DaBit schreef: 30 mei 2024 10:53
Als jij dan bovenaan 200 liter water nodig hebt en het heeft maar 100 liter geregend, dan heb je een probleem. Dat water komt niet simsalabim ergens vandaan, en zo ook de energie die de koude kant van de WP in moet.
Inderdaad, zover ben ik mee.
Maar als ik nou de oppervlakte van dat middel-meertje verdubbel, dan kom ik toch aan 200 liter water, alle andere omstandigheden gelijk?
En voor de rest: eigen zonnestroom kost vrij pessimistisch bekeken iets van 1,3 cent/MJ, aardgas 3,5 cent/MJ en die 3€/kg propaan van jou 6 cent/MJ. Er vanuit gaande dat het aardgas en propaan in een condenserende ketel opgestookt worden anders is het duurder.
Mij moet je niet overtuigen dat je die hydrocarbons beter gewoon in de fik steekt en verder de natuur gewoon laat doen wat ze doet om ons die hydrocarbons te leveren..
Ik vind het wel positief dat eigen opgewekte stroom, nominaal gezien toch, zo goedkoop is t.o.v. gekochte stroom. Maar anderzijds negatief omdat het de compleet scheefgegroeide situatie in energie-land en de rest van de samenleving zo pijnlijk bloot legt.
Stroom heeft me het afgelopen jaar iets meer dan 12 cent/MJ gekost.
Aardgas is me vlotjes over die 3,5 cent/MJ van jou gegaan, maar in elk geval goedkoper dan die 6 cent/MJ voor propaan. Dit zijn dan 10 kg flessen. Met wat, laten we zeggen, minder-legale methoden krijg je dat richting de 2 cent/MJ. Nog steeds te duur wat mij betreft en gewoon woekerwinsten voor zeer onfrisse luitjes die een zeer doordringende uien-geur met zich meedragen.
In absolute termen is dat een factor 10 voor elektriciteit. Dat begint al te tellen. Maar ik verbruik te weinig om het voor mij de investering waard te maken.
Ik heb geen zonnepanelen, die zou ik moeten kopen en op mijn dak laten leggen (nee, ik kruip daar zelf niet meer op omdat ik ondertussen waarschijnlijk sneller beneden ben dan boven), en daar zou ik volgens
Mr. Google goed 5.000 eurootjes voor moeten neertellen. Dat is een pak meer dan mijn elektriciteitsrekeningen van de afgelopen 10 jaar bij elkaar opgeteld. Maar die 5000 € zou wel eens een pak minder kunnen zijn dan de rekeningen van de komende 10 jaar.
Stroom van mijn (benzine)generatortje kost me 25 cent/MJ, en dan is de warmte voor de mussen.
Dat generatortje kan alle verbruik dekken dat ik op een piekmoment nodig zou kunnen hebben.
Daar hoef ik geen investering van 5000 € (of meer?) voor te doen en dat ding trek ik aan de gang wanneer ik stroom nodig heb zonder op de zon hoeven te wachten. 's Nachts werkt dat exact hetzelfde als door de dag.
Als ik nou in de winter die warmte kan recupereren, wordt het wel interessant. Ik voel een projectje aankomen...
Minpuntje is wel dat die panelen altijd te veel of te weinig energie produceren en nooit precies genoeg.
In mijn situatie zou ik met 10 paneeltjes ruim toekomen, zelfs op een bewolkte dag in de winter als ik mag geloven wat ik lees.
Maar, ik ben niet geïnteresseerd om de overschot op het net te dumpen en niet geïnteresseerd om de vaste kosten van een aansluiting te blijven betalen.
En daar wringt het schoentje, (((zij))) gaan even bepalen wanneer en wat je met je eigen stroom gaat doen. Wie dit vergezocht vindt, moet eens objectief de mogelijkheden van die digitale meter, die we zo agressief opgedrongen krijgen (hier in BE toch, maar NL zal wel niet achterblijven), eens nagaan.
Aansluiting opzeggen, is een heel slecht idee. Het is een stok (weliswaar illegaal, maar dat zootje hoeft zich al heel lang niet meer aan de wet te houden) om een woning onbewoonbaar te verklaren.
Gratis stroom, min die investering dan, klinkt heel goed (en ik ben de eerste om zo veel mogelijk zelfredzaam te leven) maar de praktische kant van de zaak laat een ander beeld zien.
De investering in zonnepanelen zou ik op 10 jaar volledig terug verdienen, maar de kosten van de aansluiting op het net 'rekken' die termijn. Waar die termijn uitkomt, met alles wat (((ze))) nog uit hun mouw weten te schudden, kan geen mens zeggen. Misschien wordt die termijn wel langer dan de levensduur van je panelen... Het zou me niet verwonderen met zo'n zootje criminelen.
Apropos dat uit de mouw schudden, dat werkt maar net zo lang tot genoeg mensen, en dan vooral luid genoeg, zeggen: "rot eens lekker op met al die onzin en oplichterij".
Vandaar ook dat dat zootje criminelen zwaar gewapende, gemaskerde, zwarte overalls met speciale 'bevoegdheden' (lees straffeloosheid, oftewel laat je maar eens goed gaan in de misdaad, je wordt toch niet vervolgd, daar zorgen wij wel voor) in dienst heeft. (En ja, ik weet dat jullie hier meelezen en dat mijn woorden jullie niet in het minste storen. Maar dat rattenaren-rotzooi in onze gemeentehuizen is wel heel pijnlijk aan het ontwaken in een bedreigende situatie 'die ze niet hebben zien aankomen'. Nu zie ik zeer slecht, maar zo stekeblind ... enz.)
Nu ik toch weer aan het ranten geslagen ben, hier eentje om eens over na te denken m.b.t. de vorige paragraaf.
Altijd teveel of te weinig en nooit precies genoeg? Bwah, technisch kunnen we dat perfect oplossen, zelfs als iedereen zijn dak heeft vol liggen. Misschien moeten we het dan draconisch aanpakken, maar het zijn altijd de dromers geweest die 'wonderen' gerealiseerd hebben. Wonderen die dan gewoon de norm werden en nog steeds worden.
Het probleem ligt heel ergens anders (zie rant, ook die van jou trouwens). En dat probleem groeit exponentieel omwille van een leger idioten en, letterlijk, mongolen die zichzelf als dromers verkopen zodat ze de bevolking met nachtmerries kunnen opzadelen.
Tweede minpuntje is dat de energie-industrie ons langzaam aan het koken is. Elke keer een graadje erbij zodat het niet teveel opvalt. Energiemaatschappijen beginnen voorzichtig met extra kosten te rekenen, als dat goed gaat kunnen er ook wel een paar procentjes meer bij. En netbeheerders denken 'als zij dat mogen dan mogen wij het ook' dus die zijn aan het opwarmen met 'vroeger was het verschil een grote of een kleine TV dus dat kon wel met 1 tarief, tegenwoordig zijn de verschillen groter, dus wij moeten eigenlijk ook extra geld gaan rekenen aan mensen met panelen en elektrische autos'.
Zie mijn rant!
Dus hoezo 'zonnepanelen te duur'?
Niks te duur.
We leven in een tijd waar iedereen als een koning zou kunnen leven, als we de vrije markt zouden laten spelen, en dieven en oplichters de bak in zouden smijten zoals het hoort.
In plaats daarvan hebben we ons geweldadig een plan-economie en een monetair systeem laten opdringen dat, in alle eerlijkheid, neerkomt op slavernij!
En eentje voor de zwarte (en groene, en blauwe) overalls zelf.