Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 12 jun 2024 11:13 Ik heb een paar van dit soort ER spanblokjes gekocht om makkelijk nippels etc meerzijdig te bewerken:
Daar kijk ik ook met een schuin oog naar.. die dingen kunnen ook van pas komen in de Freesbank, en zelfs in de draaibank.
P1-Engineering schreef: 12 jun 2024 11:13 Als je een bepaalde hoek vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de +- 20° neem je zo'n vierkant en slijp of vonk je de hoek erin.
Kan... maar ik heb bedenk ik me nu , ooit een verdeelblokje gemaakt waar verschillende schijven met gaatjes achterop passen.. stom.. daar denk ik nu pas aan.. Ik kan dus ook een ER-Opname in een blok leggen, schijfje met gaatjes op de goede hoeken, en die over een pennetje laten vallen..

een verdeelapparaatje is natuurlijk wel het meest universele, misschien moet ik maar gewoon een Worm en Wormwiel ergens kopen, en dan eens wat in elkaar knutselen..met een Holle as waar ik spantangen in kan zetten, en eventueel ook machineklemmetjes..

Ergens een hoek aan slijpen/vonken.. daar heb ik ook wel aan gedacht.. heck!.. Frezen zou ook nog kunnen.. 't zou wel mooi zijn als ik dan ook iets kan verzinnen om niet voor elke rotatie opnieuw een referentiepunt te moeten zoeken.. maar dat zou kunnen door vantevoren op te meten wat de verschuiving van het werkstuk is, of om de vorm zo te maken dat het referentiepunt gelijk blijft.. iets om nog even uit te vogelen.

Ik ga daar de komende tijd nog even lekker diep over nadenken, er zijn ook nog wat andere spanspullen te bedenken voor andere werkstukken. (note to self: koop of maak een paar grotere Parallelklemmen, die dingen zijn hun gewicht in goud waard!)
Come and think of it!.. als ik nou eens een Parallelklem zou maken met een paar slobgaten in de "vaste bek", dan kan ik em zo op de tafel schroeven..!
ik ben ook nog van plan om een nieuwe opspantafel te maken, omdat het deel langs de X-as wat aan de korte kant is naar mijn smaak, en de gaten patronen op de X en Y as hebben een andere steek.. en dat maakt het ook weer lastiger om spanmiddelen te verzinnen die passen op beide delen van de opspantafel.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

25279

deze heb ik ook nog op mijn verlanglijstje staan, als je zoiets moet kopen, dan kost het je 1½ Jupitersvermogen.. vroeger veel met dit model gewerkt, de werkgever waar ik heb leren vonken had zo'n ding, meestal in gebruik op de mitsubishi DWC 200, en die was aanzienlijk groter dan de brother.. ik weet niet eens of die klem die we hadden wel in de bak van die "Vissekom" pastte..

PVA: even uitzoeken welke maten staal ik nodig heb, dan bestellen, ik denk dat ik vanwege de iets betere corrosiebestendigheid toch weer zal uitwijken naar een "goudgerand stukkie gereedschapstaal" de pengaten kan ik gewoon onder de kolomboor boren, een 2 mm ondermaats, en dan vonken, de contouren, zelfde laken een jurk.
Slobgaten "Beagle" ik er wel even in, 't boutgat voor de spanbout is ook niet bepaald spannend.
Mogelijk maak ik nog een blokje aan het eind zodat ik em kan ondersteunen met een magneetblok op de bodem van de bak
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

We hebben 2 van die klemmen maar als ik eerlijk ben vind ik ze vrij waardeloos... :mrgreen:
Kleine lage producten gaan goed maar als het 20-30mm hoog is hebben ze al snel te weinig klemkracht, zeker als je het voorgeschreven aanhaalmoment aanhoudt...

Kan zo snel even geen voorbeeld vinden maar de verticale klem met de korte vingertjes vind ik veel fijner, werkt zowel op dun als dik materiaal.
Zoiets maar dan zitten de vingers opgesloten zodat ze niet kunnen verdraaien:
Afbeelding

En dit type heeft mijn voorkeur:

Afbeelding

De basis hebben we van 3r, dacht eerst een aantal extra klemmen zelf te maken maar voor de prijs van het materiaal kan je ze bijna compleet bij Ali bestllen
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Afbeelding

Ja... met een Pallet eronder.. lekkerrrrrr.. 'k zou em dan wel een kwartslag moeten draaien, anders zit ie tegen de buitenwand van die "Vissekom" :lol:

Afbeelding

Jottum iets dergelijks ook wel mee gewerkt.. met name met zo'n zwaluwstaartrailtje dat je op je bed schroef, en dan alles erop klikt waar het je uitkomt.. , dat soort klemmetjes daar zit ik ook al met meer dan een schuin oog naar te loeren..
Ook wel fijn dat ie te "pendelen" is zodat je em haaks en vlak kan stellen.. dat is wel heel fijn van die dingen..
P1-Engineering schreef: 15 jun 2024 13:42 De basis hebben we van 3r, dacht eerst een aantal extra klemmen zelf te maken maar voor de prijs van het materiaal kan je ze bijna compleet bij Ali bestllen
Ja... ALi is gevaarlijk.. voor je het in de gaten hebt, mik je je winkelmandje vol.. 'k heb er onlangs ook een Magneetplaatje voor mijn Slijpbankje vandaan getoverd, nu inderdaad eens kijken naar wat spanspul voor de Brother, al heb ik ook al wat dingen zelf geknutseld van stukken staal die ik toch had liggen, met zo'n instelling van "we zien wel hoelang ze het uithouden.. "
P1-Engineering
Donateur

Ja het zwaluwstaart railtje en zo'n verstelbare klem is een mooie combi. Sinds kort een klein railtje op een granieten vlakplaat zitten, dan kan je het werkstuk daar al uitlijnen, loop je niet in de machine te klooien. En als je meerdere klemmen hebt kan je het volgende werkstuk al klaarzetten.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

P1-Engineering schreef: 16 jun 2024 16:22 Ja het zwaluwstaart railtje en zo'n verstelbare klem is een mooie combi. Sinds kort een klein railtje op een granieten vlakplaat zitten, dan kan je het werkstuk daar al uitlijnen, loop je niet in de machine te klooien. En als je meerdere klemmen hebt kan je het volgende werkstuk al klaarzetten.
Precies!.. Daarom kijk nu ook naar zo'n zwaluwstaart railtje.. nog niet kunnen vinden bij de afhaalchinees, maar inderdaad.. als je er één in de machine hebt, en één op een vlakplaat.. dan kun je de volgende klus voorbereiden.
Ik gebruik de Vlakplaat nu al regelmatig om onderdelen haaks en vlak in een parallelklem te zetten.. die knoop je dan op de tafel, en zet je met een kikkertje vast..
die methode bevalt me ook wel, dusdanig zelfs dat ik een ontwerpje gemaakt heb van een parallelklemmetje met een blok eraan met een slobgat, zodat ik em zo aan de tafel kan vastbouten.. dan hoef ik niet meer met kikkertjes te klooien..

25286

Veel meer dan dit hoeft het echt niet te zijn.. Ik heb de uitsneden bewust gemaakt.. dan kun je een stuk materiaal ook tussen de bekjes bewerken, dus een afgezaagd stukkie materiaal aan voor en achterkant afvonken.. zolang er maar minimaal 15 mm lengte is..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Arie Kabaalstra schreef: 10 jun 2024 20:48 .... dan heb ik dus een Piepklein Wormwielkastje nodig, wie weet er zoiets?

Ohja.. 't liefst wel met een holle as, zodat ik er spantangen in kan knopen.. :lol:
Afbeelding Centerhoogte 42.5 mm, 75 mm doorsnede van het tafeltje.. schattig..en niet te duur.. als ie binnen't jaar wegrot.. dan kopen we volgend jaar wel weer een nieuwe..

'k heb em net in mijn mandje gemieterd.. we zien em volgende week wel verschijnen...'k kan em met een listig klemstrippie of iets dergelijks wel op een Magneet-tafeltje in de werktank zetten, aan de zijkant, zodat het werk niet noodzakelijkerwijs 42.5 mm boven de tafel zweeft.. de bovenkop kan ik verstellen.. de onderkop niet.. en die komt niet zo hoog.. :P
P1-Engineering
Donateur

Zal eens kijken voor die railtjes, dat moet toch ook te krijgen zijn. Wat ze van 3R ervoor durven te vragen is bizar, €1200 voor stukje van 150mm.... :lol:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

P1-Engineering schreef: 20 jun 2024 22:43 Zal eens kijken voor die railtjes, dat moet toch ook te krijgen zijn. Wat ze van 3R ervoor durven te vragen is bizar, €1200 voor stukje van 150mm.... :lol:
Dat zou fijn zijn.. een kort zwaluwstaartje om er iets aan vast te knopen.. dat knetter ik zo in een blokkie staal.. da's verder niet zo spannend..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Helaas even een Terugvalletje.. Gisteren startte de machine op met een System Constant anders dan 0.. en dat is een indicatie van dat er ietts niet helemaal okselfris is.. ook, en dat was eigenlijk nog storender werkte de JogToets voor de Y+ (Die tevens dienst doet als Cursortoets) slechts zo nu en dan, en dan ook nog moeizaam.. lastig als je de machine naar een bepaald positie wilt joggen, nog vervelender als je wat in een Programma moet aanpassen..

Vanmiddag dus eerst die toets even beetgepakt, 'k heb het toetsenbord uit de oude machine in deze gemonteerd, en nu werkt dat in elk geval naar behoren.. maar dan.. die System Constant.. Ja.. als ik de machine Reset, dan komt ie wel weer normaal op, maar er staat NIETS meer in het geheugen, en ook de ingestelde waarden in het Command-Menu waren verdwenen.. 't is niet veel werk om de voeding op een waarde >0 te zetten, de Draaddikte in te stellen, de materiaaldikte in te stellen, de waterdruk, Jogsnelheid (Max!) en de Offsets H1 en H2, alsmede de grafische weergave weer aan te zetten..en de schaal in te stellen.. maar dat wil ik niet elke keer moeten doen.. ook lastig is het dat zodra je de machine uitzet, je programma's er ook uit liggen.. DUS.. Fluke uit de la getrokken.. en gemeten.. (ik had de bovenkap van de machine er toch nog afliggen vanwege het vervangen van het toetsenklavier), met Spanning op de machine: 4.4 V.. Da's keurigfijn en primagoed, maar als je de machine uitschakelt... dan blijft er van de 4.4 Volt maar 1.7 over.. 'k denk niet dat dat goed genoeg is.. en dat de ingetoetste programma's zoiets hebben.. met zo weinig spanning, blijven wij niet hangen!..

Er moet dus een BackUp Batterij in.. even zoeken welke dat moet zijn.. ja.. ik weet hoe ie eruit ziet.. een rond tonnetje met aan weerszijden een draadje, de + kant is Rood, de -Kant is zwart.. Straks even kijken of ik ergens een Merkje kan vinden.. eventueel kan ik proberen of die uit de oude machine nog fris genoeg is.. , dan kan ik weer even vooruit..Maar.. bedenk wel.. die dingen zijn inmiddels 39 jaar oud!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Even een Vraagje aan de "Vonkentrekkers" hier.. zo'n backupbatterij.. is dat een Oplaadbaar ding?.. 'k zal zo even zien dat ik een Fotootje kan maken van dat ding.. maar zoals gezegd, 't is een tonnetje met een draad aan weerskanten, ene kant is rood, andere is zwart..

met de machine ingeschakeld meet ik 4.4 Volt, met de machine uit 1.7.. mijn gedachtengang is: Zoek een batterij met vergelijkbare specificaties, knip de oude eruit, soldeer een paar draadjes aan de oorspronkelijke aansluiting, en hang daar een nieuwe batterij in.. Gaat dat lukken?

Ik ga zo nog even precies kijken wat voor batterij het is..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lijkt het op iets wat hier tussen staat?

https://www.akku-shop.nl/nl/batterijen/ ... rijen/?p=1

Ik zou hem uitpakken en kijken wat er in zit, wat ik tot nu toe ken zijn allemaal nicad accus. Maar ik kan me voorstellen dat er ook wel lithium batterij in zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Afbeelding

Hier lijkt ie wel op.. alleen heeft ie een draad aan elk einde, maar dat mag geen bezwaar zijn.. de Soldeerpook is geduldig..
Volgens Victor Brinkman (Van EDM Service, waar mijn Brother vandaan komt) zit er in dat Batterijtje een stapeltje Knoopcellen (hij heeft er eens een opengemaakt, lang geleden)..

'k ben net naar de werkplaats gegaan.. en mijn Telefoon in het vriesvak tussen de Kipkorn en de Gehaktballen laten liggen.. :roll: Nu gaat ie wel mee.. 'k ben rond etenstijd weer terug.. dan gooi ik even een footootje online..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Zo... ben ik weer..

25698

Dat is de battery die er nu inzit.. 3.6 V, 50 mAh.. Waarom eigenlijk geen 5 cAh?, maar goed..

Als ik op Internet zoek.. dan vind ik onder andere Deze:

Afbeelding

Want de YUASA 3-51FT-P wordt niet meer gemaakt blijkbaar.. 't enige verschil dat ik zo zie, is dat de Capaciteit van deze batterij geen 50, maar 80 mAh is.. dat kan neem ik aan geen kwaad?.. dan moesten we er maar zo eentje bestellen.. (ik zit er tevens aan te denken, om een Batterijhoudertje te printen, en daarin een paar klemmetjes te maken, zodat ik deze batterij er gewoon in kan prikken.. (is dat een goed idee?.. of zien de experts hier beren op de weg?
Plaats reactie