Gaatjes boren van 0,4mm

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rob Dingen
Contacteer:

Gaatjes boren van 0,4mm

Bericht door Rob Dingen »

Dag,

Zoals omschreven wil ik gaatje boren van 0,4mm en ongeveer 1,5mm diep in aluminium toolingplate.
Mijn spindel kan 24000rpm welke feedrate en rpm mag ik gebruiken en hoe diep per keer met Peck drilling.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Rob
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: Gaatjes boren van 0,4mm

Bericht door DaBit »

Ik heb het destijds in mijn vacuumtafeltje heel zoetjesaan gedaan.
Een peck van 0,5mm, terugtrekken tot boven het gat, 25000rpm (ik had toen nog een Kress) en voeden met 100mm/minuut ofzo.

Verder veel perslucht en wat WD40.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Gaat het helemaal door de alu plaat? Dan zou ik er zeker een spoilboard onder leggen ivm bramen. Liefst uit hetzelfde aluminium. Tis dat je die bramen moeilijk zal kunnen weghalen met een vijl, het ding is veel te klein. Als de diepte niet op een honderste komt is een schuurpapiertje korrel 1000 of zo wel een oplossing, maar dan zitten de gaatjes ook direct vol met troep en moet je dat er weer uit zien te krijgen.
When it fits stop using the hammer.
rkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door rkr »

en absoluut zeker weten dat je spindel as evenwijdig loopt aan je Z beweging, anders gaat je boortje scheef het materiaal in en breekt hij heel snel ( zelf ondervonden met het boren van printplaatje )
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

't belangrijkste mis ik hier nog.. centeren.. eerst met of een centerboortje, of gewoon een geharde scherpe naald een putje maken..
Rob Dingen
Contacteer:

Dag Heren

Bedankt voor de tips.
Ik boor eerst een gat van 5,5mm en daarna het gaatje van 0.4mm neem aan dat dat genoeg is en niet meer hoef te centeren.

Rob
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

ik centreer helemaal niet met die printboortjes, en heb dat ook nog niet nodig gevonden.
Dat doen ze bij het boren van printen ook niet, en daar gaat het ook prima zonder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jensorie

Bericht door Jensorie »

een print is dan ook niet van aluminium...
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik boor vaker gaatjes in alu en staal met die Chinese/Taiwanese printboortjes dan in printplaten eigenlijk. En ze zakken erin alsof het boter is, zonder weg te wandelen. Beetje vettigheid, beetje perslucht, en 't gaat onderhand makkelijker dan boren met een 3mm boortje.

Soms kun je ook te moeilijk doen.
Jensorie

Bericht door Jensorie »

daar heb je gelijk in, zolang het werkt en voldoet, niks aan de hand
Rob Dingen
Contacteer:

Ok ondertussen zo'n 300 gaatjes van 0,4mm geboord met 100mm/min voeding 24000rpm en 0,3 peck drill.
De 0,3 heb ik gedaan omdat hij 1,2mm diep moest boren had ook 0,4mm peck kunnen gebruiken.
Is prima gelukt na eerst te hebben gecenterd.

Rob
Plaats reactie