Omdat MACH3 zo verdomt lelijk wil ik mijn x6-1500 ombouwen.

Moderator: Moderators

FonzieBonzo

Omdat MACH3 zo verdomt lelijk wil ik mijn x6-1500 ombouwen.

Bericht door FonzieBonzo »

Ik hoop niet dat ik mensen heb beledigd met mijn topic :roll: het is dan ook niet de enige reden dat ik naar !=MACH3 interface wil.
De belangrijkste punten voor het converteren naar FleudNC zijn dat ik niet vast zit aan alleen MACH3.
Nu hem ik MACH3 bij mijn router gekregen maar ik wil geen 500 euro betalen mocht ik ooit willen upgraden of de licentie op mijn eigen naam willen zetten, dan is de conversie goedkoper.
Als amateur wil ook wel eens snel iets in elkaar knutselen met bijvoorbeeld Easel https://easel.inventables.com/
Het volgende board heb ik op het oog "6x CNC Controller" http://wiki.fluidnc.com/en/hardware/off ... Controller,
Hierbij kan ik ook nog mijn 5v PWM laser op aansluiten.

Ik hoor graag of iemand al iets gelijksoortig heeft gedaan en of jullie het aan/afraden.
Mijn huidige X6-1500 heeft een USB-Motion-Card-AKZ250 in zich.

Gr,
Fonzie
Laatst gewijzigd door FonzieBonzo op 25 nov 2024 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Omdat MASH3 zo verdomt lelijk wil ik mijn x6-1500 ombouwen.

Bericht door Huub Buis »

Fonzie,

Mijn CNC router (XYYZ) werkt met een MKS-TinyBee kaart en FluidNC als firmware. De TMC2209 stepstick drivers draaien op halve kracht al meer dan snel genoeg. Ik ben ik heel tevreden over dit bordje. De freesmachine die ik nu ga ombouwen naar CNC krijgt zo'n zelfde kaartje. Daar ga ik wel externe drivers (DM556) op gebruiken.
http://wiki.fluidnc.com/en/hardware/3rd ... KS_TinyBee

Het bordje van jou is ontworpen door Bart Dring en daar is niks mis mee. Ik geef de voorkeur aan stekker verbindingen. Dit bordje heeft schroefverbindingen en was destijds daarom niet mijn keus.

Huub
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 25 nov 2024 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Jouw spul, jouw tijd, jouw geld. Maar ik heb het idee dat het ervaringsniveau zodanig is dat je de verschillen in de besturingen nog niet erg kunt waarderen.

Om voor 'lelijk' te wisselen lijkt me een slecht idee; over Mach3 is heel, heel veel informatie te vinden en het is een serieus en capabel stuk software. Als Mach3 lelijk is dan pak je een andere screenset, niet een andere controller.

Als alles later nog niet bevalt kun je nog wel eens ooit overstappen naar wat anders, maar dan heb je tenminste een wensenlijstje waar het aan moet voldoen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ja, och, ik vond MASH vaak wel leuk om naar te kijken.
FonzieBonzo

Re: Omdat MACH3 zo verdomt lelijk wil ik mijn x6-1500 ombouwen.

Oh, je hebt helemaal gelijk, ik schreef het als MASH3 :mrgreen:
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

Ik ben maar een domme software gebruiker en weet niet eens wat ik er allemaal mee kan.
Maar mach3 doet precies wat ik er mee wil en dat bevalt mij goed.
Tuurlijk zou ik alles willen weten over hoe het allemaal werkt , maar ik denk niet dat ik er door beter zal kunnen frezen.
Voor mijn hobby gebruik vind ik mach3 prima.

Ik heb in mijn hobby tijd een ding geleerd , als je wat meer professioneel wilt gaan frezen , begin dan met een zo stabiel mogelijke freesmachine, en denk dan pas aan de wat betere software .
Ik weet zeker dat ik persoonlijk niet eens het verschil zal merken of ik nou met mach3 werk of met edding Cnc .
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Zoiets roep ik ook vaak, mijn cnc machine beschouw ik als een printer, alles voorbereiden op de computer en dan nog "even" afdrukken cq frezen.
Ik heb er ondertussen wel vertrouwen in dat wat ik aan gcode maak wel goed is, maar dat was eerder niet zo :-/
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hiervoor al is geroepen, houd voorlopig gewoon wat je hebt en ga eerst eens goed leren frezen met deze machine. Die AKZ2250 controllerkaart heb ik zelf vroeger ook gebruikt en vind ik eigenlijk een van de weinigen waarvan de USB interface zonder enig probleem werkt, dat heb ik met andere controllers slechter ervaren, ik zou die houden.
En wat Mach3 betreft, je gaat geen enkel pakket vinden wat meer gebruikers heeft, dat betekent dat wanneer je een probleem hebt je kunt terugvallen op vele duizenden ervaringsdeskundigen.
En zoals ook al genoemd is, er bestaan tientallen, zo niet honderden, screen layouts, ga daar eens op zoek naar iets wat je wel aanstaat, lijkt me sterk dat je daar niet iets kunt vinden. En er bestaat ook nog een toolkit om zelf je eigen scherm te maken, helemaal naar je eigen wens.
JF-Projects

Bericht door JF-Projects »

Ik gebruik al een paar jaar EstlCam samen met de hardware en dat bevalt mij uitstekend. Ik denk dat dit het enige software voor CNC is wat ook in het Nederlands vertaald is, en je kan de software gratis proberen (met een tijdvertraging) en als je het wil kopen kost het maar €49,- De controller kost € 54,- ( https://www.rocketronics.de/shop/en/Est ... apter.html ) Is zeker het proberen waard. En er is een postprocessor voor Fusion360 beschikbaar.

Gr. Joost
FonzieBonzo

Iedereen tot nu toe enorm bedank, ik ben dankzij jullie al een stuk wijzer geworden.

Zo wist ik niet dat je skins kon downloaden voor MACH3. Inmiddels heb ik nu de "Simple 3 Axis" skin.
Alleen mis ik daar de Z-Probe button (ook andere tabbladen niet) of zie ik iets over het hoofd?
Afbeelding

In ieder geval zal ik het met MACH3 een maand proberen omdat het FleudNC board toch pas eind dec leverbaar is.
Ik zag ook dat ik Easel alleen de GCODE kan downloaden. Dit is dan wel de GCODE voor mijn grbl CNC 3018 router, zal dat goed gaan?

*Ik hoop dat ik in did draadje door mag borduren. Als het gewenst is dat ik nieuwe topics aanmaak voor bovenstaande dan hoor ik het wel.

Gr, Fonzie
FonzieBonzo

JF-Projects schreef: 26 nov 2024 10:08 Ik gebruik al een paar jaar EstlCam samen met de hardware en dat bevalt mij uitstekend. Ik denk dat dit het enige software voor CNC is wat ook in het Nederlands vertaald is, en je kan de software gratis proberen (met een tijdvertraging) en als je het wil kopen kost het maar €49,- De controller kost € 54,- ( https://www.rocketronics.de/shop/en/Est ... apter.html ) Is zeker het proberen waard. En er is een postprocessor voor Fusion360 beschikbaar.

Gr. Joost
Die had ik ook langs zien komen, geinstalleerd en ziet er idd prettig uit. Heeft dit boardje ook nog een aparte 5v PWM aansluiting voor als ik mijn
5v laser aan mijn router wil plakken met ductape :mrgreen:

Gr,
Fonzie
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

wdbruin

Bericht door wdbruin »

Ik gebruik deze:

Afbeelding

Zo lelijk is dat niet toch?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet dat ik het gebruik, maar deze sprak me op het eerste gezicht ook erg aan.
https://www.instructables.com/How-to-In ... reenset-1/

Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie