vet voor gedempt scharnier of fluid head statief

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rocnc

vet voor gedempt scharnier of fluid head statief

Bericht door Rocnc »

Mannen, jullie weten nogal veel. Ik speel met een idee waarvoor ik een paar gram "vet" nodig heb. Ik bedoel het spul dat in een fluid head van een statief zit. Ik weet niet precies wat dat is of waar je het kan kopen. Volgens mij is het gewoon hoog visceus vet, maar het kan ook iets plakkerigs zijn. Ik weet het niet precies en mijn eerste zoekacties op Internet waren nog niet zo succesvol. Heeft een van jullie misschien van dat spul? Het zit vast ook in van die gedempte scharnieren van een cassettedeck kuikje enzo.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Henry-schippers

Re: vet voor gedempt scharnier of fluid head statief

Bericht door Henry-schippers »

Een vloeistof kop werkt dmv een vloeistof gevulde kom, waar een 3armige schijf met fijne kametjes er aan in rond draait, op die manier verkrijgt men de juiste demping
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Kan je niet iets met "dikke" olie, zoals bv leibaan olie, versnellingsbak/differentieelolie auto, geen automatenbak olie.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rocnc schreef: 07 mar 2025 07:43 Het zit vast ook in van die gedempte scharnieren van een cassettedeck kuikje enzo.
Nee.. dat werkt doorgaans met een Versnelling met meerdere tandwielen.. dat vreet wat vermogen.. dus loopt het wat trager..
Vraag het eens na bij een bedrijf wat Camera's en dergelijke repareert.. in de lenzen zit ook van dat "dikke kleverige vet"

als je met een Olie wilt werken.. dan moet je iets maken met Afdichtingen natuurlijk.. maar dan zou je een soort koppelomvormertje kunnen maken, en dan kijken met welke olie ie't beste dempt..

Wat je precies wilt maken, dat is nog een raadsel voor ons.. heb je ruimte, dan kun je een Frictiedempertje gebruiken (zoals je ook wel zag op hele oude motorfietsen), of je maakt een rotatiedempertje, en daar zijn allerhande constructies voor te verzinnen.. kijk ook eens naar een Visco-koppeling bijvoorbeeld..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien kun je iets met een eddy current demping.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

eddy current (wervelstroom) demping werkt niet bij zoiets. Ik denk dat je siliconenvet moet gebruiken. Dat is erg plakkerig en stroperig. Misschien in de modelbouw te vinden? Volgens mij wordt dat bij miniatuurschokdempers gebruikt.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Mijn huidige project is nog niet klaar, dus heb ik tijd om over een volgende te mijmeren. Bij de volgende, als ik die ga oppakken, heb ik een stelknop nodig die met de hand redelijk soepel draait maar die na instellen netjes blijft staan. Ook als alles een beetje staat te trillen. Het mag dus niet TE soepel draaien. Instellen is maar zo af en toe nodig en de snelheid waarmee ik dan draai is langzaam. De knop is eigenlijk een busje van rond 20mm en lang 30mm die over een asje van, zeg, rond 10mm draait. Ik dacht eerst om in het asje twee o-ring groefjes te maken. Met twee O-ringetjes waarover het busje een beetje knellend past. Later bedacht ik dat vet of die pasta, in plaats van, of aanvullend op die O-ringetjes.

Het busje vastzetten met een borgschroefje ofzo is geen optie. En iets met een veertje en een kogeltje is wat te ingewikkeld voor mijn eenvoudige "machinepark".
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een stevige veer er tussen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Een veer is ook een mogelijkheid, maar ik wil alles in de lengterichting (die 30mm) zo kort mogelijk houden. Er zal hooguit ruimte zijn voor een schotelveertje. Of een "vlakke" sluitring van verenstaal die niet vlak, maar golvend is. Ook in die richting ben ik aan het zoeken.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Dat spul is 'damping grease'. En dat gedraagt zich toch wat anders dan 'gewoon stug vet'.

Nyogel 797A is nog wel te krijgen in hobbyistenvriendelijke hoeveelheden. De consistentie van dat spul is leuk voor de focusring van je fototoestel, de sticks van je RC-radio, etcetera. Geeft dat 'luxe' gevoel. Geen idee of dat teveel is voor jouw toepassing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Nyogel 797A. Die info zocht ik ;-) Het lijkt helaas wel behoorlijk prijzig. Maar ik houd het zeker open als optie. Bedankt!
Plaats reactie