boorkop houder met MC1 konen ...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MarcoPajotter
Contacteer:

boorkop houder met MC1 konen ...

Bericht door MarcoPajotter »

Ja, hier ben ik weer,

ben zowat 2 dagen bezig geweest met mijn afstandsbussen
- te zagen
- op lengte te draaien
- te centerboren
- te boren (4.2 mm)
- te tappen M5
- te chamferen (of hoe noemt dit)

en dit aan beide kanten ...

met mijn aparte boorkoppen heeft dit veel te lang geduurd.

zodanig ben ik bezig een boorkop houder te maken, met 4 gaten om deze per 90 graden te kunnen draaien.

MAAR:
het zijn MC1 konen aan elke kant ...
heb het even opgezocht, D1 = 12.065 mm, D2 = 9.373 mm, L = 54.10 mm

VRAAG:
wat is de beste manier om deze MC1 konen zo correct mogelijk te draaien/frezen ?
bestaat er zoiets als een MC1 frees ?

alvast bedankt,
marc

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarcoPajotter op 21 aug 2025 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Re: boorkop houder met MC1 konen ...

Bericht door Huub Buis »

MarcoPajotter schreef: 20 aug 2025 22:36 ben zowat 2 dagen bezig geweest met mijn afstandsbussen
Het zijn veel bewerkingen die ook op een CNC machine zonder automatische gereedschapswisselaar veel tijd kosten.
MarcoPajotter schreef: 20 aug 2025 22:36 wat is de beste manier om deze MC1 konen zo correct mogelijk te draaien/frezen ?
Bij rond frezen is het moeilijk om de nauwkeurigheid te halen. Draaien is wat dat betreft gemakkelijker.

Je kunt een (MC1) conus tussen de centers inspannen. Met een meetklok in de gereedschapshouder stel je dan de hoek van de beitelhouder in. Als de naald niet meer beweegt als je de meetklok verplaatst, staat de hoek goed. Vervolgens kun je een conus tussen de centers draaien. Het kan zijn dat de slag van de top slede niet voldoende is. Ook compenseert de afstelling m.b.v. de meetklok niet voor buiging van de hele opstelling tijdens het draaien.
Als je de gedraaide conus met een stift zwart maakt, in de losse kop plaatst en een paar graden heen en terug draait, zie je waar de conus aanligt (high spots). Met schuurlinnen kun je de "high spots" verminderen zodat uiteindelijk de hele conus aanligt.

Ik draai zo'n conus CNC en kan daarbij "corrigeren" voor buiging en andere onnauwkeurigheden in de opstelling. Ik heb inmiddels heel wat B16, B18, MT2 en MT3 conussen gedraaid en die voldoen voor mij.

Al mijn conussen van HBM zijn goed genoeg voor nauwkeurig draaiwerk. Ik heb één MT3 snelspanboorkop van Paulimot die niet deugt (o.a. conus niet zuiver). De afwijking van de conus heeft waarschijnlijk minder invloed op de nauwkeurigheid dan b.v. de afstelling van de losse kop, zuiverheid van de boorkop of de afstelling van de vaste kop.

Er zijn ook boren en frezen te koop met een conus. https://borenexpress.nl/b2-metaalboren-met-mc.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MarcoPajotter
Contacteer:

Bericht door MarcoPajotter »

Hi hfjbuis,

bedankt voor je zeer uitgebreide en nuttige uitleg.
maar ik had mijn probleem wat beter moeten verduidelijken.

voor het draaien van deze inwendige MC1 konen, zou ik mijn boorkop houder in mijn klauwplaat moeten klemmen.
eerst met een boor uitboren tot een diameter van 9 mm
waarna de slede in een MC1 hoek plaatsen en verder uitdraaien.
en daar knelt het schoentje ...
ik heb een probleem met de afmetingen van mijn emco5 draaibank klauwplaat.

daarom dacht ik deze boorkop houder, op de slede te monteren
eerst uitboren tot een diameter van 9 mm
en met een frees/ruimer in de vorm van een MC1 verder conisch maken.

en dan komt mijn vraag,
bestaat er zoiets als een ruimer in de vorm van MC1 koon ?

Afbeelding

marc
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
Piet Versleijen
Contacteer:

Bericht door Piet Versleijen »

Hoe ga je ze eruit halen?
Boorkophouders met een ronde schacht of anders een ER spantanghouder met een ronde schacht is makkelijker.

Piet.
ruudpg
Donateur

Bericht door ruudpg »

Ik weet niet of je hier al naar gekeken had, maar er zijn ook dit soort koppen, volgens mij heten ze revolverkoppen, maar dat weet ik niet zeker.
Afbeelding
De boorkophouders e.d. hebben volgens mij ook een ronde schacht die in de roterende kop geklemd wordt.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt ook een blok maken waar 3 cilindrische (exact passende) gaten naast elkaar zitten. Zet die boortjes gewoon met een stelschroef op een aangeslepen platte kant vast.
Dan hoef je je slede alleen de bekende hartafstand te verplaatsen.
Ik zou de verzinkboor (chamfer) trouwens voor het tappen gebruiken, dan loop je ook niet het risico dat er alsnog een braam in de schroefdraad gedrukt wordt.

Ja, dan moet je wel even opletten dat de uitsteeklengtes niet met de drieklauw ruzie krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

MarcoPajotter schreef: 21 aug 2025 00:45 bestaat er zoiets als een ruimer in de vorm van MC1 koon
Ja, er zijn morse ruimers te koop. Daar ze over de hele lengte aangrijpen zijn de snijkrachten "heel groot".
https://www.ebay.de/itm/355821907628?ch ... jYEALw_wcB

Zo'n revolverkop voor in de losse kop is handig en universeel toepasbaar.
Het voorstel van Hugo is relatief eenvoudig uitvoerbaar. Als je het boortje en de ruimer in de klauwplaat zet, zit de boring precies op center hoogte en zuiver haaks. Dan heb je een "gang tool changer".
Combineer dat met het voorstel om een ER spantanghouder te gebruiken en het is het universeel toepasbaar.https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... in_prod%3A
Een boor in de beitelhouder moet ook axiaal centrisch staan. Als er geen DRO op zit, kan het instellen bewerkelijk zijn. De boorhouders op dezelfde hartafstand plaatsen kan dan tijd schelen.
Het opnieuw positioneren van z'n draaiende beitelhouder is vaak niet goed reproduceerbaar. Om die reden heb ik mijn draaiende beitelhouder vastgezet zodat hij niet meer verdraaien kan. Het wisselen van een tool kost mij nu niet meer dan een paar seconden. Video met de eerste versie van mijn snel wissel gereedschap houder https://www.youtube.com/watch?v=n8pA1vifQyA
Als je de beitels aanpast, gaat het wisselen met je huidige gereedschapshouder ook een stuk sneller.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Met een 90 graden center pak je het centeren en de schuine kant met 1 gereedschap scheelt weer een handeling.

Afbeelding
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Wat ook nog kan is cylindrische gaten maken en daar MK1 hulzen in zetten. Heb je gelijk geslepen staal en ruimte voor een uitdrijfspie.

Bijvoorbeeld zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005001760678137.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie