters beter goed bekijken dan zomaar aannames te doen, dat doe je goed.
De kritische snelheid zal eerder een beperkende factor zijn voor de moer dan het lager en uiteraard meer de eerder genoemde lengte van de spindel, naar mijn mening is zo`n mooi lager te duur, zo`n P5 lagering doet zijn werk ook.
Het axiale krachtenspel is erg laag, dit zal tzt. blijken uit het excel file.

Die knikkrachten zijn toch de axiale krachten? Een kogelomloopspindel fabrikant heeft volgens mij samen met het toerental allerlei formules met kentallen, die een min. diameter/lengte aanraden bij een x toerental/axiale belasting/lagering.
Barcosmurf
Contacteer:

Knikkracht is de buckling force en werkt axiaal, alleen bij een portaal met horizontale montage is die niet statisch, maar afhankelijk van de versnelling of afremmen van de payload het zelfde geldt voor de torsie kracht .

Deze is voor wat sneller dan nodig met een lagere nauwkeurigheid dan gewenst, maar bevat alle formules om mee te rekenen.

Ik weet niet hoe ik de link naar de index zet zonder inlog, maar dit is bijv van THK de aanbevolen lengte versus diameter
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Barco, en Roy,

Bedankt voor de antwoorden ik zal het tzt bestuderen, ik zit nogwel met de vraag of het nu verstandig zou zijn
om naar twee vaste lagers te gaan op de x-as, ik denk zelf van wel, maar ik meen mij vaag te herinneren dat ivm thermische uitzettingen het beter is om een vast en een los lager te gaan.....dus ik twijfel wat juist is....
Cheers

Bart
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Klopt...

je kan het best aan de zijde waar de spindle word aangedreven het boelte opsluiten met hoek contact lagers of een combinatie van axiale en radiale lagers.. aan deze kant moet de gedraaide passing op de spindle lekker nouw zijn zodat het spul niet kan gaan slingeren... Aan de andere uiteinde een normaal "deep groove ball bearing" en een losse passing...
Bij uitzetting kan de spil dus nog een kant op... Doe je dit niet dan kunnen er 2 dingen gebeuren.. of je spindle druukt zichzelf krom en gaat slingeren of hij duwd je frame krom... ;-) en das meer een kwestie wat het minste weerstand geeft..
H@ns
Donateur

Bericht door H@ns »

Of middels veren de spindel op spanning brengen. :idea:
Dan ga je het slingeren tegen en kan e.e.a. toch uitzetten/krimpen.

Bij interesse maak/plaats ik wel wat foto's .

Hans
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Bart,

Volgens mij brengt die Vast-Vast lagering weer een heel nieuw reken/expertise-gebied met zich mee.
Voor het fijne kan je hier het beste contact voor opnemen met THK.nl of Hiwin (Stamhuis-lineair)
Het bezoek van een beurs is hier erg geschikt voor, vooral THK (LM-systems heeft engineers bij zich)

Als je een grotere overspanning hebt zal afhankelijk van de bewegingsrichting de schroef op trek of druk belast worden.
(Vast-los lagering)
een staaf van 16mm dia en 1000mm lengte kan niet veel druk belasting opnemen, met de vast-vast legering verdeel je de belasting en zal dus de druk belasting in de ene richting halveren.

Naast Knik, speelt er nog een ander verschijnsel mee, namelijk resonantie.
Als een constructie belast wordt zal er spanning/verplaatsing optreden, als dit binnen de grens van het materiaal blijft zal de constructie niet bezwijken.
Een constructie heeft een eigenfrequentie, dit is een frequentie waarbij zonder enige vorm van extra externe belasting een constructie toch kan bezwijken. In dit trillingsgebied wordt de spanning toch steeds groter, ondanks dat de externe kracht niet toeneemt. Het liefst wil men niet opereren in dit gebied. de eigenfrequentie van een constructie is afhankelijk van de dimensioneering.
Het is mogelijk de eigenfrequentie te verleggen, stel je een gitaarsnaar voor, des te meer trekspanning, des te hoger de eigenfrequentie, anderzijds, als er druk op een constructie gezet wordt, zal de eigenfrequentie dalen (Hz).
Dit tot een punt waarbij knik optreedt, namelijk, als de eigenfrequentie van een constructie door druk verlegd wordt tot 0Hz, is precies het punt bereikt waarbij knik optreedt, hier zal de constructie bezwijken door knik.
(en is dus het fenomeen knik beschreven..)

Je kan je dus voorstellen dat met een vast-vast lagering, de invoer van temperatuur uitzetten veroorzaakt en dus druk introduceerd. Met een bepaald belastings patroon en themisch beeld zal bv. de vast-vast lagering op een gewenste voorspanning (trek/druk) gebracht kunnen worden in werkgebied. (dus de schroef, door verstelling afstand lagerblokken)
Zodat alle principes meewerken en een grotere overspanning mogelijk maken, dit moet wel juist gedimensioneerd, anders werkt het alleen maar tegen.
(of de constructie van een schroef nou in werkgebied op druk of trek voorgespannen moet worden, zal je aan de senior-engineer van THK moeten vragen, dit gaat lastig over mail of telefoon denk ik)

Greetz.
Plaats reactie