Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TestCase

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door TestCase »

Sven schreef: 29 mei 2024 09:27 Zomaar een breingolf:

Is het een optie om voor de echt koude dagen een diesel heatertje toe te voegen aan de WP?
Als je er van uit gaat dat een wp soms maar 3500 watt maakt dan geeft een 2 kw heater wel heel veel warmte extra.

Interessante gedachtengang. Ik dacht deze winter in dezelfde lijn.

Ken je die zonneboilers? Warm water door de zon erop te laten schijnen. Ik heb een groot raam op het zuiden en zelfs in de winter als het vriest is het verschil duidelijk merkbaar met zon erop of geen zon erop.

Bruikbaar warm water met de zon alleen in de winter zal hier, in onze streken, een inefficiënte oefening worden. Maar wat als je een koelmiddel door die zonnebak stuurt (de koude kant van je WP)? Propaan bijvoorbeeld, want daar startte dit draadje mee.

Ik denk ook dat het niet zo nauw komt met die bak (vaccuum etc.), iedere extra joule die je kunt afvangen is er één. Een miljoentje of zo en je hebt al 1/3 kilowatje extra warmte aan je systeem toegevoegd...

Het is maar een idee. Daar zou je de wiskunde eens op los moeten laten, kwestie van te weten wat je kan verwachten en hoe groot die bak moet worden voor wat je wil bereiken.

Ik heb geen zonnepanelen of andere goedkope stroom, dus daar stopte het rekensommetje voor mij, te duur. Hout doe ik zelf af, diesel kost me een euro voor 30MJ, propaan in flessen zowat 3€ voor 50MJ maar dat lukt veel goedkoper als je het een beetje weet aan te pakken. Dit ook voor de vergelijking met een kilo 'methaan van de distributie' (laten we het op 55MJ houden). Als ik mijn afrekening uittel in energie eenheden en wat ze moeten kosten, blijkt dat 'methaan van de distributie' al bijna zo duur is als een niertransplantatie. Die 3€ voor een kilo propaan is goedkoop in vergelijking, maar in feite gewoon al een woekerprijs.

Als er hier ooit zonnepanelen (of een windgeneratortje) komen, wordt het misschien wel rendabel.

Dat idee van die generator vind ik zo gek nog niet. Zeker niet in combinatie met zonnepanelen (en windgeneratie) en een opslag mogelijkheid, waar die generator de pieken opvangt en de momenten dat er heel weinig geproduceerd wordt. De warmte die van dat motortje afkomt, hou je natuurlijk in huis of dump je in je huis. Maar dat is allemaal van een heel andere orde en voor de meeste mensen niet bepaald haalbaar, me dunkt.
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Zie het spul gewoon als meertjes met water in een berggebied en pompen om het omhoog te pompen. Als je het zo bekijkt dan kom je er al gauw achter dat je nog extra zaken nodig hebt....

Meertje halverwege de berg (je plaatcollector) vult met water afhankelijk van de regen (je zoninstraling). De pomp pompt dat omhoog naar je woonplaats bovenop de berg (je warmtepomp).
Als jij dan bovenaan 200 liter water nodig hebt en het heeft maar 100 liter geregend, dan heb je een probleem. Dat water komt niet simsalabim ergens vandaan, en zo ook de energie die de koude kant van de WP in moet.

Wat je dus wil bereiken is dat er van die 200 liter die je nodig hebt er 100 uit het meertje halverwege de berg komen (want minder energie nodig om op te pompen) en de andere 100 zal dan toch maar helemaal uit het riviertje in het dal moeten komen (de koude buitenlucht).

Dat doen met 1 pomp is niet triviaal. En uiteindelijk ook niet zo heel zinvol, want je kunt net zo goed bovenop de berg een vijver graven en daar regenwater in collecteren (extra ramen in je huis, kachel binnenzetten)

En voor de rest: eigen zonnestroom kost vrij pessimistisch bekeken iets van 1,3 cent/MJ, aardgas 3,5 cent/MJ en die 3€/kg propaan van jou 6 cent/MJ. Er vanuit gaande dat het aardgas en propaan in een condenserende ketel opgestookt worden anders is het duurder.

Dus hoezo 'zonnepanelen te duur'?

Minpuntje is wel dat die panelen altijd te veel of te weinig energie produceren en nooit precies genoeg.
Tweede minpuntje is dat de energie-industrie ons langzaam aan het koken is. Elke keer een graadje erbij zodat het niet teveel opvalt. Energiemaatschappijen beginnen voorzichtig met extra kosten te rekenen, als dat goed gaat kunnen er ook wel een paar procentjes meer bij. En netbeheerders denken 'als zij dat mogen dan mogen wij het ook' dus die zijn aan het opwarmen met 'vroeger was het verschil een grote of een kleine TV dus dat kon wel met 1 tarief, tegenwoordig zijn de verschillen groter, dus wij moeten eigenlijk ook extra geld gaan rekenen aan mensen met panelen en elektrische autos'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Zo'n verwarming met een dieselkacheltje lijkt me een alternatief voor het aanhouden van gas bij een hybride ketel of elektrisch bijverwarmen.

Maar wat Dabit schrijft snijdt zoals gewoonlijk hout.
Het aan de WP voeren van de warmte van de verbranding van diesel zal lastig zijn als je ook een goed rendement wil halen.
En voor die paar dagen dat je het nodig hebt is het vast de moeite niet.

Het elektrisch bijverwarmen zit meen ik al ingebouwd in de WP, dus daar hoef je geen extra moeite voor te doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bij mij (4kW warmtepomp) zit er 3x2kW bij verwarming in. Naar keuze over diverse groepen te verdelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TestCase

Bericht door TestCase »

DaBit schreef: 30 mei 2024 10:53 Als jij dan bovenaan 200 liter water nodig hebt en het heeft maar 100 liter geregend, dan heb je een probleem. Dat water komt niet simsalabim ergens vandaan, en zo ook de energie die de koude kant van de WP in moet.
Inderdaad, zover ben ik mee.
Maar als ik nou de oppervlakte van dat middel-meertje verdubbel, dan kom ik toch aan 200 liter water, alle andere omstandigheden gelijk?

DaBit schreef: 30 mei 2024 10:53 En voor de rest: eigen zonnestroom kost vrij pessimistisch bekeken iets van 1,3 cent/MJ, aardgas 3,5 cent/MJ en die 3€/kg propaan van jou 6 cent/MJ. Er vanuit gaande dat het aardgas en propaan in een condenserende ketel opgestookt worden anders is het duurder.
Mij moet je niet overtuigen dat je die hydrocarbons beter gewoon in de fik steekt en verder de natuur gewoon laat doen wat ze doet om ons die hydrocarbons te leveren..

Ik vind het wel positief dat eigen opgewekte stroom, nominaal gezien toch, zo goedkoop is t.o.v. gekochte stroom. Maar anderzijds negatief omdat het de compleet scheefgegroeide situatie in energie-land en de rest van de samenleving zo pijnlijk bloot legt.

Stroom heeft me het afgelopen jaar iets meer dan 12 cent/MJ gekost.
Aardgas is me vlotjes over die 3,5 cent/MJ van jou gegaan, maar in elk geval goedkoper dan die 6 cent/MJ voor propaan. Dit zijn dan 10 kg flessen. Met wat, laten we zeggen, minder-legale methoden krijg je dat richting de 2 cent/MJ. Nog steeds te duur wat mij betreft en gewoon woekerwinsten voor zeer onfrisse luitjes die een zeer doordringende uien-geur met zich meedragen.

In absolute termen is dat een factor 10 voor elektriciteit. Dat begint al te tellen. Maar ik verbruik te weinig om het voor mij de investering waard te maken.

Ik heb geen zonnepanelen, die zou ik moeten kopen en op mijn dak laten leggen (nee, ik kruip daar zelf niet meer op omdat ik ondertussen waarschijnlijk sneller beneden ben dan boven), en daar zou ik volgens Mr. Google goed 5.000 eurootjes voor moeten neertellen. Dat is een pak meer dan mijn elektriciteitsrekeningen van de afgelopen 10 jaar bij elkaar opgeteld. Maar die 5000 € zou wel eens een pak minder kunnen zijn dan de rekeningen van de komende 10 jaar.

Stroom van mijn (benzine)generatortje kost me 25 cent/MJ, en dan is de warmte voor de mussen.
Dat generatortje kan alle verbruik dekken dat ik op een piekmoment nodig zou kunnen hebben.
Daar hoef ik geen investering van 5000 € (of meer?) voor te doen en dat ding trek ik aan de gang wanneer ik stroom nodig heb zonder op de zon hoeven te wachten. 's Nachts werkt dat exact hetzelfde als door de dag.
Als ik nou in de winter die warmte kan recupereren, wordt het wel interessant. Ik voel een projectje aankomen...

DaBit schreef: 30 mei 2024 10:53 Minpuntje is wel dat die panelen altijd te veel of te weinig energie produceren en nooit precies genoeg.
In mijn situatie zou ik met 10 paneeltjes ruim toekomen, zelfs op een bewolkte dag in de winter als ik mag geloven wat ik lees.
Maar, ik ben niet geïnteresseerd om de overschot op het net te dumpen en niet geïnteresseerd om de vaste kosten van een aansluiting te blijven betalen.

En daar wringt het schoentje, (((zij))) gaan even bepalen wanneer en wat je met je eigen stroom gaat doen. Wie dit vergezocht vindt, moet eens objectief de mogelijkheden van die digitale meter, die we zo agressief opgedrongen krijgen (hier in BE toch, maar NL zal wel niet achterblijven), eens nagaan.

Aansluiting opzeggen, is een heel slecht idee. Het is een stok (weliswaar illegaal, maar dat zootje hoeft zich al heel lang niet meer aan de wet te houden) om een woning onbewoonbaar te verklaren.

Gratis stroom, min die investering dan, klinkt heel goed (en ik ben de eerste om zo veel mogelijk zelfredzaam te leven) maar de praktische kant van de zaak laat een ander beeld zien.
De investering in zonnepanelen zou ik op 10 jaar volledig terug verdienen, maar de kosten van de aansluiting op het net 'rekken' die termijn. Waar die termijn uitkomt, met alles wat (((ze))) nog uit hun mouw weten te schudden, kan geen mens zeggen. Misschien wordt die termijn wel langer dan de levensduur van je panelen... Het zou me niet verwonderen met zo'n zootje criminelen.

Apropos dat uit de mouw schudden, dat werkt maar net zo lang tot genoeg mensen, en dan vooral luid genoeg, zeggen: "rot eens lekker op met al die onzin en oplichterij".
Vandaar ook dat dat zootje criminelen zwaar gewapende, gemaskerde, zwarte overalls met speciale 'bevoegdheden' (lees straffeloosheid, oftewel laat je maar eens goed gaan in de misdaad, je wordt toch niet vervolgd, daar zorgen wij wel voor) in dienst heeft. (En ja, ik weet dat jullie hier meelezen en dat mijn woorden jullie niet in het minste storen. Maar dat rattenaren-rotzooi in onze gemeentehuizen is wel heel pijnlijk aan het ontwaken in een bedreigende situatie 'die ze niet hebben zien aankomen'. Nu zie ik zeer slecht, maar zo stekeblind ... enz.)

Nu ik toch weer aan het ranten geslagen ben, hier eentje om eens over na te denken m.b.t. de vorige paragraaf.

Afbeelding

Altijd teveel of te weinig en nooit precies genoeg? Bwah, technisch kunnen we dat perfect oplossen, zelfs als iedereen zijn dak heeft vol liggen. Misschien moeten we het dan draconisch aanpakken, maar het zijn altijd de dromers geweest die 'wonderen' gerealiseerd hebben. Wonderen die dan gewoon de norm werden en nog steeds worden.

Het probleem ligt heel ergens anders (zie rant, ook die van jou trouwens). En dat probleem groeit exponentieel omwille van een leger idioten en, letterlijk, mongolen die zichzelf als dromers verkopen zodat ze de bevolking met nachtmerries kunnen opzadelen.

DaBit schreef: 30 mei 2024 10:53 Tweede minpuntje is dat de energie-industrie ons langzaam aan het koken is. Elke keer een graadje erbij zodat het niet teveel opvalt. Energiemaatschappijen beginnen voorzichtig met extra kosten te rekenen, als dat goed gaat kunnen er ook wel een paar procentjes meer bij. En netbeheerders denken 'als zij dat mogen dan mogen wij het ook' dus die zijn aan het opwarmen met 'vroeger was het verschil een grote of een kleine TV dus dat kon wel met 1 tarief, tegenwoordig zijn de verschillen groter, dus wij moeten eigenlijk ook extra geld gaan rekenen aan mensen met panelen en elektrische autos'.
Zie mijn rant!

DaBit schreef: 30 mei 2024 10:53 Dus hoezo 'zonnepanelen te duur'?
Niks te duur.

We leven in een tijd waar iedereen als een koning zou kunnen leven, als we de vrije markt zouden laten spelen, en dieven en oplichters de bak in zouden smijten zoals het hoort.
In plaats daarvan hebben we ons geweldadig een plan-economie en een monetair systeem laten opdringen dat, in alle eerlijkheid, neerkomt op slavernij!

Afbeelding

Afbeelding

En eentje voor de zwarte (en groene, en blauwe) overalls zelf.

Afbeelding
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

TestCase schreef: 01 jun 2024 12:29 en daar zou ik volgens Mr. Google goed 5.000 eurootjes voor moeten neertellen.

Stroom van mijn (benzine)generatortje kost me 25 cent/MJ, en dan is de warmte voor de mussen.
Een klein benzine-aggregaat doet circa 450g benzine/kWh oftewel 1.6kWh uit een liter oftewel dik 30 cent/kWh bij een benzineprijs van 1,75/liter. En dan tel je niet mee dat die apparatuur ook geld kost en blijft kosten. Je aggregaat van 1500 euro moet elke 200 uur onderhoud hebben en na 2500-4000 uur is-ie wel klaar. Wat dat extra kost per MJ mag je zelf uitrekenen maar het is zeer zeker significant.

Oftewel: die 25 cent is wel erg rooskleurig voorgesteld.

Rooie diesel plus opgewerkte frituurolie en andere soorten olieen in een gekregen traaglopende diesel heeft nog enige kans van slagen kwa 'ik wek mijn eigen stroom op met een aggregaat', verder is het knap kansloos kwa kosten/baten.
Als ik nou in de winter die warmte kan recupereren, wordt het wel interessant. Ik voel een projectje aankomen...
Da's niet zo moeilijk. Pak iets vloeistofgekoelds en monteer een platen-WW ipv een radiator. Nog een extra warmtewisselaar op de uitlaat, en klaar. Met wat moeite moet 70% of meer van de energie in de brandstof gebruiken wel te doen zijn.
(((zij))) gaan even bepalen wanneer en wat je met je eigen stroom gaat doen.
Hier in NL ben ik achter de meter redelijk vrij om te doen wat ik wil, en volgens mij ben je dat in Belgie ook. Dus wat jij met je eigen stroom doet moet je zelf weten.
Die netaansluiting zal verder best verplicht zijn, dat krijg je als je ervoor kiest in een gebied te gaan wonen waar ook wegen naartoe lopen. Maar die kosten zijn best ver te drukken als je dat echt zou willen, althans in NL. Volgens mij heb je in NL nog de mogelijkheid tot een 1x10A voor iets van 120 euro per jaar en als je niks afneemt of teruglevert betaal je ook niks extras. Indien nodig kun je met zo'n kleine aansluiting alsnog 55kWh/dag afnemen overigens.

Oftewel, waar een wil is, is een weg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Precies. Energiebelasting of iets krijg je terug waardoor je aansluiting ineens iets oplevert ipv kosten maakt.

Enne, 70% uit brandstof halen dacht ik ook. Helaas komt er maar iets van 12-15% via het koelwater terug. Projectje uitlaat ww staat nog op todo list, helaas. Voorlopig geen tijd voor spielerij.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 jun 2024 17:40 Die netaansluiting zal verder best verplicht zijn, dat krijg je als je ervoor kiest in een gebied te gaan wonen waar ook wegen naartoe lopen.
Volgens mij niet verplicht, je kunt je laten afsluiten, nul kosten maar ook nul energie.

Afbeelding
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 02 jun 2024 09:41 Precies. Energiebelasting of iets krijg je terug waardoor je aansluiting ineens iets oplevert ipv kosten maakt.
Wat als je nou in 2024 minder dan €631,39 aan energiebelasting betaald hebt? Krijg je dan geld toe, of is de teruggave dan wat je betaald hebt?
Enne, 70% uit brandstof halen dacht ik ook. Helaas komt er maar iets van 12-15% via het koelwater terug. Projectje uitlaat ww staat nog op todo list, helaas. Voorlopig geen tijd voor spielerij.
Ja, het is nogal een oppervlak aan metaal dat ook, zeg, 90 graden word. Als je dan maar een paar kW aan het leveren bent dan is dat je grote verlies schat ik.
Ding in een container bouwen met veel isolatie... Scheelt ook in geluid.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

En in die container Sven zijn warmtepomp zetten 😀
TestCase

Bericht door TestCase »

DaBit schreef: 01 jun 2024 17:40 Een klein benzine-aggregaat doet circa 450g benzine/kWh oftewel 1.6kWh uit een liter oftewel dik 30 cent/kWh bij een benzineprijs van 1,75/liter.
Ja, ik zal ongeveer in die orde-grootte geteld hebben om aan die 25 cent te komen, die in mijn situatie trouwens correct is.
Maar waar in NL tanken jullie nog aan 1,75/liter? Iedere keer ik de grens over ga zie ik prijzen van 2€/liter en meer, en niet enkel op de autosnelweg.

Maar dat was nu net het punt. Een moment opname van wat de verschillende vormen van energie op dat moment kostten (dubbel T) om een vergelijking te maken.
En dan die landslijn nog buiten beschouwing gelaten, want geen zinnig mens heeft me ooit kunnen uitleggen waarom een liter benzine in NL 2€ moet kosten en 500 meter verder over die imaginaire lijn 1,5€.

Dat je dat ding moet kopen (ik ben de mijne uit een kelder gaan halen en die mensen waren blij dat ze ervanaf waren, gratis dus) en onderhouden en benzine moet voederen zat in die 5000€ die ik zou moeten neertellen voor zonnepanelen.

In die 5000€ zit ook de kost niet meegerekend (aan je panelen) van onderhoud of schade na een jaar of 10. Of een omvormer waar op een gegeven moment magische damp uit komt...
Dat benzine-aggregaatje kan ook de geest geven. En als je dan een nieuwe moet kopen omdat je jezelf in een situatie van maar 1 optie gebracht hebt, zou het wel eens klauwen vol met geld kunnen kosten. Met je zonnepanelen net zo.

Stroom aan 12 cent/MJ tel je ook de toekomstige stijgingen niet bij om op dit moment een vergelijking te maken. Wat zou een MJ stroom van de distibutie moeten kosten in 2030? Ik weet het niet, maar wat het ook zal zijn, mij zal het niet verrassen, gegeven wat we allemaal de revue al hebben mogen zien passeren.

En een dieselgenerator heb ik ook. Groot genoeg om heel de straat het licht te doen aanhouden, daarom staat dat ding daar maar te niksen, niet bepaald efficiënt voor mij alleen als ik geen grote verbruikers heb draaien (een kookplaat is in dit geval geen grote verbruiker). Zullen we nu de schaalvergroting erbij betrekken en nagaan wat het verschil in efficiëntie is? Mij niet gelaten, ik heb daar al wat over gezegd.
(Nog los van het feit dat ik een grote voorstander van diesel ben t.o.v. benzine, om meerdere redenen en over meerdere toepassingen heen.)

Maar eh, dat hebben we al, in kern-centrales, kolen-centrales, gas-centrales, enz.
Maar dat moet mij 12 cent/MJ kosten.

Het punt is dus:
waarom moet een liter benzine 2€ kosten als 20 cent/liter al een woekerprijs is?
waarom moet stroom van het net 12 cent/MJ kosten als 1 cent/MJ al een woekerprijs is?
waarom slaan zonnepaneel-eigenaars zich op de borst met een 1 cent/MJ kost als een nitwit die niet kan tellen, en bovendien amper Nederlands kan, gewoon kan beslissen dat dat morgen 10 cent/MJ gaat zijn?

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat zonnepanelen en andere energie-opwekking niet passen in een weldoordacht en robuust systeem van energie-zekerheid. Ik zeg dat de aanpak en de manier waarop de gewone man uitgemolken (en van zijn rechten gestript) wordt, verkeerd is.

Alles heeft zijn milieu impact, ook zonnepanelen en windmolens. Dat buiten beschouwing laten als je de vergelijking wilt maken, is simpelweg boerenbedrog en dient, wat mij betreft, een bepaalde agenda!

DaBit schreef: 01 jun 2024 17:40 Hier in NL ben ik achter de meter redelijk vrij om te doen wat ik wil, en volgens mij ben je dat in Belgie ook. Dus wat jij met je eigen stroom doet moet je zelf weten.
Sinds wanneer is een mens 'redelijk' vrij? Je bent ofwel vrij, ofwel niet! Als een vrouw zwanger is, is ze dan een beetje zwanger? Of 80% zwanger? Of 40% zwanger? Nee, ze is gewoon zwanger, of ze is gewoon niet-zwanger. Zo simpel is het, en er is geen enkele reden om het ingewikkelder te maken.

De tijd zal wel duidelijk maken hoe 'vrij' iedereen is in dit zonnepaneel-saga.

DaBit schreef: 01 jun 2024 17:40 Oftewel, waar een wil is, is een weg.
Die is er altijd, soms alleen niet zo goed zichtbaar.
En als die weg gebarricadeerd is, door ajuinen bijvoorbeeld, zal het een bijzondere wil vergen die niet velen gegeven is...
TestCase

Bericht door TestCase »

Wilt u weer aangesloten worden op het energienet? Dan moet u eerst een aantal zaken regelen.
Hoezo? Waarom?
De distributeur moet gewoon aansluiten. Punt. En niet afkomen met een lang nonsens-verhaal!
In ruil mag hij een REDELIJKE rekening sturen, die met plezier betaald wordt.

TestCase schreef: 01 jun 2024 12:29 Aansluiting opzeggen, is een heel slecht idee. Het is een stok (weliswaar illegaal, maar dat zootje hoeft zich al heel lang niet meer aan de wet te houden) om een woning onbewoonbaar te verklaren.
Plaats reactie