keesfrees schreef: 14 okt 2025 09:40
Bij een
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor
komen alle wikkeling aansluitingen naar buiten dus je kan alle kanten uit.
Het toerental omschakelen kun je vergeten want is dan traploos regelbaar met de VFD.
EN, alles over 3 fase geeft heel vaak misverstanden.
Zoals in dit geval ook, 400V tussen de fasen is 230V tussen 0 en fase.
En, bij ietsje minder spanning op een wikkeling is er iets minder vermogen, dat hoeft niet erg te zijn.
Bij de Dahlandermotor staan de wikkelingen in ster op 230 en in 3hoek met 2 in serie op 400 = 200V per wikkeling.
Kortom, moet lukken op een VFD
Aha , dan is het uiteindelijk alleen nog even uitvogelen welke VFD ik nodig heb.
Dat van het toerental omschakelen snap ik , wegens het opnieuw veranderen van de motorparameters is dat niet mogelijk.. Maar uit mijn internet-onderzoek is gebleken dat de meeste VDF kastjes een aantal digitale aansluitingen hebben, die je bijvoorbeeld aan een vast aantal Hz of de draairichting kan koppelen. Dan zou ik de oorspronkelijke bediening van de frees natuurlijk wel heel mooi origineel kunnen laten, al betekent dat een aantal goede avondjes met een lamp en de multimeter..
Zover ik me kan herinneren is er nog altijd een verschil tussen 3 fase 230v en 3 fase 400v. Kijk je op een andere manier naar 3 fase 230v , krijg je alsnog 400v. Precies wat je zegt, alles over 3 fase geeft misverstanden..
Dat is me dus nog een beetje onduidelijk, ik verneem dat omdat het om een oude Duitse machine gaat, deze oorspronkelijk ook bedoeld is voor 3 fase 380v. Zou de motor dan niet veel te weinig spanning krijgen om wellicht te starten of bruikbaar te gebruiken als je deze dan op 3 fase 230v aansluit dmv de frequentieregelaar?
Dankjewel !!