Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Fred, kom uit Den Haag en wil als hobbyproject een CNC portaalfrees fabriceren voor in mijn nu functieloze schuur. De afgelopen weken heb ik een aantal vrije dagen besteed aan het orienteren op o.a. dit forum. Aan de hand van wat ik hiervan geleerd heb, heb ik een schets gemaakt en vraag me af wat de meer ervaren lieden hier er op aan te merken hebben.
Ik zal vooral MDF, schuim en hardhout verspanen.
In eerste instantie wilde ik 244X122 bereiken, dit door te werken met (fiets) kettingen op de X en Y as. Denk alleen dat dit plan bij nader inzien iets te ambitieus en te duur zou worden. Wellicht dat ik na dit eerste project nog een grotere machine met een groter werkoppervlak en met bijvoorbeeld kettingen, vooral met als doel het frezen van meubelonderdelen.
Heb besloten dan een werkoppervolume van 1000x700x250 voldoende moet zijn voor nu en heb gekozen voor ondersteunde geleiding i.c.m. kogelomloopspindels (25mm diameter voor X, 20mm voor Y, 16mm voor Z) van "de Chinees".
Ik heb via Samenkopen een drietal stappenmotoren van 2Nm kunnen bemachtigen die ik binnen nu en een maand verwacht binnen te krijgen. Het plan is om te werken met Mach3 m.b.v. een geschikte interfacekaart en een oude PC die ik nog heb staan. De hele electronische kant van het verhaal heb ik nog niet uitgedacht, maar wil me eerst richten op de structuur van het geheel voordat ik me daar op blindstaar.
Hieronder het ontwerp tot nu toe. De Z as is nog niet uitgewerkt maar dit heeft even geen prioriteit.
Mijn vorderingen zal ik hier bijhouden zodra er wat schot in zit (eerst de schuur maar eens voorbereiden).