Laadprobleem laptop

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Laadprobleem laptop

Bericht door benkr »

Een aantal weken geleden kreeg ik zo maar opeens een probleem met mijn laptop, de accu ontlaadde sneller dan de lader kon laden.
Hoewel ik niet het idee had dat de accu echt slecht was heb ik toen toch maar een nieuwe besteld, maar dat bleek dus inderdaad niet te helpen.
Omdat de laptop een jaar of 8 oud was heb ik toen een nieuwe gekocht waar ik heel tevreden over ben.
Omdat ik voor gebruik in de schuur toch wel een laptop wilde overhouden heb ik eerst geprobeerd om de laptop die ik in de schuur in gebruik had opnieuw van software te voorzien, maar dat heb ik inmiddels opgegeven.
Voor de laptop met het laadprobleem heb ik een paar jaar geleden een soortgelijk exemplaar gekocht via Marktplaats omdat er een scharnier vanaf was gescheurd. Die extra laptop was een I5 terwijl de mijne een I7 was, maar verder waren ze exact gelijk, dus een deel van de behuizing omwisselen ging gewoon goed.
Vandaag heb ik het moederbord van die laptop in mijn behuizing gezet met het idee dat daarmee het laadprobleem ook opgelost zou zijn.
Na het verwisselen van het moederbord startte de boel eigenlijk meteen weer op, er was een probleempje met een van de drivers, maar voor de rest werkte alles meteen weer. Echter na een uurtje gebruik merkte ik dat ik nog steeds hetzelfde laadprobleem heb terwijl de volledige hardware gewisseld is. Mijn conclusie is nu dan ook dat de hardware niets mankeert, ook van het andere moederbord niet, maar dat het dus software moet zijn, ik heb alleen totaal geen idee waar dit te gaan zoeken.
Ik denk dat ik er maar eens een andere harddisk in ga zetten waarop ik W10 compleet opnieuw installeer. Ik ben benieuwd of dat het probleem oplost.
Als het niet helpt kan ik de oude harddisk in ieder geval weer terugzetten en heb ik dan weer meteen een werkende laptop.

Wat ik nu wel had was dat al mijn Microsoft software meteen riep dat het niet geregistreerd was, klopt, HWID is natuurlijk veranderd.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: Laadprobleem laptop

Bericht door andrefc101 »

Dus je denkt dat het een softwareprobleem is, en zet je er dus maar nieuwe hardware in….
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Zou het eerder in de lader zoeken, laders worden ook steeds slimmer.
Al eerder gezien dat er een extra draadje in het laadsnoer zat, soort van BMS vermoed ik dan.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mijn laptop doet het gewoon zonder accu maar met lader. Misschien dat eerst eens proberen.
Ook laders kunnen stuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ja, dat was natuurlijk een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd, maakt helemaal niets uit.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 07 feb 2025 03:50 Dus je denkt dat het een softwareprobleem is, en zet je er dus maar nieuwe hardware in….
Nee, nadat ik heb uitgesloten dat het een hardware probleem is MOET het een software probleem zijn in mijn beleving.
Ik heb een stevig vermoeden dat er een driver verantwoordelijk is voor dit gebeuren, en dat zou best wel eens gebeurd kunnen zijn na een software update van Microsoft.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Ja duidelijk, maar je wilt er toch een nieuwe hd in zetten las ik?
Superkees

Bericht door Superkees »

Laadchipjes willen nog wel eens kapot gaan. En dat kan natuurlijk ook gelden voor dat ding van Marktplaats. Maar je theorie kun je checken door de laptop uit te zetten en dan te laden. En als je zo'n apparaatje hebt wat verbruik meet, kun je ook meten hoeveel er wordt geladen. En anders even knutselen om de laadstroom te meten met een multimeter.

Maar normaliter trekt je laptop niet zoveel stroom dat je lader het niet bij kan benen.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Een (laptop) lithium accu kan gewoon vinden dat hij vaak genoeg is geladen en er mee ophouden. Ook als hij een keer te ver ontladen is, kan de laad chip vinden dat het genoeg geweest is. Zelf het plaatsen van nieuwe cellen helpt dan niet meer. Je zou de laptop zonder accu kunnen proberen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 07 feb 2025 12:10 Ja duidelijk, maar je wilt er toch een nieuwe hd in zetten las ik?
Even een andere HD er in om de huidige weer makkelijk terug te kunnen zetten wanneer blijkt dat het toch ergens anders gezocht moet worden.
Anders moet ik na een verser Windows ook de hele machine weer opnieuw inrichten.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 07 feb 2025 17:11 Een (laptop) lithium accu kan gewoon vinden dat hij vaak genoeg is geladen en er mee ophouden. Ook als hij een keer te ver ontladen is, kan de laad chip vinden dat het genoeg geweest is. Zelf het plaatsen van nieuwe cellen helpt dan niet meer. Je zou de laptop zonder accu kunnen proberen.
Zonder accu doet ie 't niet, jammer.
Maar ik heb ook de accu al vervangen, hielp ook niet.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 07 feb 2025 17:11 Een (laptop) lithium accu kan gewoon vinden dat hij vaak genoeg is geladen en er mee ophouden. Ook als hij een keer te ver ontladen is, kan de laad chip vinden dat het genoeg geweest is. Zelf het plaatsen van nieuwe cellen helpt dan niet meer. Je zou de laptop zonder accu kunnen proberen.
Zonder accu doet ie 't niet, jammer.
Maar ik heb ook de accu al vervangen, hielp ook niet.
En de hele hardware vervangen help dus ook niet, blijft toch alleen nog software over.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Ben, om Windows als oorzaak uit te sluiten zou je wellicht bij het opstarten de bios in kunnen gaan, dan zou de laptop ook gewoon moeten laden door de autonome hardware en bms.
Was de vervangende accu een originele van de fabrikant of een noname vervanger?
In het laatste geval zou ik daar eerder aan denken dan aan Windows en een driver.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 07 feb 2025 19:34 Ben, om Windows als oorzaak uit te sluiten zou je wellicht bij het opstarten de bios in kunnen gaan, dan zou de laptop ook gewoon moeten laden door de autonome hardware en bms.
Was de vervangende accu een originele van de fabrikant of een noname vervanger?
In het laatste geval zou ik daar eerder aan denken dan aan Windows en een driver.
Het was een NoName vervanger, maar ook de oude was zeker niet helemaal op.
Dat van die BIOS had ik nog niet aan gedacht, ga ik proberen.
Maar op Google vind ik toch best veel hits die wijzen naar een foutieve driver.
Plaats reactie