Hee.. jongens... zo snel zijn jullie niet van me af!
Ik besteed het Etsen uit. moet je voorstellen.. er moeten straks afhankelijk van hoeveel er nog bestellen zo'n 50-99 horloges gemaakt worden.. dat betekent.. dat ik Titanium moet bestellen en bewerken... mijn Emcootje zal vol gepland worden voor een paar weken..
ik heb uitgevlooid dat ik met de beitels die ik nu gebruik 10 producten kan maken met een nauwkeurigheid van ±0.01 mm, hetgeen betekent, één keer instellen.. 10 onderdelen voor- en na draaien.. en dan hoef ik eigenlijk niet meer te meten.. is nummer 1 goed, dan is nummer 10 ook goed... de rand van om het glas ( de Bezel ) wordt een onderdeel met een perspassing (+0.02+0.03) en een O-ring omdat het horloge tot minimaal 30 meter waterdicht moet zijn..
dat werk kan ik prima aan.. momenteel maak ik ook voor een andere fabrikant zijn kasten.. omdat ie dat zelf niet kan..
Zelf doen wat je zelf kan.. uitbesteden wat je niet zelf kan.. daarom laat ik het etsen van de wijzers en wijzerplaten over aan een professioneel ets bedrijf.. die jongens kennen het klappen van de zweep op dat gebied als geen ander.. als ik dat zelf moet gaan uitvlooien.. dat kost me te veel tijd.. de Emco draait weliswaar zelfstandig, maar ik moet wel af en toe even een beiteltje wisselens ( dat kan ie nog niet automatisch) en een productje inzetten.. ook dat gaat niet automatisch.. voor de rest heb ik daar geen omkijken naar..
Maar.. zodra de eerste batch kasten, deksels en Bezels van de draaibank komt.. moeten ze op de freesbank.. omtrek van de kast frezen.. stiftgaten boren voor de opwindstift en de bandpennen schroefdraad frezen., de ribbels op de bezel frezen voor diegenen die een geribbelde bezel willen, en de schroefdraad en keepjes in het achterdeksel frezen.
Dan moet het hele spul gepolijst worden voor ik kan gaan borstelen.. 't oppervlak moet superglad zijn..
dan is het wel zo lekker als ik het maken van de wijzerplaten en wijzers kan uitbesteden.. dat gebeurt terwijl ik met de kasten bezig ben. als alles klaar is.. heb ik nog zat werk aan de wijzerplaten.. pootjes solderen, spuiten, en Lume aanbrengen ( lichtgevend spul )
Wijzernaafjes moeten op maat gemaakt worden.. en voor de secondenwijzer moet zelfs nog een naafje gedraaid worden wat ingeperst en geklonken moet worden.. ( gaatje 0.26) daar moet ik ook nog een ruimertje voor hebben.
dan moeten ook de wijzers gespoten worden.. en voorzien worden van Lume.
als ik dan alle delen klaar heb.. dan komen ook de kronen per post binnen.. en moet ik de opwindstiften op lengte gaan maken..
dan komen de wijzerplaten op het uurwerk, moet ik de wijzers op de asjes persen, de bezels in de kasten persen de glaasjes inpersen, deksel erop, kroon erin.. testen op waterdichtheid.. uurwerkje erin.. deksel er weer op.. bandje eraan.. en inpakken.. met certificaten en garantiebewijzen... ook die moeten buiten de deur gemaakt worden.. dat kan niet zomaar even uit de printer... de kwaliteit van een gemiddelde printer is niet goed genoeg.. :)