Daar kijk ik ook met een schuin oog naar.. die dingen kunnen ook van pas komen in de Freesbank, en zelfs in de draaibank.P1-Engineering schreef: 12 jun 2024 11:13 Ik heb een paar van dit soort ER spanblokjes gekocht om makkelijk nippels etc meerzijdig te bewerken:
Kan... maar ik heb bedenk ik me nu , ooit een verdeelblokje gemaakt waar verschillende schijven met gaatjes achterop passen.. stom.. daar denk ik nu pas aan.. Ik kan dus ook een ER-Opname in een blok leggen, schijfje met gaatjes op de goede hoeken, en die over een pennetje laten vallen..P1-Engineering schreef: 12 jun 2024 11:13 Als je een bepaalde hoek vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de +- 20° neem je zo'n vierkant en slijp of vonk je de hoek erin.
een verdeelapparaatje is natuurlijk wel het meest universele, misschien moet ik maar gewoon een Worm en Wormwiel ergens kopen, en dan eens wat in elkaar knutselen..met een Holle as waar ik spantangen in kan zetten, en eventueel ook machineklemmetjes..
Ergens een hoek aan slijpen/vonken.. daar heb ik ook wel aan gedacht.. heck!.. Frezen zou ook nog kunnen.. 't zou wel mooi zijn als ik dan ook iets kan verzinnen om niet voor elke rotatie opnieuw een referentiepunt te moeten zoeken.. maar dat zou kunnen door vantevoren op te meten wat de verschuiving van het werkstuk is, of om de vorm zo te maken dat het referentiepunt gelijk blijft.. iets om nog even uit te vogelen.
Ik ga daar de komende tijd nog even lekker diep over nadenken, er zijn ook nog wat andere spanspullen te bedenken voor andere werkstukken. (note to self: koop of maak een paar grotere Parallelklemmen, die dingen zijn hun gewicht in goud waard!)
Come and think of it!.. als ik nou eens een Parallelklem zou maken met een paar slobgaten in de "vaste bek", dan kan ik em zo op de tafel schroeven..!
ik ben ook nog van plan om een nieuwe opspantafel te maken, omdat het deel langs de X-as wat aan de korte kant is naar mijn smaak, en de gaten patronen op de X en Y as hebben een andere steek.. en dat maakt het ook weer lastiger om spanmiddelen te verzinnen die passen op beide delen van de opspantafel.

Centerhoogte 42.5 mm, 75 mm doorsnede van het tafeltje.. schattig..en niet te duur.. als ie binnen't jaar wegrot.. dan kopen we volgend jaar wel weer een nieuwe..