Ik zal ook eens een poging doen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Ik zal ook eens een poging doen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ziet er echt heel netjes uit.
Jammer dat ik dan toch het feestje een klein beetje moet bederven.
Als je een sponning in die stalen strippen had laten frezen , had je gelijk een aanlegvlak voor de railzen gehad. Nu moet je dubbel uitlijnen, en evenwijdig stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Supervet

Bericht door Supervet »

Je bederft de pret niet hoor ;-) ik ben heel blij met het resultaat.
Over het frezen van die sponning is wel nagedacht. Maar daar was ik een heel klein beetje laat mee. Een van de strippen zat al vast op de tafel, en de koppen van de schroeven liggen net niet diep genoeg om die sponning te maken.... Jammerdepammer.
Dat zijn van die dingetjes die je bij je eerste machine over het hoofd ziet. Maar ter compensatie zijn de zijkanten van de tafel wel netjes recht en paralel gemaakt om dat uitlijnen alsnog zo "eenvoudig" mogelijk te maken. en de gecenterde gaatjes zitten natuurlijk ook paralel aan die zijkanten. Dus ik ga het meemaken, uitlijnen van deze rails wordt wel het volgende klusje, nu al zin in!
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ach ja, ikzelf maak nooit fouten, doe ook niets. ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Supervet

Bericht door Supervet »

Zo!
Net na het werk langs geweest bij het freesbedrijf. Basis is in het echt nog veel beter dan op de foto's die ik kreeg. De freessporen op de plek van de portalen voel ik niet eens. En ze hebben overal eigenlijk maar heel weinig hoeve weghalen om het allemaal mooi strak te krijgen. Kortom beter dan verwacht!
Als voorbereiding op de basis heb ik ook maar eens de rails die erop komen doormidden geslepen. Die had ik gescoord als één lang stuk. Nieuw in de verpakking. En serieus stevig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat doorslijpen en afwerken ging trouwens makkelijker dan gedacht. Ze zijn aan het oppervlak gehard, maar het weghalen van de scherpe kantjes van het slijpen gingen toch relatief makkelijk.
Verder ben ik ondertussen ook op zoek geweest naar kokermateriaal voor het portaal en daar heb ik twee stukken koker 200/100/10mm voor en een stuk 150/150/10mm. Op de ligger komen nog 2 strippen van 100x30mm waar de rails weer op komen, die ligger ga ik misschien ook laten frezen bij hetzelfde bedrijf, even kijken hoe die gaat lukken. Wordt een zwaar portaal alles bij elkaar. Maarja het hoeft niet te bewegen, en massa geeft stabiliteit.

Afbeelding

Volgende stap is de centergaatje opboren en er M8 in tappen, dan eens kijken of ik de eerste rail netjes parallel gemonteerd krijg met een zijkant. Ik heb een meetklokje gekocht dat 0,002mm per streepje aangeeft 8) Nog nooit zo precies geprobeerd te werken....

Daarna weer wat lomper werk, beginnen aan het portaal.

Later,

Loek
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedenavond!

Ik had vandaag even tijd om eens te proberen om een rail te monteren. Eerst centergaatjes opboren naar 6,8mm en dan M8 tappen. Dat is zo gepiept.
Ik had nog nooit met zo'n nauwkeurig meetklokje gewerkt (0,002mm/streepje). Eerst de rail handvast gemonteerd en met een normaal meetklokje (0,01mm/streepje eens gekeken of ik in de buurt van parallel kwam met een bewerkte zijkant.
Dat viel niet tegen, met een klein beetje duwen en voorzichtig wat vaster draaien kwam het al aardig in de buurt :-)
Dus maar eens proberen met het extra nauwkeurige klokje....

Hier was ik best tevreden mee. Over de volle lengte van iets meer dan 1000mm niet meer afwijking dan -0,02mm en +0,01mm. Ik heb nog niet gekeken naar de toleranties op zoiets, en de schroeven waar de rail mee vast zit zijn ook nog niet in de juiste 12,9 sterkte. Dus ik ga het nog een keer overdoen, maar kon het niet laten om het een keer te proberen.

Later,

Loek
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Als je dit al kunt bereiken met wat ruw stellen, dan ben ik benieuwd wat "haalbaar" is.
Ik zou het klokje anders monteren zodat de krachten niet haaks op de taster punt staan. Wat olie op het te meten vlak helpt verder om de wrijvingskrachten en slijtage te verminderen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedemorgen!

Ja, ben ook benieuwd of ik het in de definitieve poging nog beter voor elkaar krijg. En op zich is deze meting nog niet de belangrijkste. De andere rail moet zo perfect mogelijk parallel zitten aan deze natuurlijk. Dat wordt de volgende truuk.

De tips voor het gebruik van het klokje worden gewaardeerd! ga ik ter harte nemen, dank daarvoor. Is even van een andere orde dan ik gewend ben zo'n 0,002mm ding. Bereik is ook echt heel minimaal. Dus voorzichtig mee zijn.
Michel

Bericht door Michel »

Wat een ontzettend mooi project wordt dit
Nog een kleine opmerking, je schrijft dat je kwaliteit 12.9 bouten gaat gebruiken ,tap de draad voldoende diep in de meet tafel ,deze is van gietijzer gemaakt ,de bout zal dan (bij max aanhaalmoment) bij ondiepe gaten de draad uit het gat kunnen trekken ,ik meen dat voor gietijzer minimaal 2xd diep getapt moet worden , anders zou ik toch" even" opzoeken ,of er is iemand hier op het forum die dit zo weet ....
En voor het nauwkeurig op moment vastzetten van de strippen op het frame is het handig om geharde ringen tussen de boutkop en het te bevestigen materiaal te doen ,je hebt altijd wat materiaal wat weggedrukt wordt met aanhalen zodat ook je positie van je strip weer veranderd ,zeker als je in het um gebied gaat zitten
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Supervet

Bericht door Supervet »

Dank!

De basis is inderdaad van gietijzer. Maar de strippen die erop geschroefd zitten zijn van gewoon staal. En daar zit het grootste deel van de draad in getapt. Die 12.9 sterkteklasse staat vermeld in de beschrijving die bij de rails hoort. En die kunnen inderdaad flink wat meer aanhaalmoment hebben. Ik ben gewend om schroefdraad in aluminium te belasten (motorfiets gerelateerd) en daar is een m8 schroefverbinding standaard max. 25Nm. Nu zou ik moeten uitkomen op 45Nm. Ik denk dat dat wel gaat lukken, de tapgaten zijn ongeveer 30mm diep.
Ik kan je redenering met die geharde ringetjes wel volgen en herken ik wel van het aantrekken van aluminium cilinderkoppen. Maar in de beschrijving van de rails staat daar niks over. Ik kan er een klein druppeltje olie tussen doen.
Michel

Bericht door Michel »

Sorry, ik was niet helmaal duidelijk,
Ik bedoelde meer de strippen die je op het gietijzeren frame schroeft en daar de ringen tussen de kop bout en het materiaal.
De rails zijn van zichzelf hard genoeg ,daar hoeft geen ring tussen
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Supervet

Bericht door Supervet »

Die strippen zitten al vast met verzonken schroefjes en loctite 270 :-) daar gaat niks meer aan veranderen. Die komen nooit meer los is de bedoeling.
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedemorgen!

Zijn er hier mensen die hun eigen spindel bouwen?

Niet omdat er geen spindels te koop zijn... maar meer omdat het kan en dat hij dan mooi in het ontwerp en de maatvoering van de machine past.

Ik was uiteraard een beetje op zoek naar een mooie spindel en bijpassend gereedschapsysteem. ISO30, ISO40. De een net wat klein, de ander levert nogal lompe spindels op en toen kwam ik dit tegen:

https://webshop.guhring.nl/spanmiddelen ... antechniek

Flenzen voor HSK gereedschapshouders :P en dat ziet er mooi uit zeg! Beetje lezen, kijken wat het kost, dat soort dingen. En er zijn gewoon betaalbare gereedschapshouders, het spansysteem heeft nogal wat voordelen als je het magische internet mag geloven. En het is heel mooi compact.
kortom, het leek mij een ideaal systeem. Alleen moet ik dan zelf een spindel maken, dat is een klein nadeeltje :lol:

Wensenlijstje voor mijn spindel:
- max. 12K rpm, maar 8K rpm doe ik het ook voor om te beginnen
- handmatige gereedschapswissels, mogelijkheid om te automatiseren open houden
- motorvermogen ongeveer 3-5Kw gewone draaistroom motor (de machine krijgt 3 fase 400V)
- diameter ?? rond de 100mm zou mooi zijn. Vierkant maag natuurlijk ook, is misschien stijver te monteren??

Zoiets had ik in gedachten. Ben benieuwd of er ervaring is! Van het zelf bouwen of met het opspansysteem.

Later,

Loek
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Ik heb voor mijn kleine CNC freesmachine lang voor een spindel gezocht maar geen geschikte kunnen vinden omdat de te koop zijnde spindels:
- te groot zijn
- te zwaar zijn
- niet geschikt zijn voor lage toerentallen
- slechte lagering hebben

Uiteindelijk heb ik er zelf een gebouwd met een 175W BLDC motor die max 3000 RPM kan draaien. De as bestaat uit een C12 ER16 houder met 2 dubbele hoek contact lagers (3201-2RS) als lagering.
Het liefst had ik een dikkere 15 mm as gebruikt, maar daar kan ik geen passende (ruimte gebrek) lagers voor vinden. De runout was 0.015 mm gemeten aan de binnenkant van de ER16 houder. Een deel van die runout komt uit de (Chinese Zokol lagers). Ook is de as net te dun voor een goede passing aan de voorkant. De lagers (€ 10,-- per set) leven ook maar een jaar maar wisselen kost maar een uurtje dus dat is niet erg. Ik denk dat als ik het lager op de as ga lijmen, de runout onder de 0.01 mm komt. Dat is iets dat ik binnenkort ga doen.

Als ik meer ruimte had, dan zou ik er een bouwen met de motor aan de zijkant om er een ATC van te maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Supervet schreef: 05 feb 2025 11:24 Goedemorgen!

Zijn er hier mensen die hun eigen spindel bouwen?
een HSK "Vergrendeling" is iets waar ik zelf ook wel naar gekeken heb.. Ik zit te denken om zelf HSK 32 opnames te maken met Spantangen erop, die ik voor mijn horlogekasten kan gebruiken, dan moet ik dus ook een HSK spindelopname draaien..
Nou is dat niet het makkelijkste, te meer omdat de maten moeilijk te vinden zijn, en er zit ook een klein verschilletje in de hoek van de Gereedschap opname, en de spindelneus.
Dit omdat een HSK Gereedschapopname iets vervormt als je em aanklemt, zodat je "Dual Contact" krijgt, ze liggen namelijk tegen de spindelneus met het platte vlak onder de conus, en de grijpers in de conus vervormen deze, zodat ook de Conus draagt in de spil..
Wat het" Makkelijkste" is denk ik, is de Conus iets te diep maken, en dan vlakken tot de Gereedschapsopname goed past..
Hou er ook rekening mee dat je voor die HSK inzet een Momentsleuteltje nodig hebt, zodat je em niet te vast zet..

als je een ATC wilt maken met een HSK opname.. dan ben je wel even bezig.. 't makkelijkste zou zijn om de inzet van zo'n klemsysteem ergens te kopen, en dat op een Drawbar te monteren.. die Drawbar is niet zo heel spannend, al moet je wel even uitzoeken hoeveel trekkracht ie moet hebben om je opnames goed vast te houden..
Als ik het goed heb, trekt de "uitstoter" zover terug dat de "Bladen" niet meer naar binnen kunnen, zodat de houder er niet meer uit kan, en dan trekt ie het hele spul in de opname, zodat ie aan komt te liggen op de binnenkant van de conus (dat is dus een iets ander systeem dan een handmatige snelwisselhouder met HSK opname

Bij een "Gripper" voor ISO opnames, heb je eigenlijk hetzelfde principe, de "Petals" trek je in en holte zodat de Pullstud daar ook in valt, en de opname dus niet meer uit de spindel kan, en dan trekt ie het hele spul nog een haartje verder. zodat het vast komt te zitten..
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 05 feb 2025 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lange quote ingekort
Plaats reactie