digitale uitlezing

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

jordina
Contacteer:

digitale uitlezing

Bericht door jordina »

Hallo
Ik ben nieuw hier en lees graag berichten op de site.
Ik heb zelf een Freesmachine Emco FB2 en een Draaibank Weiler Primus wat een fijn bankje is.
Nu ben ik al een poosje op zoek naar een digitale uitlezing voor freesbank en draaibank.
Maar er zijn er verschillende waar de prijzen zeer verschillend zijn.
Maar het moet niet te duur zijn want het blijft wel een hobby he.
Maar aan slechte spullen heb je ook niets.
Maar als je bijvoorbeeld een Sino kan kopen met drie linialen voor €699,- en je ziet dan Heidenhain voor de freesbank € 2873, ja dan wordt ik gek.
Waar dat grote verschil?
Dro zijn ook betaalbaar maar of het goed is!!!
Graag jullie advies.
tuurbo
Contacteer:

Re: digitale uitlezing

Bericht door tuurbo »

Ik heb ze zelf niet,maar voor 59/79 euro heb je bij buitelaar al een 500/800mm set.
En nee,heb geen belang in buitelaar.

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=4719

Alle waar is naar zn geld,maar mn 6,99 euro digitale aldi schuifmaat is natuurlijk
minder dan mijn mitutoyo digitale schuifmaat van mijn werk die minstens 10x de prijs is
Maar is die 10x zo slecht? NEE! ik lees hooguit 0.02mm andere waarden af tussen beide.
Waarbij de japanner natuurlijk de correcte geeft :P

meer dan 2000 voor een digitaal op een bankje dat dezelfde prijs is,dat zou ik voor mezelf niet kunnen verantwoorden.
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

Ja daar heb ik ook naar gekeken maar een maat van heeft dat en vertelde me nooit aan beginnen.
Baterijen schijnen snel leeg te gaan.
Dit staat me meer aan
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=4773
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

dan zou ik meer gaan voor deze:

http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats ... nd=15&fs=1

hier kan je zelf aangeven wat de lengtes moeten zijn
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
rkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door rkr »

batterijen snel leeg? geschikt adaptertje, paar snoertjes aan de batterij clips solderen en al je problemen zijn weg ( garantie trouwens ook )
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Die sino linealen zijn glaslinealen. Een dunne glazen strip met een streepjespatroon waar een sensor lang beweegt meet de afstand. De schuifmaat linealen van HBM zijn printplaat-strips die op een stalen drager geplakt zit.

Het verschil zit 'm onder andere in het feit dat glas een veel kleine uitzettingscoefficient heeft dan de stalen lineaal en daarmee is die nauwkeuriger.

De Heidenhahn uitlezing gebruikt ook glaslinealen. Het verschil zit 'm hier deels in de mogelijkheden om b.v. patronen af te werken. Zo kan je 12 gaten in een cirkel of onder een bepaalde hoek uitzetten zonder zelf te rekenen - erg handig als je bedrijfsmatig snel wil kunnen werken maar als hobbyist kan je makkelijk zonder.
Uiteraard betaal je ook voor de naam...

Hou bij een draaibank rekening met het feit dat je wilt kunnen verdubbelen en niet alleen je nulpunt maar ook een gemeten waarde in wilt kunnen voeren.
Je draait dan eerst een dun laagje van een stuk materiaal, meet die waarde en vult dat in op de uitlezing. De verdubbeling zorgt dat elke 0.5mm die je verdraait 1mm op de uitlezing laat zien want je draait immers aan beide kanten een halve milimeter af.
Op duurdere uitleesunits kan je meerdere 'presets' opslaan voor verschillende gereedschappen. Heb je een snelwisselhouder op de draaibank dan hoef je nog alleen maar in te geven welke houder+beitel je gebruikt. Dat scheelt meten en weer instellen.

Ook kan je soms twee uitlezingen optellen zodat je het dwarssupport bij het hoofdsupport van de draaibank op kan tellen. Erg handig maar het maakt de uitlezing op de draaibank wel een stuk duurder.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

die Sino Uitlezingen.. als ik een conventionele machine zou hebben.. dan is dat het eerste wat ik zou aanschaffen..

die dingen hebben een functie voor steekcirkels enzo.. en nog wat meer leuks..
Ik heb zelf in het verleden met een "kale" uitlezing van Mitutoyo gewerkt.. best goed.. daar lag het niet aan.. maar gatenpatronen?.. ja.. lekker... zelf omrekenen.. (vandaar dat ik nu zo goed ben in Goniometrie.. :) )
Nee.. doe me dan die SINO maar..
jordina
Contacteer:

Bericht door jordina »

Kijk daar heb je wat aan, in ieder geval iets om verder op te borduren.
Ben trouwens al in gesprek geweest met DTB-techniek meneer Bart zoals hij heet.
En dat sprak me ook wel aan maar ging toen twijfelen toen ik de offerte kreeg van die heidenhain ivm met zo'n grote prijsklasse verschil.
DTB-techniek heeft twee soorten namelijk CHFOIC voor € 495 exbtw voor een draaibank en een DRO/MEISTER voor € 550,- voor de freesbank is dit € 635 en € 715 voor de DRO.
Het zal wel 1 van deze twee worden. Zal hem volgende week wel eens bellen.
Ik laat jullie het wel weten, bedankt zover
tuurbo
Contacteer:

Bericht door tuurbo »

Toch nog even over dat goedkope setje.......
Dat de batterijen snel leeg zijn....dat vind ik eigenlijk een non argument.
Adaptertje,draadje solderen klaar,zoals rkr zei,of anders hoorapparaat batterijen van kruitvat kosten ook bijna nix.
Ik kan het weten,ben grootverbruiker,heb :lol: 2 hoorapparaten :lol: dezelfde maat als die aldi schuifmaatbatterijen by the way...
Mijn vraag voor die maat van je is eigenlijk: Hoe zit het met de nauwkeurigheid?
Dat is wat telt!
Een glaslineaal zoals de sino zou beter moeten zijn,maar is dit wel zo?

Voor zowel de dure als goedkope sets geldt natuurlijk ook,het is net zo goed als je hem op de machine monteert.
Op mijn werk hangt een mitutoyo aan een vlakslijper,en vanwege de montage is het nog 3x nix.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Een glaslineaal zoals de sino zou beter moeten zijn,maar is dit wel zo?

Voor zowel de dure als goedkope sets geldt natuurlijk ook,het is net zo goed als je hem op de machine monteert.
Op mijn werk hangt een mitutoyo aan een vlakslijper,en vanwege de montage is het nog 3x nix.
Zoals eerder geschreven... een glaslineaal zet minder uit dan een metalen exemplaar..

en wat je laatste opmerking betreft.. ja..logisch.. als een machine krakkemikkig is opgebouwd dan werkt het ook niet.. maar..als je dat weet.. doe er dan iets aan zou ik zeggen.. als ik op mijn werk geconfronteerd wordt met een machine die niet naar behoren functioneert.. dan pas ik het aan..

Ik weet niet hoe goed die Sino linealen zijn.. wat ik wel intressant vind.. ze gebruiken blijkbaar een gestandaardiseerd signaal.. 't zou mooi zijn als je ze dan op een CNC machine kan gebruiken.. als direct meetsysteem.. (lineare encoders) .. da's nauwkeuriger dan een encoder op je stepper.. want de spoed van je kogelomlopen moet heel zuiver zijn.. en je machine geconditioneerd om het goed te krijgen..
mlrs
Contacteer:

Bericht door mlrs »

Ik heb ze hier vandaan: The Allendale Stores uit Engeland. o.a. op Ebay te vinden

zitten op de draaibank en freesbank. Het werkt met quadrature signaal. A en B signaal.
Ze zijn er ook met A en B en A en B geinverteerd. ze zijn idd ook best te gebruiken voor een direct meetsysteem voor je CNC
Rob65
Contacteer:

Bericht door Rob65 »

Alle glaslinealen die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad maken allemaal van een standaard A/B aansluiting met kwadratuur-signaal gebruik, dat is hetzelfde als het signaal dat van de sensor van b.v. een servomotor komt. Daarmee zijn glaslinealen dus prima te gebruiken in de terugkoppellus naar een CNC besturing (moet deze dat natuurlijk wel ondersteunen).

Het prijsverschil in de linealen ligt 'm vooral in de meetresolutie: de goedkoopste linealen leveren maar 1 puls per 1/100mm (10 um), de duurdere 1 puls per 5 um, 2 um of zelfs 1 um maar dan bataal je ook echt wel de hoofdprijs.

Wat ik eigenlijk nooit zie staan is het soort glas dat gebruikt wordt. Kwartsglas heeft een uitzettingcoefficient van 0,5 um/m/K bij 20 graden. (bij 10 graden temperatuurverschil is dat 0,005 mm lengteverschil). Vensterglas heeft een coefficient van 7,6 (dus 0,076 mm verschil bij 10 graden temperatuurstijging).
Staal is veel slechter: 12 um/m/K en daarmee heb je dan ook al 0,12 mm verschil bij 10 graden temperatuurstijging.
Tien graden lijkt misschien veel maar dat is al snel het verschil van je hobbyschuurtje in de winter en zomer.
Toegegeven, het is maar 1/100 mm op 10mm maar toch - alle beetjes ...

Die goedkope stalen linealen zou ik niet snel gebruiken, een vriend van mij heeft ze ooit aangeschaft met het idee ze op zijn draaibank te monteren maar deze liggen nu ongebruikt in de kast want ik wist hem al snel te overtuigen van het voordeel van de Sino uitlezijn met glaslinealen.
Naast nauwkeurigheid en mogelijkheden zit je met die goedkope dingen ook nog eens met het monteren en de (mechanische) bescherming. Die stalen linealen met schuifmaat uitlezing kunnen er niet tegen als er putjes in de zwarte strip komen en tegen olie of koelvloeistof zijn ze al helemaal niet bestand (weet ik helaas uit eigen ervaring).

Als bruin het kan trekken ga dan voor glaslinealen met goed uitlezing. En dan zou ik die zeker bij Herman Buitelaar kopen en niet via marktplaats - gewoon omdat ik weet dat Buitelaar een goede winkel is met service. Je kan er naar toe en het product goed bekijken voor je besluit tot aanschaf van die best wel dure speelgoed.
En bij Buitelaar weet ik zeker dat je een stevige stalen kast krijgt en goede glaslinealen met slaat ommantelde bekabeling zoals je dat op een freesmachine of draaibank toch wel nodig hebt. Ook worden uitlezing en linealen compleet met montagemateriaal geleverd zodat het op (bijna) elke draai/freesbank te monteren is.

Wel even een waarschuwing voordat je naar Buitelaar gaat: je loopt het risico met meer dan alleen je uitlezing terug te komen want je kan daar zo heerlijk snuffelen tussen al dat leuke gereedschap :P
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
rkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door rkr »

even puur een theoretische vraag over metaal vs glas linealen

nu werken we in ons schuurtje in de winter bij 10 graden, ons metalen werkstuk krimpt, de stalen lineaal krimpt, de glas lineaal krimt niet

ons werkstuk is bij lage temperaturen bij een metalen lineaal dus eigenlijk te klein, blij een glas lineaal goed op maat

nu brengen we dat werkstuk naar de plek waar het nodig is met een temperatuur van 25 graden.. de te kleine gemaakt met een metalen lineaal zet uit naar de juiste maat, die van de juiste maat van een glaslineaal zet uit naar iets wat te groot is.........

aan de andere kant.. zijn de afwijkingen in de meet apparatuur niet dusdanig klein dat we er alleen maar van kunnen dromen om dit conventioneel voor elkaar te krijgen?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Nee.. da's geen theoretische vraag.. maar een hele goede..

Alleen moet je een de praktische kant in de gaten houden.. als je kijkt naar de uitzetting van mijn machine.. dan worden de X-as rails met 10 °C temperatuurverschil 0.05 mm langer.. maar de tafel is maar de helft van de geleidingen.. dus is dat 0.025mm bij dat temperatuurverschil..
ga je een werkstukje van 30 mm maken (1/10 van mijn tafel ) dan zit je dus aan 0.0025. BOEIE!! die meet je toch niet.. en ±0.025 mm?..Ik denk dat de meesten van ons al blij zijn als ze ±0.05 mm halen...

Optimaliter moet je ernaar streven alles ( machine, meetgereedschappen, werkstukmateriaal, gereedschappen) op 20°C te hebben.. Meetinstrumenten zijn bij die temperatuur gekalibreed, dus werkstukken worden ook bij die temperatuur gemeten..
Warme werkstukken laat je dus eerst afkoelen.. anders meet je zo een verschil.. heb je mooi een passing staan draaien.. is ie afgekoeld.. Sh*T.. te klein...
ik ben ooit eens 0.03mm de mist in gegaan.. omdat ik een stalen Stempelplaat bewerkte bij 28°C.. dan moet je dus een kamer van ø220 -0/+0.02 eigemlijk 0.03mm groter maken.. was ik vergeten.. de ring pastte er dus mooi niet in.. kon ik em weer inspannen..

die Glaslinealen.. die zet je maar aan 1 kant vast.. de andere kant kan schuiven.. dus als je tafel uitzet.. dan blijft de lineaal zijn eigen lengte. en wordt niet uitgerekt door de tafel.. je verplaatsing wordt ABSOLUUT gemeten.. vanaf het vaste bevestigingspunt van de lineaal..uitzetting van je tafel, of je spillen heeft daarop geen invloed..
je zou het kunnen controleren.. zet de machine maar aan op een koude morgen.. zet de display op 0, wacht tot de machine warm wordt.. en see what happens..
Plaats reactie