kantbank diepte V-blok

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mbartcnc

kantbank diepte V-blok

Bericht door Mbartcnc »

Goede dag, Ik ben op zoek naar een formule om de diepte te berekenen om een plaat te plooien in een v-blok op mijn kantbank. LVD 50 ton
voorbeeld: als ik een plaat 2mm plooi in een v-opening van 16mm, op een bepaalde diepte X van mes in de v-opening, en dan de hoek meet van de geplooide plaat en deze is bv dan 89gr. Hoe veel moet ik dan dieper plooien om die plaat dan 90 gr te krijgen. met trail en error doe ik dan iedere keer 0,3mm erbij en kom zo wel uit op de juiste hoek. Maar als ik bv die plaat 60gr moet buigen, ja dan moet ik heel laag beginnen en zo blijven bijtellen ieder keer tot het juist is. Er zou toch een formule voor moeten bestaan om dit te berekenen? Ik kan heel nauwkeurig mijn mesbalk laten zakken tot een bepaalde maat in de v-blok.
Ik weet ook dat de lengte van te plooien plaat en kwaliteit enz mee
plooidiepte.jpg
speeld, maar dat even buiten beschouwing gelaten...
heeft er iemand hier weet van of een opolossing ?
Bart
download/file.php?id=9466&mode=view
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Piet Versleijen
Contacteer:

Re: kantbank diepte V-blok

Bericht door Piet Versleijen »

Hierop is niet meteen een eenvoudig antwoord te geven.
Kleine verschillen in materiaaldikte en eventueel een wisselende walsrichting hebben een sterke invloed op de benodigde diepte van het bovengereedschap.
Materiaal uit verschillende batches vertonen ook vaak verschillen in spring-back.
Niet voor niets hebben moderne kantbanken tegenwoordig een meetsysteem waarmee elke buiging meteen perfect is.
Bron van kennis:
https://www.wilatooling.com/nl/kennis-i ... en/?page=2

Groetjes,

Piet
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

In de tijd dat ik nog een analoge bank had maakte ik zelf tabellen welke instelling nodig waren. Niet alleen diepte maar ook tonnage is belangrijk om niets te verklooien.
Tabelletjes met welke plaatdiktev, welk materiaal RVS alu of staal, welke groef, welk bovenmes, welke buiglengte, welke hoek. Dat was wel het belangrijkste. En dus een hoop improviseren als je ergens tussenin zat. Proefbuigen is dus onontkoombaar.

Meetsystemen zou ik ook wel wat meer van willen weten. Onze werkwijze is nu volledig digitaal en niet meer te vergelijken met het analoge. Laatste stap zou wel eens een hoekmeetsysteem kunnen zijn. Niets te vinden Piet bij Wila (of niet goed genoeg gezocht )
Mbartcnc

Bericht door Mbartcnc »

ik heb natuurlijk door het gebruik telkens se dieptes opgeschreven en zo een tabel gemaakt, maar het wisselt soms sterk, als ik een andere lengte buig enz . gebruik inox, alu, en metaal .
ik was vroeger op het net eens zo een tabel tegen gekomen, waar de diepte per graden stond aangegeven voor een bepaalde v opening.
maar kan het niet terug vinden. spijtig
Supervet

Bericht door Supervet »

Er moet met wat rekenwerk toch wel een diepte te bepalen zijn? Die kantbanken doen dat tenslotte ook. Ik heb het niet paraat maar zal straks eens neuzen in mijn productietechniek boeken van lang geleden ;-)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.nil.nl/wp-content/uploads/2 ... lplaat.pdf
Dit is wel een leuk documentje, wat ik er uit begrijp is dat die vering bij kleine buigradii eigenlijk niet te berekenen is, maar met ervaringswaarden kom je natuurlijk een heel eind. Dat je daar bij sommige materialen ook nog met walsrichting rekening mee moet houden had ik van een leverancier van plaatwerk ook al eens begrepen. Bij aluminium zeker.
Die theoretische doordruk diepte van het met, rekening houdend met plaatdikte en buigradius is niet een heel grote uitdaging.
Wat ik er in lees is dat duurdere systemen een 2 traps zetting doen, na de 1e zetting meten ze het resultaat en dan weten ze blijkbaar hoeveel de correctie moet zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Mbartcnc

Bericht door Mbartcnc »

Ik ben gisteren eens aan tekenen geweest in Autocad, met een v-blok 13mm en een plaat geplooid verschil tussen 88 en 90gr is een diepte verschil van 0.23mm zie tekening 1. en voor 146 en 148gr is een verschil in diepte van 0.12mm tekening 2. Dit is wel maar een lijn, maar het zegt wel veel.
Heel raar dat bij een geringe buiging weinig diepte bijkomt, en telkens meer naarmate de hoek kleiner word.
Ik heb dit uitgetekend met een hoek van 88gr tot en met 148gr. om eens een idee te hebben. Je ziet de maat zo oplopen.
vblok1.jpg
vblok2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
arthurmetal02
Contacteer:

Bericht door arthurmetal02 »

ik heb een oude analoge kantbank. En een zelf aangemaakte tabel met terugkerende buigklussen. Voor nieuw werk gebruik ik vaak zo'n digitaal hoekmetertje van aliexpres. Dan hoef ik eigenlijk alleen nog maar de terugvering in te schatten of voor te compenseren; gaat wel een stuk sneller.
Plaats reactie