Zoals de titel al een beetje aangeeft ga ik een poging wagen om een CNC freesmachine te bouwen. Ik lees al jaren op het grote magische internet over eigenbouw CNC machines en uiteraard heb ik ook al minstens 1 miljoen filmpjes gekeken
Is mijn plan helemaal 100% uitgewerkt?? ZEKER niet, maar als ik met zo'n idee aan de slag ga maak ik een mapje op mijn computer en dat vult zich dan langzaam met leesvoer en links naar onderdelen die ik zo af en toe tegenkom. Soms teken ik al een idee met de onderdelen, en heel soms verzamel ik dan wat onderdelen als ik er tegenaan loop. Ik heb wel een aantal van dat soort mapjes op mijn computer en die lopen uiteen van eigenbouw motorfiets tot koffiemolen.... Niet alle mapjes zijn daadwerkelijk uitgevoerd
In dit geval was het mapje "eigenbouw CNC" opeens aan de beurt. Ik liep tegen een stalen vlaktafel aan die ik niet kon laten staan omdat ik had bedacht dat het de perfecte basis voor een eigenbouw machine zou zijn.
Dus op zoek gegaan naar meer onderdelen en een maand later had ik geleidingen voor de 3 assen in huis. En dan kan je niet meer terug!
Het plan:
Zoals wel vaker met mij projectjes maak ik niet eerst een uitgewerkt plan, het begint vaak met onderdelen die op mijn pad komen. In dit geval dus de vlaktafel die als basis moet dienen: Het ding is 1000mm x 750mm groot met een 15mm dik blad. Hoe lomp kan de basis zijn....
Omdat er een basis is ben ik marktplaats onveilig gaan maken voor geleidingen, niet op zoek naar iets specifieks, gewoon kijken wat er voorbij komt voor een schappelijke prijs. Dat heeft het volgende opgeleverd:
Voor de Y-as: Nieuwe lineaire rail in bouwgrootte 35 van THK, 4 wagentjes en een rail van 2380mm
Voor de X, en Z-as: Nieuwe lineaire rail in een beetje bijzondere verlaagde extra brede uitvoering van INA, 2x 1600mm rail met 8 karretjes
THK loopwagen: INA loopwagen + rail: Dan zijn er voldoende onderdelen om eens wat te gaan tekenen, dat doe ik dagelijks voor mijn werk dus als ik daar een avondje voor ga zitten staat er al best een aardige basis op het scherm. Het kijken van al die Youtube filmpjes en lezen van al die websites scheelt dan natuurlijk ook, in mij hoofd zat al een aardig idee van wat ik wilde.
De schetsen in CAD: Deze plaatjes zijn voor mij niet meer dan schetsen om een beetje gevoel te krijgen bij het totale plaatje en wat ik moet gaan maken.... wat kan ik zelf en wat niet. Ik heb wel de mazzel in een metaalbedrijf te werken waar ik in principe de werkplaats mag gebruiken voor dit soort dingen.
Ik ben nog niet begonnen met het bouwen van de machine, ik heb alleen stelpootjes onder de vlaktafel gemaakt omdat me dat een goed idee leek.
Ik ga proberen in dit topic mijn vooruitgang bij te houden. Ik weet 100% zeker dat ik dingen ga tegenkomen waarbij tips of ideeën van anderen enorm gaan helpen. In de constructie en mechanica heb ik wel vertrouwen, dat is een deel van mijn dagelijks werk. Al is dit wat betreft nauwkeurigheid wel anders.
Met de aansturing van zo'n machine en het opbouwen en inregelen van het hele systeem heb ik een stuk minder (lees amper) ervaring, dus daar zullen de vragen wel ontstaan. Kijken hoe het loopt en of ik eruit ga komen.
Het grove idee tot nu toe is als volgt:
- opbouw volledig in staal, kokers met blank stalen strippen waar geleidingen op komen. Kokers vullen met dempend materiaal waar mogelijk
- kogelomloopspindels in 20 of 25mm
- werkbereik 500 x 500 x 300mm
- spindel BT30 (niet te veel toeren)
- aandrijfmotor 2,2kW of misschien 3kW
- closed loop steppers
- besturing, CSLAB CSMIO/IP-S met simCNC
Zo, dat lijkt me ruimschoots voldoende voor een openingspost, werk aan de winkel! Als er mensen zijn die nu al tips of commentaar hebben mag dat natuurlijk
Later,
Loek