Papa, er brand iets!
Moderator: Moderators
Papa, er brand iets!
Vanavond voor het eerst meegemaakt hoe makkelijk "onschuldig" zou kunnen escaleren in drama.
Dochterlief sloeg aan het knutselen aan de etenstafel. En haar vader en moeder hadden de kaarsjes nog niet uitgeblazen.
"Papa, er brand iets"
Binnen 30 seconden van -wegleggen van een papieren prop- (verpakkings/buffermateriaal) naar een vlam van pak 'm beet 25x25x25 cm.
Doe dat naast verkeerde gordijnen en je kan meteen vluchten en de brandweer bellen.
60 seconden is genoeg voor het starten van een brand.
Edit:
Ik heb de propsliert naar de keukenkraan gebracht en daar geblust.
Dochterlief sloeg aan het knutselen aan de etenstafel. En haar vader en moeder hadden de kaarsjes nog niet uitgeblazen.
"Papa, er brand iets"
Binnen 30 seconden van -wegleggen van een papieren prop- (verpakkings/buffermateriaal) naar een vlam van pak 'm beet 25x25x25 cm.
Doe dat naast verkeerde gordijnen en je kan meteen vluchten en de brandweer bellen.
60 seconden is genoeg voor het starten van een brand.
Edit:
Ik heb de propsliert naar de keukenkraan gebracht en daar geblust.
Laatst gewijzigd door Sven op 22 dec 2024 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 3 times
Re: Papa, er brand iets!
Mijn bijnabrand-akkefietjes zijn:
- Smeulend spul vanwege slijpen. Rook ik op tijd. Lang leve de tuinslang die binnen hangt en die ik op druk zet bij las/slijp/etc. werkzaamheden. 't is geen brandslang, maar toch knap effectief voor alles behalve een vloeistofbrand.
- Een met olie doordrenkte doek op de uitlaat van een motor laten liggen waar-ie de cylinderkop uit komt, onder de benzinetank. Die ging vrijwel direct in de hens na starten. Lang leve de tuinslang.
Ik heb wel een rookmelder en VOC-sensor die via homeassistant een melding op de telefoon kunnen geven, maar dan moet ik nog zelf actie ondernemen. Als ik ooit mijn hok aanpak dan ga ik toch eens overwegen om wat sprinklers aan te brengen. Kost opzich de wereld niet.
In huis, tsja. Oudste zoon is 15 en alles met een lont of strijker eraan dat boem zegt is bovengemiddeld interessant. Ik wil niet weten wat er stiekum ergens verstopt ligt..
- Smeulend spul vanwege slijpen. Rook ik op tijd. Lang leve de tuinslang die binnen hangt en die ik op druk zet bij las/slijp/etc. werkzaamheden. 't is geen brandslang, maar toch knap effectief voor alles behalve een vloeistofbrand.
- Een met olie doordrenkte doek op de uitlaat van een motor laten liggen waar-ie de cylinderkop uit komt, onder de benzinetank. Die ging vrijwel direct in de hens na starten. Lang leve de tuinslang.
Ik heb wel een rookmelder en VOC-sensor die via homeassistant een melding op de telefoon kunnen geven, maar dan moet ik nog zelf actie ondernemen. Als ik ooit mijn hok aanpak dan ga ik toch eens overwegen om wat sprinklers aan te brengen. Kost opzich de wereld niet.
In huis, tsja. Oudste zoon is 15 en alles met een lont of strijker eraan dat boem zegt is bovengemiddeld interessant. Ik wil niet weten wat er stiekum ergens verstopt ligt..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Gelukkig niet thuis, maar op het werk, bij mijn eerste werkgever genoeg brandjes moeten blussen.. 2 om precies te zijn.. maar dat zijn er 2 teveel..
de eerste was een Pallet met gewikkelde buizen.
Vanwege de kleine diameter ging er tussen elke laag een laagje GolfKarton..
en als 't pallet van vol was.. plastiek erover, en met de brander krimpen.. alleen.. als je de brander even te lang op dezelfde plek houdt.. Fik in de tent... Collega had niets in de gaten.. stond inmiddels aan de andere kant van het pallet.. maar naast mijn werkbank stond toen de Acetyleenkar, met een brandblussertje erop.. dat ding meteen leeggeblaft op dat pallet.. schade?.. niet echt.. alleen moest de hele zooi overgestapeld worden op een ander pallet, met vers karton ertussen..
GolfKarton bevat natuurlijk talloze luchtkanaaltjes.. en dat wakkert de boel nog verder aan..
ander gevalletje.. Collega was aan het lassen.. maakte de onderdelen vooraf schoon met een poetslap.
't was Automatenwerk, 2 onderdeeltjes op elkaar op de Manipulator, knopje drukken, en de boel wordt rondom vastgelast.. aandacht houden bij het lassen, en eventueel wat bijsturen.. Dus geen acht slaan op die Poetslap.. die inmiddels vet als bagger was.. gevolg.. inderdaad *Poef* .. vlammenzee.. ook daar heb ik een poederblusser op leeggespoten..
Als ik dat werk moest doen.. dan was het na het persen van de "Trompstukjes" eerst schoonmaken geblazen.. eerst met een lap, en daarna even in de ontvetterbak.. dan drogen en naar de las-hoek..
Dezelfde Collega liet ooit een Ford Transit afbranden.. hij was op een nieuw stuk A15 bezig met het Hydrofoberen van het betonnen dek, daarvoor moet het ingespoten worden met "Dynasilan" (werkzame stof: Isobutyltriethoxysilaan) en dat is ook brandgevaarlijk..
We brachten dat aan met een Spuitlans met een pomp.. die pomp liep op een benzine motortje, dus bovenwinds neerzetten.. zodat de nevel die weg waaide niet naar de pomp geblazen werd.. tevens.. de aanzuigslang niet te kort nemen.. 't spul kwam in 200 Liter drums..
'k heb een paar weken daarvoor hetzelfde traject gedaan met een collega.. Vaten op de auto.. pomp ernaast, en aan de gang.. als er dan een stuk gedaan was..pomp uit.. slangen uit de vaten, auto verzetten, pompen verzetten, slangen er weer aan.. en dan verder..
Die collega had daar geen zin an.. die zette de pompen naast de vaten op de auto, en reed dan het hele zwikkie naar het volgende stuk.. ware het niet dat er nog wat naden in dat dek zaten.. hobbel.. plens vloeistof uit het vat, op de pomp.. POEF.. binnen 10 minuten was er van de Transit niet meer over dan een smeulend wrak..
de eerste was een Pallet met gewikkelde buizen.
Vanwege de kleine diameter ging er tussen elke laag een laagje GolfKarton..
en als 't pallet van vol was.. plastiek erover, en met de brander krimpen.. alleen.. als je de brander even te lang op dezelfde plek houdt.. Fik in de tent... Collega had niets in de gaten.. stond inmiddels aan de andere kant van het pallet.. maar naast mijn werkbank stond toen de Acetyleenkar, met een brandblussertje erop.. dat ding meteen leeggeblaft op dat pallet.. schade?.. niet echt.. alleen moest de hele zooi overgestapeld worden op een ander pallet, met vers karton ertussen..
GolfKarton bevat natuurlijk talloze luchtkanaaltjes.. en dat wakkert de boel nog verder aan..
ander gevalletje.. Collega was aan het lassen.. maakte de onderdelen vooraf schoon met een poetslap.
't was Automatenwerk, 2 onderdeeltjes op elkaar op de Manipulator, knopje drukken, en de boel wordt rondom vastgelast.. aandacht houden bij het lassen, en eventueel wat bijsturen.. Dus geen acht slaan op die Poetslap.. die inmiddels vet als bagger was.. gevolg.. inderdaad *Poef* .. vlammenzee.. ook daar heb ik een poederblusser op leeggespoten..
Als ik dat werk moest doen.. dan was het na het persen van de "Trompstukjes" eerst schoonmaken geblazen.. eerst met een lap, en daarna even in de ontvetterbak.. dan drogen en naar de las-hoek..
Dezelfde Collega liet ooit een Ford Transit afbranden.. hij was op een nieuw stuk A15 bezig met het Hydrofoberen van het betonnen dek, daarvoor moet het ingespoten worden met "Dynasilan" (werkzame stof: Isobutyltriethoxysilaan) en dat is ook brandgevaarlijk..
We brachten dat aan met een Spuitlans met een pomp.. die pomp liep op een benzine motortje, dus bovenwinds neerzetten.. zodat de nevel die weg waaide niet naar de pomp geblazen werd.. tevens.. de aanzuigslang niet te kort nemen.. 't spul kwam in 200 Liter drums..
'k heb een paar weken daarvoor hetzelfde traject gedaan met een collega.. Vaten op de auto.. pomp ernaast, en aan de gang.. als er dan een stuk gedaan was..pomp uit.. slangen uit de vaten, auto verzetten, pompen verzetten, slangen er weer aan.. en dan verder..
Die collega had daar geen zin an.. die zette de pompen naast de vaten op de auto, en reed dan het hele zwikkie naar het volgende stuk.. ware het niet dat er nog wat naden in dat dek zaten.. hobbel.. plens vloeistof uit het vat, op de pomp.. POEF.. binnen 10 minuten was er van de Transit niet meer over dan een smeulend wrak..
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Zolang het daar nooit vriestDaBit schreef: 21 dec 2024 20:01 Als ik ooit mijn hok aanpak dan ga ik toch eens overwegen om wat sprinklers aan te brengen. Kost opzich de wereld niet.
Met vorst kan het ook, droge sprinklers.
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Het is misschien wel schrikken, maar zonder dit soort leermomentjes raak je je scherpte wel kwijt. Eigenlijk toch een goede ervaring voor een kind van 9.
En door het te delen zijn wij ook weer even op scherp gezet.
En door het te delen zijn wij ook weer even op scherp gezet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Inderdaad. Bedankt!En door het te delen zijn wij ook weer even op scherp gezet.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
Brand is wel iets om voor uit te kijken, maar zo erg is het ook niet.
Een brandbaar gordijn kan wel voor flinke vlammen zorgen, maar zolang het bij het ene gordijn blijf, is het met een mattenklopper, of een emmer water nog te blussen (of een echte brandblusser natuurlijk).
Je moet er dan wel vrij snel bij zijn. Er is iets wat "flash over" heet. Op dat punt is de lucht in een afgesloten ruimte zo heet geworden, dat aanwezige (half verbrande) rook plostklaps ontsteekt. Dat duurt ergens tussen 5min en een kwartier ofzo. Vanaf dat moment is het zelf niet meer te blussen.
Maar dan moet je er wel bij zijn. Een broer van mij heeft ook eens een vergissinkje gemaakt. Hij zaagde een zwik HPL en ging weer weg uit de werkplaats. Het HPL zaagsel heeft uren liggen smeulen, totdat de stank zo groot werdt dat ene andere broer gink kijken wat er aan de hand was.
Met een uitgedroogde kerstboom kun je ook goed fikkie steken. Niet aan te raden als hij nog in je woonkamer staat.
Vroeger waren TV's en halogeen lampen ook berucht.
Lassen in een werkplaats is er ook zo een. Vooral als er ook met hout (zaagsel) gewerkt wordt, kan dat een hele tijd smeulen zonder dat het echt opvalt. Ik heb zelf eens de stofjas die ik aan had in de fik gezet met een lasapparaat (gewoon MMA). Die polyester stofjassen zijn niet goed voor in een werkplaats. Ik heb het toen uitgeklopt met een hand. Zelfs als ik geen handschoen aan had gehad was dat niet zo'n probleem. Zolang je je vingers maar niet te lang in het vuur stopt.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Laatst schoorsteenbrand gehad. Pelletkachel was aan het bokken. Niet in de gaten dat ie zichzelf totaal vokgedraait had (20 kg of meer). Toen ie uiteindeiijk brandde rookte het ontzettend. Hey, das houtgas. Eens zien of dat brandt, nou dat deed het
. Schoorsteen een meter of acht en daar kwam het bovenuit. Aan het blussen gegaan en ondertussen vraag je je af, wat is het moment om de brandweer te bellen? Moraal van het verhaal, zulke dingen gebeuren alleen als je moe en gehaast bent, en zijn alleen op te lossen als je kalm blijft. Boelkloedig.
Enne Dabit, hier ligt nog een doos sprinklers voor je klaar.
Edit, voor alle duidelijkheid. Verwarmen doen we op hout, pelletkachel springt bij als buffer leeg is. Vrijdagavond om 19.00 thuis na een drukke week en zie dat kachel ontsteekfout geeft. Herstart zonder in kachel te kijken. Hij krijgt het voor elkaar te ontsteken. Wel heel dom van me om die rook aan te steken
. Was wel een redelijk spannend moment.
Een ander moment was een matras aansteken. Dat was maar goed dat er een tuinslang in de buurt lag.
Enne Dabit, hier ligt nog een doos sprinklers voor je klaar.
Edit, voor alle duidelijkheid. Verwarmen doen we op hout, pelletkachel springt bij als buffer leeg is. Vrijdagavond om 19.00 thuis na een drukke week en zie dat kachel ontsteekfout geeft. Herstart zonder in kachel te kijken. Hij krijgt het voor elkaar te ontsteken. Wel heel dom van me om die rook aan te steken
Een ander moment was een matras aansteken. Dat was maar goed dat er een tuinslang in de buurt lag.
Dat is dan een sneeuwblusser?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Nog een Gebeurtenis uit eigen werkplaatsje..
'k heb brand gehad in de Beagle.. Hoe kwam dat?.. 'k was Titanium aan't Frezen.. en dat gaat prima.. zolang je frees maar scherp is.. en dat was ie op een bepaald moment niet meer.. en de spanenbak van de Beagle lag ook inmiddels redelijk gevuld met spanen.. Titanium spanen.. (ik maak mijn machines tussen bepaalde materialen altijd leeg.. Titanium en Messing/Brons/Koper worden bij mij verzameld voor Recycling.
Botte Frees betekent hete spanen.. tot gloeiend heet aan toe.. die komen dan in de spanenbak terecht.. en Ja.. *POEF* Fik in de tent..
Blussen met water moet je bij TItanium niet doen.. Remedie in deze?.. Machine STOP (Want dan kun je nog Joggen), Tafel naar achteren, Las handschoenen aan, de brandende kluwen Titaniumspanen uit de machine tillen, ACHTERUIT naar buiten lopen.. en de zooi in de tuin dumpen, en het daar uit laten fikken...
Waarom achteruit lopen?.. omdat je door de verse toevoer van zuurstof waardoor het spul direct heftiger gaat branden, dat niet naar je toe wilt krijgen, maar van je af... daarom!..
Titanium brandt net zo fel en heet als Magnesium, maar langzamer, blussen met water is UIT DEN BOZE, de toevoer van zuurstof wegnemen middels een poeder of schuimblusser is de beste optie.. Alleen had ik geen van beiden in mijn knutselschuurtje.. dus was de beste optie: de brand verplaatsen naar een locatie waar het geen kwaad kan..

een poosje geleden een videootje gezien van deze dingen.. je plaatst ze boven of in een potentiele brandhaard.. en als de boel in de fik staat.. spat die bal uit elkaar en het poeder erin blust de brand..
'k heb brand gehad in de Beagle.. Hoe kwam dat?.. 'k was Titanium aan't Frezen.. en dat gaat prima.. zolang je frees maar scherp is.. en dat was ie op een bepaald moment niet meer.. en de spanenbak van de Beagle lag ook inmiddels redelijk gevuld met spanen.. Titanium spanen.. (ik maak mijn machines tussen bepaalde materialen altijd leeg.. Titanium en Messing/Brons/Koper worden bij mij verzameld voor Recycling.
Botte Frees betekent hete spanen.. tot gloeiend heet aan toe.. die komen dan in de spanenbak terecht.. en Ja.. *POEF* Fik in de tent..
Blussen met water moet je bij TItanium niet doen.. Remedie in deze?.. Machine STOP (Want dan kun je nog Joggen), Tafel naar achteren, Las handschoenen aan, de brandende kluwen Titaniumspanen uit de machine tillen, ACHTERUIT naar buiten lopen.. en de zooi in de tuin dumpen, en het daar uit laten fikken...
Waarom achteruit lopen?.. omdat je door de verse toevoer van zuurstof waardoor het spul direct heftiger gaat branden, dat niet naar je toe wilt krijgen, maar van je af... daarom!..
Titanium brandt net zo fel en heet als Magnesium, maar langzamer, blussen met water is UIT DEN BOZE, de toevoer van zuurstof wegnemen middels een poeder of schuimblusser is de beste optie.. Alleen had ik geen van beiden in mijn knutselschuurtje.. dus was de beste optie: de brand verplaatsen naar een locatie waar het geen kwaad kan..

een poosje geleden een videootje gezien van deze dingen.. je plaatst ze boven of in een potentiele brandhaard.. en als de boel in de fik staat.. spat die bal uit elkaar en het poeder erin blust de brand..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 22 dec 2024 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het punt voor mij is vooral dat er heel makkelijk te veel kan gebeuren in te weinig tijd om er iets tegen te doen.
Ik heb een tijdje viscose gordijnen gehad, wetend dat die goed branden. Met mezelf durfde ik dat wel aan.
Met een intens meisje er bij had dat heel makkelijk andere koek kunnen zijn.
Mijn vrouw was op het moment op zolder, met noise cancelling hoofdtelefoon op, de was aan het ophangen.
Hou die dingen maar in het goede rijtje als de gordijnen in de fik staan en de deuren al op slot zijn.
- DaBit
- Donateur
Dat is zoooooooooo jij
Die onthou ik. Maareuh, zou je die ook niet zelf een paar monteren bij je houtvoorraad en houtkachel?Enne Dabit, hier ligt nog een doos sprinklers voor je klaar.
Die tuinslang is stiekum verrekte effectief bij beginnende brandjes. En ook handig om even stof neer te laten slaan voordat je gaat spuiten, heet ijzer koelen, etcetera.Dat was maar goed dat er een tuinslang in de buurt lag.
Bij mij hangt die tuinslang er vooral voor, euhh, tuin en poetsdingen, maar ik denk dat als ik een werkplaats vanaf 0 in zou richten dat ik toch ook een tuinslang op haspel zou monteren.
We hebben tegenwoordig een warm regenseizoen en een koud regenseizoen toch?
Oh, vast. Maar met water is simpel, goedkoop, en de schade die water veroorzaakt in een werkhok is te overzien.
Al dat poederblusspul, mjah. Dat dooft de brand vast wel, maar blijft door-etteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Moet je zelf weten mijn overbuurman heeft in 2009 voor meer dan 12000 euro een nieuwe parketvloer underlayment en overige herstelwerkzaamheden kunnen uitvoeren omdat zijn waterleiding in de garage was bevroren.DaBit schreef: 22 dec 2024 12:21 We hebben tegenwoordig een warm regenseizoen en een koud regenseizoen toch?
Zijn garage kwam nooit onder het vriespunt, totdat een deur niet helemaal goed dicht bleek te zitten.
Afwegen van risico's brand vs waterschade welk is groter en duurder en wordt wel of niet door de verzekering vergoed.