CNC freesmachine voor licht freeswerk ?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

icekiller
Contacteer:

Re: CNC freesmachine voor licht freeswerk ?

Bericht door icekiller »

DaBit schreef: - Spindels lageren met Chinese lagerblokjes aan 1 kant. Andere kant wat je aan kunt komen of desnoods een kunststof blokje als glijlager.
eh? :) een kant gewoon ondersteunen door een lager (608zz ) en andere kant rechtstreeks aan de motor gaat ook al shet echt moet.. maar dan zou ik toch opperen voor een tussen stuk waar er 2x 608zz in zit.. of de vertrouwde bk12/bf12 constructie..
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

icekiller schreef: eh? :) een kant gewoon ondersteunen door een lager (608zz ) en andere kant rechtstreeks aan de motor gaat ook al shet echt moet..
Tuurlijk gaat dat. Maar in zo'n 608ZZ lager zit iets axiale speling en je moet een blokje maken of kopen waar-ie inpast. Wat kost je dat? 5 euro alles bij elkaar? En dan heb je een constructie die niet netjes circeltjes kan maken zonder grappen en grollen, en dat wil je echt wel ook al denk je nu van niet. Je wil ook dat het spul zodanig nauwkeurig is dat meerdere gefreesde delen gewoon soepel in elkaar passen, ook al denk je nu van niet. Dus een afwijking is prima, maar wel telkens dezelfde graag en niet een variabele.

Bestel een BK10 of FK10 ofzo blokje in China, en je betaalt een euro of 10-15. Prijsverschil is dus 5-10 euro. Voor de hele frees wel weer 20-40 euro meerprijs, maar dat geld niet uitgeven vind ik verkeerde zuinigheid en die dingen schroef je met 4 boutjes op de plek dus het scheelt nog een hoop werk ook nog.

Kromheid, afwijkingen, niet-haaks, tot op zekere hoogte allemaal prima. Maar als er iets dodelijk is voor de prestaties van een CNC-machine is het wel speling. Die moet er zoveel mogelijk uit, ook bij een lowbudget-machine. Doe je dat niet, dan koop je een paar maanden later alsnog ander spul en ben je dubbel geld kwijt.

Hoe weet ik dat allemaal? Euh... :oops:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HansLe
Contacteer:

Bericht door HansLe »

Wow... een hoop nuttige info op een paar uren tijd.

Ik heb nog niet de tijd gehad om al jullie bovenstaande tips grondig door te nemen, maar mijn dank is alvast groot!

Wat het bestellen van chinese onderdelen betreft heb ik hier in verschillende draadjes de naam chai zien verschijnen... maar ik kan in google niet onmiddellijk wat iets bruiksbaar terugvinden.
Waar zoek ik best?

mvg,
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Zoeken op 'linearmotionbearings2008'. En je stuurt 'm beter een mailtje of aanvraag via Ebay; ik betaalde een stuk minder dan waar het in zijn E-bay winkel voor te koop staat.

Denk trouwens niet dat het allemaal geweldig goed spul voor weinig is overigens. De kwaliteit is wel degelijk in overeenstemming met de prijs. Da's helemaal niet erg zolang je maar niet op meer rekende.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jimbo
Contacteer:

Bericht door jimbo »

Dag HansLe,

Ik heb deze hier als eens ergens neergezet. Dat is dus een CNC machine met freesmogelijkheid. Ik ben ook bezig met mijn portaalfrees voor mijn modelbouw vliegtuigen. eveneens de RC varianten.
één van onze leden heeft zich beziggehouden met een CNC snijmachine gecombineerd met een freesmachine op punt te stellen : http://papykilowatt.free.fr/html/page_news.htm
en de link naar de machine : http://papykilowatt.free.fr/html/Super% ... DFC+F1.htm
deze zal zeer waarschijnlijk voldoen aan jouw wensen.
Er staan op de persoonlijke website van Papy Kilowatt ook een aantal tekeningen die je zo kan downloaden om in foam je vliegtuigen uit te snijden, mocht je de snijmachine ook willen maken. De kosten staan erbij. en deze swingen echt niet de pan uit : voor een goede 200€ moet het lukken.

Groeten, Jim
HansLe
Contacteer:

Bericht door HansLe »

Ondertussen zijn we weer een jaartje verder. Tussen mijn bouwprojecten door veel info verzameld, gelezen en vergeleken i.v.m. zelfbouw CNC. Daar zal het gezien m'n eisen (technisch en budgetair) toch naartoe gaan.

Er is geen haast bij (ik lees liever wat meer op voorhand dan halsoverkop aan de slag te gaan), maar hardwarematig (electronisch/electrisch) is de knoop ondertussen doorgehakt:

Arduino met 3D CNC shield met stepper drivers
4 NEMA 17 steppers (grootte orde 1,7A, 4 kg/cm)
Voor de spindel zelf nog geen definitieve keuze

Softwarematig: (freeware)
ACEconverter (DXF -> Gcode)
Universal GCode sender
GRBL (Arduino)

Hierbij volgende vraag:
- bestaat er (freeware) software die op basis van de te snijden 2D vorm 'automatisch' G code genereert voor de freesbaan (rekening houdend met de diameter van de frees). Met de DXF Gcode convertors/generators die ik tot nu toe geprobeerd heb moet de freesbaan grafisch afgeleid worden van de te snijden 2D vorm (via offset commando in AutoCAD bijv.). De Gcode convertor kan dan losgelaten worden op de vorm van de freesbaan.

Mechanische aandrijving:
trapeziumspindels (4) met FK/FF blokjes
Ondersteunde geleiders (6) met lineaire lagers

Hierbij deze vragen:
- Naast TR spindels vind ik ook SFU spindels. Wat is het verschil (ander soort vorm van 'draad').
- Wat met backlash? Er bestaan oplossingen voor (speciale moeren met veer). Zijn die zinvol?

Algemene constructie tafel en portaal: MDF

Vraag:
- ik heb bij het bekijken van foto's op het web hier en daar CNC freesmachines gezien waarbij de tafel schuin omhoog staat (75 graden). Voordeel hiervan is dat het benodigde grondoppervlak kleiner wordt. Zijn er nadelen verbonden aan een dergelijke opstelling?

De bedoeling is om ook heel licht (100 gr/m²) en dun (3mm) schuim plaatmateriaal te bewerken. Om dat materiaal te bevestigen zou een vaccuumtafel nodig zijn. Ik denk hierbij aan een tafel met gaatjes waarop stofzuiger (?) aangesloten wordt. Heeft iemand daar ervaring mee?
oigun

Bericht door oigun »

Tipje, gebruik berken multiplex ipv MDF ga je een hoop meer lol van hebben en je moet toch alles zagen/lijmen/verbinden.
Plaats reactie