een paar leuke tips....
Moderator: Moderators
Re: een paar leuke tips....
je meet een gedeelte, maar wel steeds in vaste verhouding
maar welk gedeelte, hmm, dat durf ik even niet met zekerheid te zeggen (1/3 ?)
maar persoonlijk zou ik voor deze toepassing ws de voorkeur geven aan een wijzermeter
een klein (paneel) draaispoelmetertje metertje over een shuntweerstand of een stroomspoel
maar welk gedeelte, hmm, dat durf ik even niet met zekerheid te zeggen (1/3 ?)
maar persoonlijk zou ik voor deze toepassing ws de voorkeur geven aan een wijzermeter
een klein (paneel) draaispoelmetertje metertje over een shuntweerstand of een stroomspoel
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- Arendjan1959
- Contacteer:
Wat er uit de vfd komt moet er ook in, dus als je voor de vfd meet ivm frequentie vervuiling aan de uitgang geeft dit nog steeds goed weer wat het opgenomen vermogen is van de spindelmotor.
Het op genomen vermogen van de vfd is denk ik te verwaarlozen.
Plus het voordeel, dat je een simpel metertje kan kopen zoals in de link. Voor de vfd heb je gewoon een enkele fase.
Ik zou er wel 1 kopen met een ring spoel of een shunt, constant een stroom door de meter vind dat Chineesje niet leuk.
Het op genomen vermogen van de vfd is denk ik te verwaarlozen.
Plus het voordeel, dat je een simpel metertje kan kopen zoals in de link. Voor de vfd heb je gewoon een enkele fase.
Ik zou er wel 1 kopen met een ring spoel of een shunt, constant een stroom door de meter vind dat Chineesje niet leuk.
- Arendjan1959
- Contacteer:
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Geeft niet..... maar mijn VFD zit toch ook aan 3 fases op 380 volt? Werkt het dan wel om maar 1 fase te meten?Arendjan1959 schreef:Sorry ging dubbel
Ik denk dat Andre zijn VFD met 3 fasen voedt.
5,5 kW (toch?) wordt anders toch lastig..
edit: oeps, ik was te laat
edit: oeps, ik was te laat
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Inderdaad, 5.5 kW 3 fases....Dingenman schreef:Ik denk dat Andre zijn VFD met 3 fasen voedt.
Terminals 42 and 45:
Programmable analog or digital
outputs for indicating output
frequency, input reference, output
current and output torque. The
analog signal is 0 to 20 mA or 4 to
20 mA at a maximum of 470 W. The
digital indication can be of
operational status, or alarm or
warning. The digital signal is 24 V
DC at a minimum 600 W. See
parameters 407 and 408.
Stukje uit een willekeurige Danfoss handleiding.
Waarom kijk je niet even in de handleiding van jou VFD.
Ben zelf nog nooit een VFD tegengekomen die deze mogelijk niet had.
Juiste parameter instellen, amperemeter aansluiten (wel in serie met een weerstandje uiteraard) en klaar.
Laatst gewijzigd door Linki op 06 mar 2016 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Over de neutrale geleider gaat er geen stroom lopen als die motor op 3x400V is aangesloten (of enkel iets marginaal voor de sturing of zo). Dus het heeft geen zin om daar een metertje op aan te sluiten.
Als je iets wil meten moet het dus over 2 fasen aangesloten worden, maar dan moet het metertje ook 400V verdragen.
Als je iets wil meten moet het dus over 2 fasen aangesloten worden, maar dan moet het metertje ook 400V verdragen.
When it fits stop using the hammer.
In Belgie hebben ze niet overal ene "neuter" kwam ik pas geleden achter. 
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
- Arendjan1959
- Contacteer:
Vermogen meten in een driefase systeem kan je al doen door de stroom in 1 fase te meten.
Theoretisch kun je dit met met de netspanning vermenigvuldigen, om een opgenomen vermogen weer te geven.
Een echte vermogensmeter meet wel de net-spanning en rekend daar mee. Dit is nodig omdat bij zware net-belasting de spanning wel eens wil inzaken.
Voor ons gebruik is echter alleen een stroommeter voldoende. evt met een shunt.
Zodra de stroom oploopt wordt het opgenomen vermogen meer, of bv een frees loopt vol of raakt versleten
Theoretisch kun je dit met met de netspanning vermenigvuldigen, om een opgenomen vermogen weer te geven.
Een echte vermogensmeter meet wel de net-spanning en rekend daar mee. Dit is nodig omdat bij zware net-belasting de spanning wel eens wil inzaken.
Voor ons gebruik is echter alleen een stroommeter voldoende. evt met een shunt.
Zodra de stroom oploopt wordt het opgenomen vermogen meer, of bv een frees loopt vol of raakt versleten
- audiomanics
- Donateur
- Contacteer:
Is dit wat voor je? http://www.ebay.com/itm/Versatile-Din-R ... Sw7aBVG5y-andrefc101 schreef:Ik zou graag het opgenomen amperage van mijn 3 fases 380 volt spindelmoter zien..... is daar een manier voor?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Heel juist, vooral rond Brussel kom je nog wel eens 3x230V tegen. De nieuwe aansluitingen krijgen dan enkel fase in 64A.zeeschuim schreef:In Belgie hebben ze niet overal ene "neuter" kwam ik pas geleden achter.
De 'neuter' ligt daar verbonden aan de aarding. Spanning meten tussen aarding en fase geeft iets van 120V.
En er was eens, heeeel lang geleden, toen de dieren nog konden praten, een normale netspanning in huis van 110V. Ik vermoed dat een 3 fasen aansluiting toen 3x220V+N was.
When it fits stop using the hammer.
ik meet in Brussel 135 volt van fase naar aarde en 220 volt tussen twee fase. Er werd een trafo aangerukt en er tussen geschroefd en daar was "het licht" in de vorm van 3 fase en een blauwe nul.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Pak nou gewoon die aansluitingen van de VFD die bedoeld zijn om een metertje op aan te sluiten, dan heb je ook geen gevaar met netspanningen die je bij een Shunt zo maar krijgt. En stroomspoel om de aansluitdraad(en) zou ook nog kunnen.
En ja, met RS485, of Modbus of welk ander protocol je gebruikt, ook daar kan het uitgehaald worden blijft wel de vraag of je software pakket dat ondersteunt.
Maar een metertje (met een blauwe schaalverlichting) lijkt me wel leuk, weer wat meer kerstboom op de machine.
En ja, met RS485, of Modbus of welk ander protocol je gebruikt, ook daar kan het uitgehaald worden blijft wel de vraag of je software pakket dat ondersteunt.
Maar een metertje (met een blauwe schaalverlichting) lijkt me wel leuk, weer wat meer kerstboom op de machine.