Driver autocadprinter voor cnc freesmachine
Moderator: Moderators
Driver autocadprinter voor cnc freesmachine
Ik werk al jaren met een driver die in mijn autocadprogramma (R14) een plot-file kan maken voor mijn freesmachine. Helaas achterhaald de techniek mij en zoek ik een andere driver die vanuit autocad 2002 een plot kan maken naar mijn cnc machine. De machine draait op WIN PC NC-USB.
Ik heb geprobeerd vanuit autocad 2002 direct een plotfile te maken, maar geen enkele printerkeuze in het printmenu accepteert de cnc software.
Ook als ik een DXF-file wil maken, pakt de cnc software deze niet.
Tot nu toe kon ik vanuit autocad R15 en via de printerdriver 7550 direct een file aanmaken die direct ingelezen wordt door de cnc software.
Dit alles is oude techniek dat alleen nog op 32-bits computers gemaakt kan worden.
Dus.... Wie weet er een printer-driver voor autocad op 64-bits systeem die een plotfile kan maken voor cnc doeleinden en hoe laad ik dat in autocad 2002 in?
Groet, J. Moors.
Ik heb geprobeerd vanuit autocad 2002 direct een plotfile te maken, maar geen enkele printerkeuze in het printmenu accepteert de cnc software.
Ook als ik een DXF-file wil maken, pakt de cnc software deze niet.
Tot nu toe kon ik vanuit autocad R15 en via de printerdriver 7550 direct een file aanmaken die direct ingelezen wordt door de cnc software.
Dit alles is oude techniek dat alleen nog op 32-bits computers gemaakt kan worden.
Dus.... Wie weet er een printer-driver voor autocad op 64-bits systeem die een plotfile kan maken voor cnc doeleinden en hoe laad ik dat in autocad 2002 in?
Groet, J. Moors.
Re: Driver autocadprinter voor cnc freesmachine
Ik krijg het idee dat het hier gaat om een parallelle poort aansluiting, een "standaard" LPT1: interface van vroeger.
Die ondersteuning loopt tot Windows7/32, elke versie daarna en ook de 64 bit versies werken niet meer met deze parallelle interface.
Je zult echt een andere manier van communiceren met je machine moeten gaan zoeken, je bent niet de enige.
Die ondersteuning loopt tot Windows7/32, elke versie daarna en ook de 64 bit versies werken niet meer met deze parallelle interface.
Je zult echt een andere manier van communiceren met je machine moeten gaan zoeken, je bent niet de enige.
-
Palmerlivesteam
Het is inderdaad zo dat de HPGL en HPGL2 drivers niet meer deel uitmaken van Autocad en dat is ook te begrijpen want is nagenoeg zinloos voor een fabrikant om hier nog aandacht aan te geven.
En dus zul je DXF moeten exporteren vanuit Autocad.
Dan deze dxf file inlezen in een programma welke er HPGL plotfile .plt van kan maken.
Het enigste programma dat ik weet is Estlcam waar een HPGL (plt) postprocessor in zit, maar hoe lang nog?
Succes
Dan deze dxf file inlezen in een programma welke er HPGL plotfile .plt van kan maken.
Het enigste programma dat ik weet is Estlcam waar een HPGL (plt) postprocessor in zit, maar hoe lang nog?
Succes
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Dit is maar de helft van de oplossing, die is nog wel te doen, maar wat te doen met een machine die nog parallelle data wenst aangeleverd te krijgen?Palmerlivesteam schreef: 04 nov 2024 19:42 Het is inderdaad zo dat de HPGL en HPGL2 drivers niet meer deel uitmaken van Autocad en dat is ook te begrijpen want is nagenoeg zinloos voor een fabrikant om hier nog aandacht aan te geven.
Succes
Ja, er zijn omzetters en zo, maar de meeste werken niet.
Doe wat ook janplastiek gedaan heeft, ga voor een compleet nieuwe besturing en je kunt meteen weer met vrijwel elk tekenpakket je machine aansturen.
-
Palmerlivesteam
Heeft hier niets mee van doen.benkr schreef: 04 nov 2024 19:38 Ik krijg het idee dat het hier gaat om een parallelle poort aansluiting, een "standaard" LPT1: interface van vroeger.
TS schrijft toch dat hij WINPC NC-USB gebruikt om een bestand in HPGL formaat in te lezen en daarmee dus met WINPC NC-USB zijn machine aanstuurt!
Laatst gewijzigd door Palmerlivesteam op 04 nov 2024 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Inkscape lijkt hpgl te kunnen maken, heb je dat verkend voor een tussenstap?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Geen idee over het soort bewerkingen, maar dxf naar hpgl converteren kan nooit heel moeilijk zijn.
Alleen de onlogica in de volgorde van entiteiten kan wel een probleem zijn.
Maar ik meen me te herinneren dat er in dat plotten ook niet veel logica zat.
Via een cam pakket een g-code aanmaken en die als hpgl converteren lijkt me veel nuttiger. Misschien zou dat met cambam al wel lukken.
Alleen de onlogica in de volgorde van entiteiten kan wel een probleem zijn.
Maar ik meen me te herinneren dat er in dat plotten ook niet veel logica zat.
Via een cam pakket een g-code aanmaken en die als hpgl converteren lijkt me veel nuttiger. Misschien zou dat met cambam al wel lukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hij schrijft ook dit:Palmerlivesteam schreef: 04 nov 2024 19:53 TS schrijft toch dat hij WINPC NC-USB gebruikt om een bestand in HPGL formaat in te lezen en daarmee dus met WINPC NC-USB zijn machine aanstuurt!
- buitermark
- Contacteer:
Denk dat die beste man een "verkeerde" werkwijze is aangeleerd... Althans een die echt wel achterhaald is..
Win pc nc kan rechtstreeks Dxf inlezen...
Versie R10, R12 en R14 staat te lezen op pagina 235 van de handleiding...
Zal niet grandioos zijn, maar dat hele gedoe met een plotfile lijkt me nogal omslachtig en onnodig.
Cambam oid zal beter kunnen helpen om zijn cadfile geschikt te maken voor zijn freeswerk op zijn machine...
Win pc nc kan rechtstreeks Dxf inlezen...
Versie R10, R12 en R14 staat te lezen op pagina 235 van de handleiding...
Zal niet grandioos zijn, maar dat hele gedoe met een plotfile lijkt me nogal omslachtig en onnodig.
Cambam oid zal beter kunnen helpen om zijn cadfile geschikt te maken voor zijn freeswerk op zijn machine...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
inderdaad.. *.PLT files zijn voor (Snij)Plotters, niet voor CNC machines..
maar.. vanuit Acad was het toch niet meer dan "Afdrukken naar bestand?.. en dan *.PLT kiezen?.. zo deed ik het altijd in elk geval.. maar dat ging dan naar de Plotter..
maar.. vanuit Acad was het toch niet meer dan "Afdrukken naar bestand?.. en dan *.PLT kiezen?.. zo deed ik het altijd in elk geval.. maar dat ging dan naar de Plotter..
-
Harm J Seef
Als ik het goed begrijp gebruikt TS een .PLT-file voor het aansturen van de CNC-machine. Printerdriver 7550 is voor de HP7550 A4/A3 penplotter en communiceert net als de HP7580 volgens het eenvoudige HPGL (v1.0) formaat. Belettering-vinyl-snijders gebruiken nog steeds HPGL.
In AutoCAD 14 zijn de printer-drivers nog onderdeel van het CAD-programma. In latere besturingssystemen zijn de printers-drivers onderdeel van het OS-geworden, en gebruiken de nieuwere CAD-versies de printer-drivers van het OS.
Omdat veel computers geen LPT en COM-poorten meer hebben, laat menig OS-bouwer de seriele en parallelle ‘printer-plotter-driver-ondersteuning’ uit gemakzucht daarom vallen. Onder Linux (Ubuntu, Red Hat, enz.) wordt serieel en parallel nog steeds ondersteund.
Een .plt-bestand is een mens-leesbaar ASCII-bestand. Dat heeft dus niets te maken met 16, 32 of 64 bits processoren.
Voor het omzetten van bestandsformaten en AutoCAD-bestandsversies gebruik ik het gratis QCAD. Voor het aanmaken van een HPGL-bestand kan QCAD-CAM gebruikt worden, via de (eventueel door de gebruiker aan te passen) HPPenPlotter-postprocessor.
Ook Inkscape kan voorzien worden van een plt-driver. In hoeverre de post-processor daarvan aan te passen is weet ik niet.
In AutoCAD 14 zijn de printer-drivers nog onderdeel van het CAD-programma. In latere besturingssystemen zijn de printers-drivers onderdeel van het OS-geworden, en gebruiken de nieuwere CAD-versies de printer-drivers van het OS.
Omdat veel computers geen LPT en COM-poorten meer hebben, laat menig OS-bouwer de seriele en parallelle ‘printer-plotter-driver-ondersteuning’ uit gemakzucht daarom vallen. Onder Linux (Ubuntu, Red Hat, enz.) wordt serieel en parallel nog steeds ondersteund.
Een .plt-bestand is een mens-leesbaar ASCII-bestand. Dat heeft dus niets te maken met 16, 32 of 64 bits processoren.
Voor het omzetten van bestandsformaten en AutoCAD-bestandsversies gebruik ik het gratis QCAD. Voor het aanmaken van een HPGL-bestand kan QCAD-CAM gebruikt worden, via de (eventueel door de gebruiker aan te passen) HPPenPlotter-postprocessor.
Ook Inkscape kan voorzien worden van een plt-driver. In hoeverre de post-processor daarvan aan te passen is weet ik niet.
- buitermark
- Contacteer:
Het blijft helaas nog stil van de TS in dit draadje.
Ik heb net de berichten van de TS, J. Moors er nog even op nagekeken....
Alle berichten rondom de plotfile en de hpgl-kunde kunnen echt allemaal de prullenbak in....
Dat is ruis, niet relevant en bijna een discussie herhaling van 4 jaar geleden zo te zien.
Daar is de TS niet mee geholpen, ondanks dat dat wel zijn eigen vraag was.

Hij lijkt deze machine te hebben, die staat in zijn galerij in 2020, en stuurt die met WinPC-NC USB aan zoals hij in zijn bericht al schreef en zoals Palmerlivesteam ook terecht opmerkte.
En hier https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=211896#p211896 beschreef hij zijn toenmalige werkwijze, die lijkt nog identiek aan nu.
Hij tekent in Autocad, en iemand heeft hem geleerd om de tekening die hij heeft gemaakt op te slaan als .plt file als hij die wil frezen/graveren, ipv dat hem de gebruikelijke route via een eenvoudig CAM pakket (zoals bijv. cambam) met postprocessor is aangeleerd.
That's all...
Hij is het beste geholpen met een google opdracht naar bijv. "van autocad naar cnc" om die gcode dan gewoon naar zijn machine te kunnen sturen, of misschien is er wel iemand die bij hem in de buurt woont die hem deze logischer werkwijze kan leren.
Ik heb net de berichten van de TS, J. Moors er nog even op nagekeken....
Alle berichten rondom de plotfile en de hpgl-kunde kunnen echt allemaal de prullenbak in....
Dat is ruis, niet relevant en bijna een discussie herhaling van 4 jaar geleden zo te zien.
Daar is de TS niet mee geholpen, ondanks dat dat wel zijn eigen vraag was.
Hij lijkt deze machine te hebben, die staat in zijn galerij in 2020, en stuurt die met WinPC-NC USB aan zoals hij in zijn bericht al schreef en zoals Palmerlivesteam ook terecht opmerkte.
En hier https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=211896#p211896 beschreef hij zijn toenmalige werkwijze, die lijkt nog identiek aan nu.
Hij tekent in Autocad, en iemand heeft hem geleerd om de tekening die hij heeft gemaakt op te slaan als .plt file als hij die wil frezen/graveren, ipv dat hem de gebruikelijke route via een eenvoudig CAM pakket (zoals bijv. cambam) met postprocessor is aangeleerd.
That's all...
Hij is het beste geholpen met een google opdracht naar bijv. "van autocad naar cnc" om die gcode dan gewoon naar zijn machine te kunnen sturen, of misschien is er wel iemand die bij hem in de buurt woont die hem deze logischer werkwijze kan leren.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Ik had idd. al een soort van dejavu gevoel. 
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Palmerlivesteam
Precies zoals Buitermark beschrijft.......
Zo werkte ik ook in de tijd dat Autocad nog op MS-DOS draaide, je hebt geen CAM nodig voor 2D frees/graveerwerk!
HPGL is zoiets als G-code maar dan zonder aanpasbare diepte instelling, alleen PEN UP en DOWN. Het CAM gebeuren doe je in het tekenpakket waar je dus gebruik maakt van lijnen zonder dikte. De frees volgt gewoon (het midden) van de lijn.
Voorbeeld: Je tekent in je CAD pakket een rechthoek tbv een uitsparing. Je frees heeft dia 6mm dan offset je die rechthoek naar binnen met 3mm en wist de oorspronkelijke rechthoek.
Frontpanelen voor schakelkasten of panelen voor meldtafels liet ik frezen bij een reclamebedrijf (tegenwoordig Signbedrijf). Per freesdikte een .plt bestand maken met allemaal hetzelfde nulpunt en per bestand aangeven of er gegraveerd moest worden of gaten. Diskette op de post en dan rustig afwachten, kon wel drie weken duren voordat het paneel bezorgt werd!
De LASERJET en DESIGNJET printers van Hewlett Packard (wie anders?) hadden een interpreter aan boord voor HPGL en dus kon je gewoon een .plt bestand afdrukken! Postscript bestond nog niet. Stel je voor, Autodesk had voor ieder printer - plotter oid een driver (postprocessor) moeten schrijven zoals WordPerfect Corperation moest doen voor hun populaire tekstverwerker...
Zo werkte ik ook in de tijd dat Autocad nog op MS-DOS draaide, je hebt geen CAM nodig voor 2D frees/graveerwerk!
HPGL is zoiets als G-code maar dan zonder aanpasbare diepte instelling, alleen PEN UP en DOWN. Het CAM gebeuren doe je in het tekenpakket waar je dus gebruik maakt van lijnen zonder dikte. De frees volgt gewoon (het midden) van de lijn.
Voorbeeld: Je tekent in je CAD pakket een rechthoek tbv een uitsparing. Je frees heeft dia 6mm dan offset je die rechthoek naar binnen met 3mm en wist de oorspronkelijke rechthoek.
Frontpanelen voor schakelkasten of panelen voor meldtafels liet ik frezen bij een reclamebedrijf (tegenwoordig Signbedrijf). Per freesdikte een .plt bestand maken met allemaal hetzelfde nulpunt en per bestand aangeven of er gegraveerd moest worden of gaten. Diskette op de post en dan rustig afwachten, kon wel drie weken duren voordat het paneel bezorgt werd!
De LASERJET en DESIGNJET printers van Hewlett Packard (wie anders?) hadden een interpreter aan boord voor HPGL en dus kon je gewoon een .plt bestand afdrukken! Postscript bestond nog niet. Stel je voor, Autodesk had voor ieder printer - plotter oid een driver (postprocessor) moeten schrijven zoals WordPerfect Corperation moest doen voor hun populaire tekstverwerker...
Laatst gewijzigd door Palmerlivesteam op 05 nov 2024 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.