Zoltar IGUS machine, en voorstellen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
OldRavenNL

Zoltar IGUS machine, en voorstellen

Bericht door OldRavenNL »

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen.

Ik ben Peter, 35 jaar oud alweer.. inmiddels bijna 14 jaar werkzaam in de 3D wereld voor product visualisaties, film en alles wat je eigenlijk kunt bedenken in 3D.

Mijn CNC avondtuur begon alweer een tijd terug. Kwam op internet de site tegen van Chris Reinders met zijn eerste Zoltar Classic bouwpakket... en heb die toen aangeschaft en gebouwd.
Dankzij Chris dus ook een beetje besmed met het CNC virus.

De Classic heb ik direct omgebouwd naar een XL versie omdat ik meer werk bereik wilde hebben.
De classic heeft lange tijd bijna degelijks gedraaid in de periode dat ik modelbouwonderdelen produceerde, mallen maakte voor modelbouw, en gfk rompjes produceerde.
In die tijd voor het WK een Pylon Racer ontworpen en getekend in de computer voor een vriend.. en de mallen laten frezen in 3D.
Afbeelding
Afbeelding
Door dat project gingen ook mijn ogen open voor het 3D frezen, en wilde ik dat ook zelf kunnen.
tatanka
Donateur
Contacteer:

Re: Zoltar IGUS machine, en voorstellen

Bericht door tatanka »

Welkom OldravenNL,

Dat is wel grappig, op CNCzone.com sta ik geregisteerd als Oldraven.

Met mijn 67 jaar vond ik dit wel toepasselijk.

Ik ben zelf een hobbyist en momenteel bezig met een Emco5cnc draaibankje om te bouwen naar Mach3.
De ombouw van mijn SX3 frees is wat naar achteren geschoven, eerst de draaibank onder de knie krijgen.

Veel plezier met de hobby,

Jos Raven
OldRavenNL

In 2007 liet Chris me zijn IGUS ontwerp zien, en heb toen besloten die te gaan bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen besteld via Chris voor het prototype

Afbeelding

en lasergesneden uit rvs ontvangen

Afbeelding

Toen ging het bij mij iets de andere kant op :oops:

Project kwam door werk stil te liggen, en aangezien ik hem voor mijn werk niet nodig had bleef dat zo tot afgelopen jaar. Heb vanaf die tijd tot 2010 voornamelijk voor film dingen gedaan.. en na die paar jaar kwam ook al meer het verlangen terug meer te doen met handen en tastbare objecten.
Ik had inmiddel in de computers replica's gebouwd van een VOC schip (voor Scheepsjongens van Bontekoe), paleis op de dam opgeblazen (Spion van Oranje), wolfen van wolken gemaakt (Hell van 63).. maar al die dingen blijven in de computer..

En dat gaf geen voldaan gevoel..

Dus ik ben terug.. met een plan.. een Jaar heeft het geduurd mijn hoofd een beetje op orde te krijgen.. en denk nu dat ik weet welk pad ik ga proberen te bewandelen.

Ik kan mooi al die jaren 3D ervaring, en CNC ervaring combineren.. en ben dan ook van plan me weer volledig in die wereld te gaan storten.
OldRavenNL

Tot zover even de eerste introductie..

Ik ben al veel verder met de IGUS machine, zal het stukje bij beetje in een kort verslagje hier neerzetten.

Voor de IGUS machine maak ik gebruik zoals op tekening staat van de IGUS rails, en wil kogelomloop spindels gebruiken van Eichenberger.

Ik werk voornamelijk met Rhino3D als het gaat om meer cad achtige dingen,
En voor de wat crea-bea achtige dingen gebruik ik cinema4D.
Heb ook Zbrush al een tijd.. en die kan tegenwoordig ook naar STL omzetten.. daar wil ik zeker ook mee gaan experimenteren.
OldRavenNL

Hey Jos,

Dank je.. grappig dat je daar als oldraven geregistreerd sta.

Ik gebruik van kleins af aan de naam Raven al, en mijn oudste dochter heeft als 2de naam zelfs Raven.
Mijn bedrijfsnaam is jaren Corvidae geweest.. naar de latijnse familie naam van alle kraai achtige
Zie http://www.corvidae.net

Normaal registreer ik op Forums gewoon met mijn eigen naam..
Old Raven NL is mijn game naam.. ik ben namelijk ook een vervent gamer op xbox 360.
En Old komt dan omdat we een groep van inmiddels 180 leden hebben genaamd OldSkool NL van gamers die allemaal boven de 25 zijn (opgericht omdat onze reflexen toch wat minder worden :mrgreen: )
buitermark
Contacteer:

Bericht door buitermark »

He Peter,

Leuk te zien dat je ook de Zoltar Classic 2007 van Chris aan het bouwen bent (geweest?)

Zelf heb ik deze machine ook gemaakt, en nu eindelijk ook vrijwel draaiend.
Hij staat zelfs in ruwe vorm bij Chris op de site http://members.home.nl/zoltar/CNC/igussystem/igus.html

Het traject tot nu toe is ook bij mij met erg veel vallen en opstaan gepaard gegaan, maar dat hoort er een beetje bij.
Situaties in de privé en zakelijke sfeer hebben ook flink aan de vertraging bijgedragen, maar langzaamaan komt het eind van het bouwperiode in zicht.

Een flinke machine, waar een hoop freesplezier van is te verwachten.
Chris weet wat het ontwerpen van CNC machine's is!
Hij is al weer met nieuwe ontwerpen bezig zo te zien.

Veel plezier van deze machine, en uiteraard ook welkom op dit geweldige forum.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op zich geen gekke machine.. alleen zou ik kijken of de IGUS Drylin rails te vervangen zijn door ondersteunde assen met kogelomloop blokken.. maakt de machine net weer een tikkie degelijker en zuiverder..
OldRavenNL

dan had ik dit ontwerp niet moeten kiezen. Chris heeft hem ontworpen met die IGUS rails.. en daar hou ik me dan ook netjes aan.

ik heb de IGUS rails al.. en ben er niet ontevreden over.. speling heb ik niet.. vind het een net systeem.
mijn oude machiene had niet eens professionele geleiders.. maar gewoon een rvs strip waarover delrin blokken schoven.. en als spindels had ik gewoon schroefdraad spindels met delrin moeren.
ik heb zelfs met die machiene nooit problemen gehad met precisie.. dus ik geloof niet dat dit ontwerp tekort zou schieten kwa precisie.
Oscar f1
Contacteer:

Bericht door Oscar f1 »

OldRavenNL schreef: Ik werk voornamelijk met Rhino3D als het gaat om meer cad achtige dingen,
Misschien kun jij me uitleggen hoe je in Rhino de curves van een doorsnede van je ontwerp maakt,
Ik wil de ribben van mijn ontwerp op verschillende plekken uit het ontwerp halen.
OldRavenNL

dat kan op meerdere manieren.

als het een solid is maak ik een nurbs plane op de plek waar ik doorsnee curves van wil hebben.
vervolgens kun je in rhino zeggen dat je curves wil op de plek waar je solid en je plane elkaar snijden.

solid moet als ik het even uit mijn hoofd doe.. wel uit nurbs surfaces bestaan..

kan ook met snijvlakken van 2 surfaces..
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

vervolgens kun je in rhino zeggen dat je curves wil op de plek waar je solid en je plane elkaar snijden.
Dat wil ik ook , Zeggen wat er moet gebeuren en! Voila :P
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
OldRavenNL

ik roep het altijd.. soms werkt het :)
wvr

Bericht door wvr »

Hoi Peter (Corvidae herken ik nog van het Modelbouwforum),

Mooi project, ga ik zeker volgen. Ik ben ook van plan een Zoltar oid te gaan bouwen.

Oscar F1 schreef:Misschien kun jij me uitleggen hoe je in Rhino de curves van een doorsnede van je ontwerp maakt,
Ik wil de ribben van mijn ontwerp op verschillende plekken uit het ontwerp halen.
In Rhino is het zelfs mogelijk om je hele model (om de x-afstand) in 'plakjes' te snijden, ongeacht of het solids of surfaces betreft.

groet,
Wouter
johan jorez
Contacteer:

Bericht door johan jorez »

ik heb ook de plannen opgevraagd bij Chris ,prijsofferte is aangevraagd voor staal en rvs
denk deze nog van de week binnen te hebben
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Plaats reactie