Ik wil de frees gaan gebruiken om negatiefmallen te frezen voor mijn modelvliegtuigen. De specificaties (eisen) waar ik aan zit te denken zijn het volgende:
Werkgebied
x-as: > 750 mm --> ideaal 1200 mm
y-as: > 250 mm
z-as: tussen de 100 mm en 120 mm
Werksnelheid
x & y > 3000 mm/min
Nauwkeurigheid
~0.01 mm in allerichtingen (x,y,z)
Geluid
zo stil mogelijk
Massa
< 150 kg
Afmetingen
ca. 1500 x 700 x 500 mm
Budget
max. 4500 Euro
Het dilemma waar ik mee zit is het volgende: zelf ontwerpen en laten maken of machine in China kopen ?
Voordelen zelfontwerpen en laten bouwen:
- zelf ontwerpen lijkt mij zeer leuk en leerzaam
- het mechanische gedeelte zal ik wel uitkomen (hoewel ik een aardig roestige werktuigbouwer ben
- het ontwerp kan volledig voldoen aan alle eisen
- je weet wat je ontwerpt en koopt dwz de geleidingen, spindel, lagerblokken, bed constructie, materiaal keuze kies jezelf en je hebt volledige controle over de uieindelijke kwaliteit
Nadelen
- er gaat veel tijd in zitten (maar dat is relatief, want het is hobby / vrije tijd besteding)
- misschien is het eindresultaat uiteindelijk toch niet wat je ervan had verwacht (ontwerp fouten, verkeerde materiaal keuze)
- ik heb zeer beperkte mogelijkheden om het eea te maken, dus ik zal veel moeten laten maken, het wordt daarom denk ik niet goedkoper
Voordelen machine kopen
- je hebt een kant en klare machine en kant direct aan de slag met frezen
- als je hem in China koopt kan je hem bijna niet zelf maken voor die prijs
Nadelen
- je weet nooit wat je krijgt (als je hem in China koopt)
- je moet zelf alles nalopen en verbeteren daar waar nodig
- de machine voldoet net niet aan je ideale eisen pakket
Kortom een lang verhaal en ik ben er duidelijk nog niet uit.
Bijgaand een foto van de Chinese machine (USD 2300 - 2500 inclusief CIF transport naar R'dam)
en dit is een voorbeeld van een machine die heel dicht in de buurt komt wat ik zou willen ontwerpen:
Cheers
Bart