VFD voor 400v , bestaat dat ? (Dahlandermotor)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JTservice

VFD voor 400v , bestaat dat ? (Dahlandermotor)

Bericht door JTservice »

Hoi forumleden,

Ik heb me een klein freesje op het oog. Het gaat zich om een oud type van Steinel.
Echter heb ik in mijn werkplaats geen krachtaansluiting (Huisaansluiting is 1x230v). Nu snap ik dat in normale gevallen hier een VFD voor gebruikt kan worden door middel van een ster/driehoek schakeling , maar hoe zit dit in het geval van een dahlandermotor op vernoemelijk 400v ?
Bestaan er VFD's die van 1 fase 230v , 3 fase 400v kunnen maken ? Ik snap dat dit in zware toepassingen vaak sowieso al een fantasie is, maar het gaat zich in dit geval maar om een 400W motortje... :roll:
Het mooiste lijkt me om de frees gewoon zover mogelijk origineel te kunnen houden, en de VFD d.m.v. de digitale in en uitgang aan de oorspronkelijke hendels van de frees te koppelen.

Alvast bedankt !
Michel

Re: VFD voor 400v , bestaat dat ? (Dahlandermotor)

Bericht door Michel »

Hoi Jt

Misschien heb je hier wat aan ,ik weet niet of dit werkt ,maar misschien kan je ergens de specificaties lezen
https://nl.aliexpress.com/item/10050071 ... d8QAvD_BwE
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
JTservice

Bericht door JTservice »

Dankjewel Michel,
Dat is de reden waarom ik heb besloten een bericht te plaatsen op dit forum.
Normale frequentieregelaars die van 1 fase 230v, 3 fasen 230v maken zijn dan ook overal in Nederland beschikbaar. Maar om de een of andere reden zijn de enige dingen (1 fase 230 ---> 3 fase 380/400v), die ik tegenkom alleen verkrijgbaar in China ... Dan gaat er bij mij meestal een belletje rinkelen.

Wellicht dat iemand op dit forum hier wel ervaring mee heeft ?
Ik wil het best proberen natuurlijk maar nu gaat het zich er meer om of ik de frees wel of niet koop. Of natuurlijk wacht op een exemplaar met 230/380 ster driehoek motor. En ik heb ook zo'n idee dat het vervangen van de motor door een ander exemplaar ook een gepruts gaat worden wegens de plaatsing op de machine.
Om duizenden euros uit te geven zie ik ook niet zitten, en de huisaansluiting verzwaren is helaas geen optie..
Ik hoef mezelf maar gewoon even te overtuigen dat er mogelijkheden in het aansluiten zijn, al betekent dat een hoop werk, een uitdaging is nooit verkeerd..
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

kijk eens in het draadje van Marijke&Peter over Emco V8 onderhoud. Die hadden eenzelfde 'probleem'
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Bij een https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor
komen alle wikkeling aansluitingen naar buiten dus je kan alle kanten uit.
Het toerental omschakelen kun je vergeten want is dan traploos regelbaar met de VFD.
EN, alles over 3 fase geeft heel vaak misverstanden.
Zoals in dit geval ook, 400V tussen de fasen is 230V tussen 0 en fase.
En, bij ietsje minder spanning op een wikkeling is er iets minder vermogen, dat hoeft niet erg te zijn.
Bij de Dahlandermotor staan de wikkelingen in ster op 230 en in 3hoek met 2 in serie op 400 = 200V per wikkeling.
Kortom, moet lukken op een VFD
JTservice

Bericht door JTservice »

keesfrees schreef: 14 okt 2025 09:40 Bij een https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor
komen alle wikkeling aansluitingen naar buiten dus je kan alle kanten uit.
Het toerental omschakelen kun je vergeten want is dan traploos regelbaar met de VFD.
EN, alles over 3 fase geeft heel vaak misverstanden.
Zoals in dit geval ook, 400V tussen de fasen is 230V tussen 0 en fase.
En, bij ietsje minder spanning op een wikkeling is er iets minder vermogen, dat hoeft niet erg te zijn.
Bij de Dahlandermotor staan de wikkelingen in ster op 230 en in 3hoek met 2 in serie op 400 = 200V per wikkeling.
Kortom, moet lukken op een VFD
Aha , dan is het uiteindelijk alleen nog even uitvogelen welke VFD ik nodig heb.
Dat van het toerental omschakelen snap ik , wegens het opnieuw veranderen van de motorparameters is dat niet mogelijk.. Maar uit mijn internet-onderzoek is gebleken dat de meeste VDF kastjes een aantal digitale aansluitingen hebben, die je bijvoorbeeld aan een vast aantal Hz of de draairichting kan koppelen. Dan zou ik de oorspronkelijke bediening van de frees natuurlijk wel heel mooi origineel kunnen laten, al betekent dat een aantal goede avondjes met een lamp en de multimeter..

Zover ik me kan herinneren is er nog altijd een verschil tussen 3 fase 230v en 3 fase 400v. Kijk je op een andere manier naar 3 fase 230v , krijg je alsnog 400v. Precies wat je zegt, alles over 3 fase geeft misverstanden..
Dat is me dus nog een beetje onduidelijk, ik verneem dat omdat het om een oude Duitse machine gaat, deze oorspronkelijk ook bedoeld is voor 3 fase 380v. Zou de motor dan niet veel te weinig spanning krijgen om wellicht te starten of bruikbaar te gebruiken als je deze dan op 3 fase 230v aansluit dmv de frequentieregelaar?
Dankjewel !!
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Er is bij 3 fase altijd sprake van 2 spanningen met een factor wortel 3 er tussen.
400 / 230 ( 380 / 220 )
maar ook 220 / 127
En daar ontstaat de verwarring.
Het apparaat is al oud maar als de motor op 400V kan draaien dan kan er niets mis gaan.

( NB het aanhalen / kopiëren van het hele voorgaand bericht voegt niets toe )
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Om van 230 V eenfase naar 3 fasen te gaan kan dat met vrijwel elke VFD inderdaad, maar tegenwoordig zijn er diverse modellen die ook van 230V eenfase naar 40V 3 fasen kunnen gaan, technisch gezien is het slechts een hele kleine wijziging t.o.v. een 3 x 230V VFD, eigenlijk alleen maar een paar componentjes meer. (en die kosten in China zo ongeveer niets)
Waarom ze in Nederland (en dus bij de hier bekende merken) niet te koop zijn weet ik niet, ik enk omdat er hier veel makkelijker 3 fasen voorhanden zijn.
Wat ook nog zou kunnen is beginnen met een eenfase trafo van 230 naar 400V en dan een VFD die geschikt is voor 400V eenfase naar 400V direfasen, geen idee of die in Nederland verkrijgbaar zijn. Ook zou achter een 3 fase 230V VFD een 3 fase trafo geplaatst kunnen worden die die 230V omzet naar 400V, maar zo'n trafo zal niet goedkoop zijn.

Ik zelf zou gewoon een VFD waarvan geroepen wordt dat deze de truuk doet bestellen, mocht het niet werken kun je die altijd terugsturen (wel op letten dat je b.v. 90 dagen gratis retour hebt) veel kans dat je de VFD nog niet een echt terug hoeft te sturen, krijg je gewoon je geld terug en klaar.
JTservice

Bericht door JTservice »

Dankjewel voor de reacties !
Donderdag ga ik naar de frees kijken , maar nu in ieder geval wel wetende dat alles mogelijk is...
VFD instellen moet lukken, als ik de machine ophaal bestel ik gelijk een 400v VFD uit China.

Nu alleen nog even kijken of de opname nog gangbaar genoeg is en of alles niet te ver uitgesleten is.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 14 okt 2025 11:36 Ook zou achter een 3 fase 230V VFD een 3 fase trafo geplaatst kunnen worden die die 230V omzet naar 400V, maar zo'n trafo zal niet goedkoop zijn.
Dat zou dan ook nog kunnen met 3 losse trafo's
En dat kan dan ook nog een trafo zijn van 230 -> 170 en dan dat optellen, dan kan de trafo kleiner zijn.
Een soort auto-trafo (?) maar dan anders.

Maar dat zal allemaal niet nodig zijn lijkt mij.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat is de meerwaarde van origineel houden?
Gewoon een nieuw motortje er op met vfd is toch net zo handig, of zelfs beter.
Dan kun je kiezen uit servo of 3 fase, wat gunstig is.
En die oude motor is vast gewoon uit te wisselen, dus als je hem ooit aan een museum overdoet kan die weer origineel gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ja, inderdaad.
Kortom. beoordeel alles en de motor als laatst.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Voor dat je de VFD bestelt, eerst even de handleiding opvragen en doorlezen. Zonder handleiding kun je niet veel beginnen met een VFD.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie