een paar leuke tips....

Moderator: Moderators

audiomanics
Donateur
Contacteer:

een paar leuke tips....

Bericht door audiomanics »

Sinds ik zo'n powermetertje (als deze: http://www.ebay.com/itm/AC-80-260V-LCD- ... SwpDdVW0JG aan mijn stopcontact heb hangen zie ik keurig wat mijn machine verbruikt.. en dat is best wel weinig... gemiddeld slechts 200W!
Maar nu komt het leuke.. Als ik aluminium frees met een nieuw 1/8" 2 flute freesje op 1000mm/min 0,5mm diep is het verbruik ongeveer 170W en bij vol door het materiaal gaan is dat iets van 190W.. Als het freesje een beetje aan zijn eindje loopt zie ik dat vermogen richting 300W gaan.. Bij 350W ofzo begint hij vol te lopen en bramen te maken.. Aan het vermogen kan ik dus zien hoe makkelijk het freesje door het materiaal gaat en wanneer ik 'm moet gaan vervangen.. Handig zo'n metertje.
Nu heb ik zo'n "bot" freesje een goed bekeken onder de microscoopcamera en zag eigenlijk alleen dat er op bepaalde plaatsen een soort beschadiging zat.. tenminste zo leek het... Ondanks de koelolie was er kennelijk toch wat aluminium aan het freesje blijven plakken..
En zodoende de volgende tip: dat freesje heb ik even een paar uur in de gootsteenontstopper gelegd (van HG) en zag het vrijwel direct wit worden.. de aluminium was aan het oplossen.. Na het badje was het freesje weer brandschoon en het vermogen kwam weer uit op slechts 170 Watt.. Zo bleek het "botte freesje weer als nieuw te zijn..
Ik gooi mijn freesjes en boortjes nu dus even een uurtje in ce caustic-soda.. even goed afspoelen onder de kraan en ze gaan weer als de brandweer..
Doe er mee wat je wil, maar voor mij werkt het..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: een paar leuke tips....

Bericht door DaBit »

Ik doe het ook als ze goed volgekoekt zijn; als je dan het alu eruit krabt brokkelt het VHM af.
Ik gebruik overigens gewone goedkope caustic soda in korrelvorm. Paar euro voor 500 gram. Ook ideaal voor echt goed ontvetten, elektrolytisch ontroesten, aanetsen aluminium vlak voor anodiseren of lakken, etc.

Ten overvloede een waarschuwing: het is geen vriendelijk spul voor mensenhuid, die caustic soda. Koud in beperkte concentratie krijg je glibberige vingers, warm in hoge concentratie ben je niet snel genoeg en doet het lang en veel zeer. Wat het met oogjes doet wil ik niet weten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
audiomanics
Donateur
Contacteer:

DaBit schreef:Ten overvloede een waarschuwing: het is geen vriendelijk spul voor mensenhuid, die caustic soda.
Ja, ik pak ze ook altijd uit het bakje met zo'n plastic pincetje. Je kan er ook vlees mee oplossen.. duurt even maar van je schoonmoeder vind je na een week in een bak causticsoda niets meer terug..(volgens mij.. nog niet geprobeerd ;-) )
Kees
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

duurt even maar van je schoonmoeder vind je na een week in een bak causticsoda niets meer terug..(volgens mij.. nog niet geprobeerd ;-) )
Kee
Valt tegen ;) zie aflevering van Mythbusters waarin ze een varken proberen te laten verdwijnen. Zelfs met een katalysator (wat dat precies was vertellen ze er niet bij) wilde het oplossen nog steeds niet heel best lukken na een poosje.

Op gegeven moment is het proces op en zit je met een bak vol drab en een half onopgelost varken ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij los je aluminium ook wel in gewone soda met heet water op. (moet je niet in een aluminium pannetje doen) Duurt misschien iets langer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesk
Donateur

Bericht door keesk »

Hoe heb je die meter aangesloten Kees?
Zit hij tussen je spindel of meet je gewoon het totaal opgenomen vermogen?

KeesK
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Die meter zit direct achter het stopcontact. De hele machine, inclusief computer en monitor hangt daaraan.. Wel te vermelden dat mijn thinclient en monitor zo'n 36 W daarvan verbruiken.

Kees
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Ik zou graag het opgenomen amperage van mijn 3 fases 380 volt spindelmoter zien..... is daar een manier voor?
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Kan je dat niet met RS485 uit je VFD punniken?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

hainjedaf schreef:Kan je dat niet met RS485 uit je VFD punniken?
Misschien wel...... geen idee of dat kan en hoe dat moet bij een Danfoss VFD.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

op mijn VFD kon ik dat op m'n pendant aflezen, via mod-bus
nu niet meer omdat ik door div. redenen moest downgraden naar 0-10V sturing

maar, je zou een of andere stroom-meter in 1 vd aanvoerleidingen kunnen zetten
ws het best voor de de VFD want de uitgang geeft allerlei rommel mee die de meter in de war kunnen sturen

met een beetje goed nadenken en opletten zou er ook zo'n tussensteekmeter voor kunnen nemen, ja, zo'n 1 fase ding met een normale schuko aansluiting
andrefc101
Donateur
Contacteer:

keesfrees schreef:met een beetje goed nadenken en opletten zou er ook zo'n tussensteekmeter voor kunnen nemen, ja, zo'n 1 fase ding met een normale schuko aansluiting
De amperage meten op 1 fase voor de vfd bedoel je?
keesfrees

Bericht door keesfrees »

ja
je ziet dan niet de juiste waarde, maar dat geeft niet
andrefc101
Donateur
Contacteer:

keesfrees schreef:ja
je ziet dan niet de juiste waarde, maar dat geeft niet
Die snap ik ff niet, dan heeft het toch geen meerwaarde, ik wil juist graag weten hoeveel ampere mijn machine (precies) verbruikt tijdens het verspanen.
Plaats reactie