Bouwen van een EPOXY GRANIET machine en meer...

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
veteq
Contacteer:

Bouwen van een EPOXY GRANIET machine en meer...

Bericht door veteq »

Hallo allen,

Weet iemand of er in Nederland ook een adres is waar je op maat standaard vlakgeslepen staal of alu kan kopen?
Bij bv. Misumi hebben ze in de kataloges meerdere voorbeelden hiervan, bestaat er ook zo`n bedrijf in NL.

Vr.gr,

Roy
Laatst gewijzigd door veteq op 18 feb 2010 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Geslepen staal of aluminium?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hersbach verkoopt "Toolingplate" kijk maar eens op hun Site

http://www.hersbach.nl/
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Ah, top Arie,

dacht al, als iemand het weet.....

Vr.Gr.

Roy
Arie Kabaalstra
Contacteer:

veteq schreef: dacht al, als iemand het weet.....
dan weet jij het nu ook.. :lol:
René
Contacteer:

Bericht door René »

Hallo Roy,

Hier is er nog een, kun je de prijs verglijken

Hier nog een link voor alu plaat, ze schrijven wel "gegarandeerd vlak" maar nergens toleranties :?:
http://www.odsbv.nl/content/files/Broch ... flet_2.pdf

http://www.ods-assortiment.nl/co/class/21416.html

ff bellen
Mvg René
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Hey Rene en Arie,

Top, bedankt, kon deze sites nog niet.

Helaas heb ik niet de kennis, kunde en mogelijkheid tot het bewerken van precisie onderdelen net zoals die prachtig geslepen machine van Arie. Zeker niet het geld om dit uit te besteden. (machine van Arie uitbesteed, alleen frezen en slijpen, denk min. 5000 Euro zonder spindels etc.)

Ben al jaren aan het passen en meten en engineeren om een goed werkend ontwerp te krijgen, ben via ebay in het bezit van 3 x C3 voorgespannen spindels, THK HSR12-P voor alle assen en zo`n geweldig mooie NSK NR-3060S spil met maxon motor (wordt eigen brouwsel.)

Mijn idee is een stalen machine met deze componenten en een basis van epoxy graniet, De stalen inserts om de rails en lagerblokken op te schroeven wil ik plaatsen op een precisie jig en dan de EG er omheen gieten.
(zie Jpeg voor het idee.)

Nou is mijn vraag naar jullie mening,
Zouden die standaard geslepen platen hun vorm een beetje behouden na het boren van enkele gaten en tappen van schroefdraad? Het gaat vooral om de 2 liggers tussen de X en Y-as.
Rails van X sen Y zijn overgens maar 230mm lang.

2741
Arie Kabaalstra
Contacteer:

ja, dat spul blijft wel in vorm.. Toolingplate is doorgaans C45K ( 1.1730 ) een zachtgegloeide spanningsarme kwaliteit... 't spul is tenslotte bedoeld voor gereedschappen..

denk hierbij niet aan hamers, en schroevedraaiers, maar aan snij-en dieptrekmatrijzen.
ik heb 11 jaar als gereedschapmaker gewerkt, en dit materiaal gebruikten we om gereedschappen te bouwen..

2 grote platen als boven en onderstempelplaat, met passingen erin waarin stalen geleidingszuilen en geleidebussen werden geplaatst, en daartussen de nodige blokken als vulblok in het onderstempel, als basis voor de gehard stalen snij- of trekplaat, en daarbovenop een geharde leiplaat met een nippelhouderplaat van Toolingplate, hierin werden de gaten geboord voor de snijnippels en vormblokken, en de veren die voor de plooihouderkracht zorgden..

in sommige stempels werd ongeveer 30-40% van het materiaal eruit verspaand om ruimte te maken voor alle veren,nippels, paspengaten, vormblokken en schuiven/arreteernokken.. en zelfs dan was enige vervorming nog niet of nauwelijks te meten ( Meten als in Granieten plaat, eindmaten en dergelijk gereedschap )

als laatste klusje werd alles nog even netjes evenwijdig geslepen...
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Ik loop ook met fundamentele plannen om een epoxy graniet machine te bouwen (950X650X250) en heb al de nodige THK SHS geleidingen voor alle assen. Ik was ook erg blij met je post, met de vraag naar geslepen strips met het antwoord van Arie. Waar ik beniewd naar ben is hoe jij de bevestiging aan de geslepen delen maakt. Lassen is in mijn beleving geen optie, omdat dat vervormd en weer nageslepen moet worden. Schroeven zou een optie zijn, heb jij hier een plan voor?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

als je in plaats van één strip, twee strippen aan elke geleiding maakt om in te storten, dan kun je ze gewoon tegen de zijkant schroeven.. 't is maar een ideetje.. :)
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Hoe bedoel je dat Arie? je zult altijd een verankering moeten maken welke in de epoxy graniet zit?
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Serum,

mijn idee is om de geslepen lijsten direct op de goede plaats en uitgelijnd te plaatsen (3D).
Op deze lijsten schroef ik de rails etc.

De machine is erg klein, hierdoor is dit mogelijk. (350/350/350mm)

Stel je voor:
Ik heb een groot rechthoekig blok aluminium (200/200/100) die haaks is gefreesd/geslepen,
hierop schroef ik de lijsten voor de railsen en lageblokken van de Y en Z-as, nu bouw ik hieromheen een grote houten moedermal van het L-frame en giet de Eg erin en stamp dit aan of gebruik een triltafel.
De grote aluminium jig zal dus erg stijf en solide moeten zijn, voor jouw machine zal dit onmogelijk zijn wegens de grote.
Na uitharding haal ik de jig weg en de geslepen lijsten zitten op de juiste plaats en hoeven niet meer uitgelijnd te worden. De bewegingscomponenten kunnen nu simpelweg op de lijsten geschroef worden en uitgelijnd.

Een tweede optie is een houten moedermal maken met uitsparingen voor de geslepen lijsten, hierna met een lichtere Jig de lijsten uitlijnen en op de plaats zetten en deze vastlijmen met Moglice DWH310FL

Een derde methode (volgens mij de methode die Arie bedoeld, geschikt voor grotere machines).
Frame gieten met stalen insert lijsten, en hierna op deze lijsten dmv boutinstelinrichting de geslepen lijsten uitlijnen. (er zijn dan maar 2 contactpunten per lijst) de spleet is op te vullen met DWH310FL.

Zie de volgende link voor meer duidelijkheid:
http://www.epucret.de/en/products-solut ... /accuracy/
Lassen is uiteraard uit den boze bij deze geslepen lijsten, kan je weer helemaal opnieuw beginnen met slijpen.......
Is het voor zo`n grote machine 600/900mm niet slim om een graniete basisplaat van Vertex te nemen en hier een mooie opbouw op te maken?
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... 11897-1-0/
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=92337
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Ik snap 2 dingen niet goed :roll: :mrgreen: .

1 is wat Arie bedoeld met die 2 profielen en op de kant vijzen.

En het tweede is op de site van Hersbach. De tolerantie (dikte) op hun geslepen stukken is +0.2/-0.
Die +0.2 is toch een beetje raar voor geslepen materiaal, niet? Als je dan iets op maat wil moet je het toch nog herslijpen. En +0.2 lijkt me ook niet onmogelijk dmv frezen, waarom dan slijpen (buiten betere oppervlakte kwaliteit).

Trouwens wel leuke ideetjes. Het lijkt mij dat meer en meer mensen naar Epoxy graniet aan het grijpen zijn. En ik begrijp dit helemaal!

Wat je ook kan doen veteq, gezien de kleine afmetingen. Is bouwen met gewoon stalen inlegregels en dan de hele boel opspannen op een grote freesmachine met een kop die 90° kan gedraait worden. Dan vlak je eerst de 2 rails waar de x op ligt. Hierop een grote winkelhaak en met die winkelhaak de kop uitlijnen nadat deze 90° gedraait is. En dan zo de z-rails bewerken?
Waarschijnlijk goedkoop als je toegang hebt tot een groot genoege machine en anders zal het idee met die alu blok wel goedkoper zijn.

Groeten ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

die dikte toleranties zijn zo gek niet.. je kunt er wel vanuit gaan dat de platen wel binnen 0.01 mm evenwijdig zijn.. maar ze zijn meestal overmaats zodat je een exacte dikte eruit kan halen..

dit is in wezen de "Grondstof" voor gereedschapmakers, een onderdeel haal je uit een blok staal door er een schil af te halen.. als een gereedschapmaker klaar is, dan is het onderdeel veelal aan ALLE kanten bewerkt.. en liefst "gecentreerd" vanuit het moedermateriaal, zodat eventuele spanningen geen noemenswaardige invloed hebben..

zo moet je het ook zien voor deze platen.. als je er gaat gebruiken als stempelplaat, dan komt de dikte niet op een streep, zolang ze maar vlak zijn.. de vlakslijpmachine is het meest belangrijke gereedschap voor de gereedschapmaker.. affijn, dat is te zien bij de bouw van mijn machine..

als je je rails op balken wilt schroeven, en die balken voorzien van doken om ze in te gieten in de EpoxyGraniet, dan kun je een dunne strook aan weerszijden op de balk schroeven, of je freest een sleuf in de balk om je dokenstrook in te monteren.

ik denk dat de beste methode is ervoor te zorgen dat je rail-mounts al nauwkeurig uitgesteld zijn voor je je Epoxy gaat storten..nabewerken is bijna niet te doen, of je moet een hele grote horizontale freesbank hebben..
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Inderdaad, zoals Arie al zegt.
Vlakheid en parallelheid zijn het belangrijkst, als de maattolerantie belangrijk is zal de prijs van de standaard componenten erg stijgen.

De methode van de freeskop 90 graden draaien werkt niet met mijn ontwerp, hiervoor is geen ruimte.
De breedte van de freeskop maakt het niet mogelijk het geheel te frezen.

Vind de methode met de winkelhaak ook niet nauwkeurig genoeg, de machine moet en zal precies zijn tot 0,01mm.
Plaats reactie