Papa, er brand iets!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

rolandvs
Contacteer:

Re: Papa, er brand iets!

Bericht door rolandvs »

Ik weet dat bij oude werkgever. Kleine brand in machinale. Verkeerde poeder blusser gepakt.

De groot machines is 3 weken bezig geweest om machines schoon te maken. Dat poeder gaat overal tussen en beschadigd assen en lagers.

Deze dingen gebeuren altijd op moment van ontoplettendheid.

Mensen die met trainingspak, handschoenen of fleecevest komen werken stuur ik per direct weg.
Even boutje afslijpen hub jas of broek in de vlam.

Veiligheid is onderschat door nooit meegemaakt als je dingen keer meemaakt denk je wel anders.
Wandzaag kwam zaagblad ineens uit. Dwars door deur richting kleed en toiletruimte waar hij gelukkig in 2de deur bleef hangen
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

rolandvs schreef: 22 dec 2024 14:33 Mensen die met trainingspak, handschoenen of fleecevest komen werken stuur ik per direct weg.
Even boutje afslijpen hub jas of broek in de vlam.
Da's een waar woord... Lange mouwen, Loshangend haar, Handschoenen bij draaiende machines, en Geen Veiligheidsbril, allemaal zaken die bij mij de haren ten berge doen rijzen..

Die collega waar ik eerder over schreef.. is ook een keer met zijn mouwen gegrepen door een spaan van de boor.. gevolg?.. hij kon de noodstop indrukken.. maar lag tegen die tijd wel in de boormachine.. ('t was een "beefy" boormachine met Kruistafel, en hij lag achter de tafel op de Yas geleiding..
Sindsdien... als ik iemand bij een boormachine zie met handschoenen of te lange mouwen.. dan waarschuw ik em maar 1 keer..
'k heb te veel ongelukken gezien in mijn leven..
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Toen ik begon met draaien met de 4e as in de frees ben ik me de tering geschrokken toen ik me de "kansen" van mijn nieuwe werkkleding realiseerde.

Hoodie met touwtjes uit de capuchon.
Ik krijg een wee gevoel in mijn maag als ik daar aan terug denk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen

Bericht door xander janssen »

Zojuist toch maar eens een schuimblusser in mijn werkplaats in de kelder onder het woonhuis gezet.
Dieselloco

Bericht door Dieselloco »

dabit schreef
Die tuinslang is stiekum verrekte effectief bij beginnende brandjes. En ook handig om even stof neer te laten slaan voordat je gaat spuiten, heet ijzer koelen, etcetera.
Bij mij hangt die tuinslang er vooral voor, euhh, tuin en poetsdingen, maar ik denk dat als ik een werkplaats vanaf 0 in zou richten dat ik toch ook een tuinslang op haspel zou monteren.
Heel goed advies. Ik heb eens gevraagd aan een brandveiligheidsadviseur wat nu voor thuis of in de garage als je aan het klussen bent, de beste brandblusser is? Antwoord inderdaad, gewoon een tuinslang van 20 meter (of langer) op een rolsysteem, als je zorgt dat je zo veel mogelijk de plekken kan bereiken werkt dit het beste.

Waarom? een poederblusser wil je echt niet, je kan dan alles wegdonderen, en die poeder vind je jaren later nog terug. Water geeft veel minder schade. Schuimblusser is niet voor alles geschikt, maar een blusser is ook snel leeg. Iedereen die wel een BHV cursus heeft gedaan, weet hoe snel die dingen leeg zijn.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Droge blusleiding doen we in units die buiten staan en vorstgevoelig zijn. Natte blusleiding voor binnen. En net als een schilder zijn mijn kozijnen ook rot 😀
spinningwheels
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Alweer een paar jaar geleden.
Onder een auto aan het lassen, ding stond op oprij bokjes dus kon er net aan goed onder.
Oude overall aan , zo,n exemplaar dat door al het vet en olie wind en waterdicht was geworden en zo ongeveer rechtop tegen de muur gezet kon worden.
Niet al te schoon staal, dus spaten en lasklodders als een malle.
Zie ik opeens vlammen, was dus de overall die vlam had gevat.
Verbazingwekkend hoe rap je dan onder een auto vandaan kan komen , de schoenen uit kan schoppen en het ding uittrekken.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

In mijn voormalige schuur had ik zo'n hoogtoerige afkortzaag waarbij het zaagblad van onder af het materiaal in komt.
Ik was daar een stuk MDF of spaanplaat mee aan het afzagen toen er opeens ergens een steentje of zo in bleek te zitten, opeens een regen van vuur er uit dus en die regen dook meteen de poederhoop in die was ontstaan door het zagen van die strook. Meteen vlammen, ik heb echt flink moeten slaan en stampen om ze uit te krijgen, dat ging echt als een malle van niets tot vlammen, gelukkig was het ook weer redelijk snel weer uit, maar ik ben me wel rot geschrokken, in de hal waar mijn schuurtje een deel van was lag echt heel veel hout materiaal opgeslagen, als dat echt was gaan branden dan was er in not time geen houden meer aan geweest.
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 22 dec 2024 13:43 Moet je zelf weten mijn overbuurman heeft in 2009 voor meer dan 12000 euro een nieuwe parketvloer underlayment en overige herstelwerkzaamheden kunnen uitvoeren omdat zijn waterleiding in de garage was bevroren.
Zijn garage kwam nooit onder het vriespunt, totdat een deur niet helemaal goed dicht bleek te zitten.
In mijn specifieke geval: ik kan wat MDF, karton, kasten, etc. wegdonderen. Lastig, niet onoverkomelijk.
Gereedschap, voertuigen en machines overleven hooguit een paar uurtjes stortregen met schoon water prima als je het daarna direct wat TLC geeft. Of nou vooruit, laten we pessimistisch zijn: 90% overleeft dat wel.

Bij brand kruipt om te beginnen die brandlucht al echt overal in en die komt er zonder professionele schoonmaak niet uit. Ik kan nu nog steeds ruiken welke onderdelen er van een quadcopter die 2 jaar geleden ooit in brand gestaan heeft af komen. Dat spul heeft in een bak met dreft gelegen en is afgeschrobt, maar die geur hangt er nog steeds aan. Dat schoonmaken kun je dus met echt alles doen, tot en met het laatste boutje.

Nou, doe mij toch maar water dan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie