Binnenkort: Mega project!..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Sven
Contacteer:

Re: Binnenkort: Mega project!..

Bericht door Sven »

Leeuwinga schreef:Ik denk van wel, als je in aantallen commercieel iets wilt produceren moet je van het idee af dat je alles zelf wilt maken. Je moet je concentreren op de specifieke delen die uniek aan je product zijn. De rand verschijnselen moet je gewoon extern laten maken. Op die wijze kun je de tijd effectief invullen en zorgen voor een voor- gecalculeerde winst.
Cees
Veel te veel moeten in een gegeven advies.

Om te beginnen is dat aan Jan zelf.
Ten tweede is het erg ongenuanceerd.

Als je nou had gezegd dat je alles moet uitbesteden wat anderen beter kunnen dan je zelf kan was het een heel ander advies geweest.

En ik sluit me bij Dabit aan, dit zijn geen aantallen, en zoals ik Arie's werk tot nu toe voorbij heb zien komen kan hij dat prima aan.
Bij dit soort aantallen gaat er veel tijd zitten in heen en weer pietlutten tussen opdrachtgever en maker. Als je dingen zelf kan dan weet je ook precies hoe goed je het wilt hebben.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef:Vergeet niet dat het geen! hobby project meer is, maar er moet winst opgemaakt worden.
Commercieel dus :roll:
Idd, er moet wel winst gemaakt worden, maar werken moet ook hobby zijn, anders is er niks aan.
Mooi toch.
Het zal stil worden op CNCzone, Arie heeft geen tijd meer. ;-)
Succes hoor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hee.. jongens... zo snel zijn jullie niet van me af! :lol: :lol:

Ik besteed het Etsen uit. moet je voorstellen.. er moeten straks afhankelijk van hoeveel er nog bestellen zo'n 50-99 horloges gemaakt worden.. dat betekent.. dat ik Titanium moet bestellen en bewerken... mijn Emcootje zal vol gepland worden voor een paar weken..
ik heb uitgevlooid dat ik met de beitels die ik nu gebruik 10 producten kan maken met een nauwkeurigheid van ±0.01 mm, hetgeen betekent, één keer instellen.. 10 onderdelen voor- en na draaien.. en dan hoef ik eigenlijk niet meer te meten.. is nummer 1 goed, dan is nummer 10 ook goed... de rand van om het glas ( de Bezel ) wordt een onderdeel met een perspassing (+0.02+0.03) en een O-ring omdat het horloge tot minimaal 30 meter waterdicht moet zijn..
dat werk kan ik prima aan.. momenteel maak ik ook voor een andere fabrikant zijn kasten.. omdat ie dat zelf niet kan..

Zelf doen wat je zelf kan.. uitbesteden wat je niet zelf kan.. daarom laat ik het etsen van de wijzers en wijzerplaten over aan een professioneel ets bedrijf.. die jongens kennen het klappen van de zweep op dat gebied als geen ander.. als ik dat zelf moet gaan uitvlooien.. dat kost me te veel tijd.. de Emco draait weliswaar zelfstandig, maar ik moet wel af en toe even een beiteltje wisselens ( dat kan ie nog niet automatisch) en een productje inzetten.. ook dat gaat niet automatisch.. voor de rest heb ik daar geen omkijken naar..

Maar.. zodra de eerste batch kasten, deksels en Bezels van de draaibank komt.. moeten ze op de freesbank.. omtrek van de kast frezen.. stiftgaten boren voor de opwindstift en de bandpennen schroefdraad frezen., de ribbels op de bezel frezen voor diegenen die een geribbelde bezel willen, en de schroefdraad en keepjes in het achterdeksel frezen.

Dan moet het hele spul gepolijst worden voor ik kan gaan borstelen.. 't oppervlak moet superglad zijn..
dan is het wel zo lekker als ik het maken van de wijzerplaten en wijzers kan uitbesteden.. dat gebeurt terwijl ik met de kasten bezig ben. als alles klaar is.. heb ik nog zat werk aan de wijzerplaten.. pootjes solderen, spuiten, en Lume aanbrengen ( lichtgevend spul )
Wijzernaafjes moeten op maat gemaakt worden.. en voor de secondenwijzer moet zelfs nog een naafje gedraaid worden wat ingeperst en geklonken moet worden.. ( gaatje 0.26) daar moet ik ook nog een ruimertje voor hebben.
dan moeten ook de wijzers gespoten worden.. en voorzien worden van Lume.

als ik dan alle delen klaar heb.. dan komen ook de kronen per post binnen.. en moet ik de opwindstiften op lengte gaan maken..

dan komen de wijzerplaten op het uurwerk, moet ik de wijzers op de asjes persen, de bezels in de kasten persen de glaasjes inpersen, deksel erop, kroon erin.. testen op waterdichtheid.. uurwerkje erin.. deksel er weer op.. bandje eraan.. en inpakken.. met certificaten en garantiebewijzen... ook die moeten buiten de deur gemaakt worden.. dat kan niet zomaar even uit de printer... de kwaliteit van een gemiddelde printer is niet goed genoeg.. :)
Budgen30
Contacteer:

Bericht door Budgen30 »

Hey arie, goed bezig! Heb je al een foto van een kast die klaar is? Ben zelf 5-6 maanden bezig met 2 horloges. Een paar uur per week heb ik helaas. Als ze beide klaar zijn, zal ik ook een foto serie van de "productie" laten zien.
Wat betreft het polijsten heb ik een trommelmachine (schudden, niet draaien) 4x 18 uur elke keer een andere korrel, eindigen met rvs satalieten en staafjes, dan is daarna het polijsten redelijk vlot te doen.
Of dat met titanium ook gaat, weet ik niet.

Succes in ieder geval, 99x hetzelfde klusje is een mooie uitdaging.
Waar komt het serienummer?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

op http://www.p1lotone.nl kun je alles stap voor stap volgen.. :)

de foto's zijn te groot om ze hier te posten..

ik heb echter wel een filmpje van het ontwerp..

Polijsten doe ik niet met de trommel.. dan vernaggel je de vorm van de kast te veel... ook oneffenheden haal je er niet uit.. Ik frees de kasten strak, zorg dat ik scherpe frezen heb, en daarna slijp ik de kasten glad, en dan worden ze gepolijst.. dus beginnen met korrel 400, dan 800/1600/2500/3000, voorpolijsten met menzerna op een lappenschijf, en napolijsten met Dialux op een lappenschijf..

Het serienummer komt op de kroon, en op de caseback...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

't is een tijdje stil geweest hier in dit topicje.. Laat ik jullie weer even vermaken met een berichtje met wat updates...

we hebben elke maand een meeting.. met het hele team, en ondertussen ook wat meetings gehad hier in Bakhuuz'n met de inkoper en de designer..

Maar.. we zijn gestart!..

Afbeelding

Eerst een Prototype kast gemaakt voor Teamlid Remie, zodat hij een passende band kon maken..
Met daaraan ook een Prototype Gesp..

Afbeelding

Ook deze Gesp is van Titanium.. zoals het hoort.. :) Geen RVS.. RVS is voor Kookgerei.. :)

Voor de Toolroll waar het horloge in geleverd gaat worden is een Stempel gemaakt.

Afbeelding

De wijzerplaten zijn inmiddels ook geleverd..

Afbeelding

de Bovenplaten.. met gaten..

en de onderplaten..

Afbeelding

die dus gevuld gaan worden met lichtgevend materiaal...

Afbeelding

en de wijzers..die ga ik matzwart spuiten..en dan laten we ook die vullen met lichtgevend materiaal.. in de secondenwijzertjes komt nog een messing naafje.. die laten we maken bij "collega" Exakt Fijnmechanica.. die doen dat in een dagje..

Als je de wijzerplaten op elkaar legt.. heb je dus dit..

Afbeelding

Maar.. de secondenwijzer moet wat lager komen, zodat de andere wijzers er zonder problemen overheen kunnen draaien.. daarom moet de "subdial" 0.15 mm dieper gedraaid worden..
Daartoe heb ik een vlakplaat in de draaibank gezet, met in het hart een pen, met een "nokje" van ø1.0 mm, 0.15 mm hoog.. de wijzerplaat zelf is 0.3 mm dik.. zodoende heb ik ruimte om de subdial 0.15 mm uit te draaien.. en hoe ik dat doe?..

Zo dus.. . :lol:

Verder ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met het draaien van 52 achterdeksels.. één ervan is al voorzien van Perlage.. het cirkeltjes patroon..

Afbeelding

Komende week worden deze deksels allemaal voorzien van schroefdraad: M39x0.5
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 15 dec 2014 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik vind vooral die gesp er wel heel prima uitzien! Mooie afronding aan de, ehm hoe noem je dat, 'buitenhoeken' ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Strak werk!

Iets anders kan ik er niet van zeggen....
Arie Kabaalstra
Contacteer:

DIe Gesp, die frees ik gewoon uit een dikke plaat Titanium, en dan zet je er al wat afrondingen in natuurlijk.. vervolgens wordt de gesp afgebraamd, geslepen en geborsteld.. en dan gebogen.. naderhand nog even naborstelen.. en monteren.. :).. meer is het niet.. maarja.. ik ben nou eenmaal handig met kleine onderdeeltjes.. opspannen is 90% van het werk..

het programma voor de gespen doe ik deels met CamBam, en deels met handgeschreven code.. bijvoorbeeld voor de afronding van de ogen voor de bandpen, en de afschuining aan de onderkant.. waar de band doorkomt.. als die rand te scherp is, dan beschadig je de band.. en da's zonde.. Remie, de Bandenmak(k)er heeft er zat werk aan.. dat wil ik niet vernaggelen met een matige kwaliteit gesp.. die moet net als de band TopKwaliteit worden.. net als de rest van het horloge..

de Saffierglazen krijgen een krasvaste anti-reflectie coating.. dezelfde als die van Breitling en IWC.. niet de minste namen .. :)
rkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door rkr »

geweldig om te zien. wordt zeer professioneel aangepakt, en ziet er geweldig uit

alleen vraag ik me dan bij het opspannen van die wijzerplaat af, waarom je zo'n levensgevaarlijke platte schroevendraaier gebruikt. persoonlijk zou ik kijken voor een imbusje ofzo, of bestaan die niet zo klein?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Binnenk

Een schroevendraaier is niet gevaarlijker dan de gek dure em vasthoud. Ik zie er geen gevaar in. .inbussleutels in die maat zijn er wel m het is M2.5 m en dat is een flinke bout ik heb wel zo'n sleutel, maar gebeuren bijpassend boutje :lol:
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Lekker op je telefoon op het forum aan het posten? Zo fijn die autocorrecties haha.
Guvner
Donateur
Contacteer:

Bericht door Guvner »

Ja ik ben nu ook wel benieuwd wat er eigenlijk moest staan :mrgreen:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Vond ook al gek, blijkbaar is "ontwerper" ook automatisch omgezet naar "designer"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie