MarcoPajotter schreef: 20 aug 2025 22:36
ben zowat 2 dagen bezig geweest met mijn afstandsbussen
Het zijn veel bewerkingen die ook op een CNC machine zonder automatische gereedschapswisselaar veel tijd kosten.
MarcoPajotter schreef: 20 aug 2025 22:36
wat is de beste manier om deze MC1 konen zo correct mogelijk te draaien/frezen ?
Bij rond frezen is het moeilijk om de nauwkeurigheid te halen. Draaien is wat dat betreft gemakkelijker.
Je kunt een (MC1) conus tussen de centers inspannen. Met een meetklok in de gereedschapshouder stel je dan de hoek van de beitelhouder in. Als de naald niet meer beweegt als je de meetklok verplaatst, staat de hoek goed. Vervolgens kun je een conus tussen de centers draaien. Het kan zijn dat de slag van de top slede niet voldoende is. Ook compenseert de afstelling m.b.v. de meetklok niet voor buiging van de hele opstelling tijdens het draaien.
Als je de gedraaide conus met een stift zwart maakt, in de losse kop plaatst en een
paar graden heen en terug draait, zie je waar de conus aanligt (high spots). Met schuurlinnen kun je de "high spots" verminderen zodat uiteindelijk de hele conus aanligt.
Ik draai zo'n conus CNC en kan daarbij "corrigeren" voor buiging en andere onnauwkeurigheden in de opstelling. Ik heb inmiddels heel wat B16, B18, MT2 en MT3 conussen gedraaid en die voldoen voor mij.
Al mijn conussen van HBM zijn goed genoeg voor nauwkeurig draaiwerk. Ik heb één MT3 snelspanboorkop van Paulimot die niet deugt (o.a. conus niet zuiver). De afwijking van de conus heeft waarschijnlijk minder invloed op de nauwkeurigheid dan b.v. de afstelling van de losse kop, zuiverheid van de boorkop of de afstelling van de vaste kop.
Er zijn ook boren en frezen te koop met een conus.
https://borenexpress.nl/b2-metaalboren-met-mc.